مطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات استان کرمانشاه

شناخت جغرافیایی استان کرمانشاه

1-1-1 مقدمه

کرمانشاه (به کردی کلهری و سورانی: کرماشان) یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان کرمانشاه است، بر پایه سرشماری سال 1385 خورشیدی، جمعیت این شهر بالغ بر 602/784 نفر بوده است که از این جهت نهمین شهر بزرگ ایران و بزرگتر از مجموع جمعیت سه شهر کاشان، گلستان و ساری است. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است، پیدایش آن به قرن چهارم میلادی باز می گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود، با گذشت یازده قرن از حمله اعراب به ایران در دوران قاجار دوباره این شهر شکل شهرنشینی خود را بازیافت و به دلیل قرارگرفتن در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز همجواری با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر در جنبش مشروطه سهمی به سزا داشت و در جنگ جهانی اول و دوم به تصرف قوای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. همچنین این شهر در جنگ ایران و عراق خسارات زیادی دید.

 

1-1-2 موقعیت

استان کرمانشاه با حدود 24434 کیلومتر وسعت در میانه ضلع غربی کشور، بین 33 درجه و 36 دقیقه تا 35 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 24 دقیقه تا 48 درجه و 30 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است، از شمال به کردستان، از جنوب به لرستان و ایلام، از شرق به همدان و از غرب به عراق محدود شده است. استان کرمانشاه در سال 1375 حدود 1596788 نفر جمعیت داشت که از این تعداد 75/61 درصد در نقاط شهری و 7/37 درصد در نقاط روستایی سکونت داشته و بقیه غیرساکن بودند. استان کرمانشاه مابین فلات ایران و جلگه بین النهرین در یک ناحیه کوهستانی قرار دارند و سایر آن را قلل و ارتفاعات سلسله جبال زاگرس فرا گرفته است، در بخشهایی از دامنه های کم شیب و گسترده این کوهستان زمین های کم ارتفاع و جلگه های آبرفتی به وجود آمده است. استان کرمانشاه شامل 14 شهرستان، 29 مرکز شهری، 83 دهستان و 2793 آبادی دارای سکنه می باشد.

 

1-2. شناخت تاریخی استان کرمانشاه

1-2-1 تاریخ باستان

کرمانشاه که در میانه های رشته کوه زاگرس قرار دارد به دلیل وضعیت آب و هوایی، کوهستانی بودن و وجود پناهگاه و غارهای طبیعی همواره مورد توجه انسان های عصر سنگ بوده است.

کرمانشاه از لحاظ بقایای سکونت های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است. قدیمی ترین آثار سکونت بشر در کرمانشاه مربوط به دوره دیرینه سنگی است که شامل چند تبر دستی سنگی است که در منطقه گاکیه و غرب هرسین یافت شده است. این آثار دست کم حدود 200 هزار سال قدمت دارند. آثار مهمی از دوران عصر سنگ در غارهای کرمانشاه کشف شده است که بیشترشان مربوط به دوره های میان سنگی و نوسنگی است.

مردم کرمانشاه در دوران باستان بسیاری از نخستین های تاریخ را به نام خود ثبت کرده اند. نخستین انسان هایی که در حدود 9 هزار سال پیش با گرم شدن زمین غارنشینی را ترک کرده و به زندگی یکجانشینی روی آورده اند. ساکنان این بوم بوده اند که نخستین خشت خام را تولید و در ساخت خانه و صنعت از آن استفاده کرده اند. و نخستین روستای خاورمیانه در دوران نوسنگی از 9800 ق.م. تا 7400 ق.م. در این مکان شکل گرفته است. کرمانشاهیان در دوران باستان با اختراع سفال نخستین انسان هایی بودند که رو به فعالیت های صنعتی آوردند و آثار زیادی از دوران پیش از تاریخ در کرمانشاه یافت شده است.

 

آثار تاریخ باستان کرمانشاه
پیش از اسلام
آثار پیش از اسلام کرمانشاه
دوره اسلامی
شناخت فرهنگی و اجتماعی استان
پیشینه نام کرمانشاه
آثار فرهنگ و فرهنگ کرمانشاه
جمعیت
نژاد
مذهب
زبان
لباس
اقلیم
دما
رطوبت
بارندگی
تبخیر
خصوصیات بافت شهری در این منطقه
جغرافیای طبیعی
فرم زمین
تپوگرافی شهر
جلگه ها
دشت ها
مخاطرات طبیعی
زلزله
سیل
آلودگی
فرهنگ
ویژگی های فرهنگی
ارتباطات یعنی فرهنگ
جهت اسقرارساختمان
تابش آفتاب
راه کارهای اقلیمی

این فایل به صورت word شامل 51 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا