مطالعات اولیه پروژه

مطالعات اقلیمی و جغرافیایی استان تهران

فهرست مطالعات استان تهران

استان تهران 1
شهر تهران 2
مطالعات اقلیمی 2
آب و هوا 3
تابش خورشید 3
باد 4
دما و درجه حرارت 5
بارش 5
پوشش گیاهی 6
شهر تهران 7
آب و هوا 7
درجه حرارت 7
میانگین دمای هوا در تهران 8
میزان دمای سالانه درشهر تهران 8
-کار 21

موقعیت جغرافیایی استان تهران

استان تهران با مساحت 29683 کیلومترمربع بین 34 درجه و27 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 13 دقیقه تا 15 درجه و 10 دقیقه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال با استان مازندران، از شرق با استان سمنان و از جنوب با استان های قم، مرکزی و قزوین همسایه است. از نظر جغرافیایی این استان در غرب دشت کویر و جنوب رشته کوه های البرز اقع شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر تهران

شهر تهران از نظر موقعیت جغرافیایی در 51 درجه و 8 دقیقه تا 51 درجه و 37 دقیقه طول خاوری و 35 درجه و 34 دقیقه تا 35 درجه و 50 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است و ارتفاع آن از 1700 متر در شمال به 1200 متر در مرکز و بالاخره 1100 متر در جنوب می رسد.

تهران در پهنه ای بین دو وادی کوه و کویر و در دامنه های جنوبی البرز گسترده شده است از سمت جنوب به دشت های هموار شهریار و ورامین و از شمال به واسطه کوهستان محصور گردیده است و درکل می توان این شهر را به سه منطقه طبیعی تفکیک نمود

1- کوهستان های شمالی تهران که بلندترین قله این کوهستان توچال با 3933 متر بر تمام فضای شهر مشرف است.
2- منطقه دامنه های البرز است که به تپه ماهوارها و دره های اوین، درکه، نیاوران، حصارک وسوهانک منتهی می شود و همواره خیل عظیم دوستداران طبیعت را به سوی خود فرا می خواند.

مطالعات اقلیمی استان تهران

آب و هوا

از نظر جغرافیایی، استان تهران در عرضه میانی ( بین استوا و قطب ) واقع شده است و قاعدتاً بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر آب وهوا بایستی معتدل باشد. عامل ارتفاع و دوری از دریاها در آب و هوای این استان نقش اساسی دارد.

تابش خورشید

تابش خورشید در مناطق گرم و خشک شدید بوده و مقدار انرژی تولید شده در سطوح قائم در فصول تابستان و زمستان برای عرض جغرافیایی تهران در نمودارهای زیر نشان داده شده است و مقدار انرزی تولید شده در سطوح افقی 700 تا 800 کیلوکالری در ساعت در مترمربع می باشد.

باد

گلباد سالانه ایستگاه تهران نشان می دهد که باد اغلب در این ایستگاه باد غربی می باشد، بادهای غربی عامل اصلی بارندگی در سطح استان می باشد. پس از باد غربی بیشترین باد از طرف جنوب شرقی و از داخل کویر مرکزی ایران به تهران می وزد و به هنگام وزش خود موجب انتقال گرمای کویر و حمل گرد و غبار و آلودگی به سطح شهر تهران می شود.

مطابق گلباد تهران متوسط ماهانه سرعت باد در ایستگاه تهران هیچگاه از 20 نات بیشتر نیست ولی در تهران در برخی موارد بادهایی با سرعت 130 کیلومتر در ساعت می وزد. باد محلی کوه به دشت و دشت به کوه در طول روز می وزد که معمولاً در روز از دشتهای تهران به طرف
کوه های البرز و در شب در جهت عکس آن می باشد. بادهای غربی به ویژه هنگامی که شدت می یابند یکی از عوامل اصلی تخلیه ی آلودگی از سطح شهر تهران می باشند.

 

این فایل به صورت word شامل 27 صفحه به صورت word می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا