عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت بررسی سوله ، خرپای دو بعدی و تیر ورق

سوله چیست؟

 سوله به سازه های فلزی شیب دار که براساس محاسبات فنی خاص تولید می شود، سوله گویند.

 سازه های شیب دار یا سوله در لاتین با عنوان Gable Bents یا Ridge Bents نامیده و معرفی می شوند. از این قاب ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه ها، انبارها، مرغ داری ها، آشیانه های هواپیما، سالن های ورزشی، تعمیرگاه ها، پارکینگ ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد متعدد دیگر استفاده می شود.

 لازم به توضیح است گروه کثیری از شرکت های بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی با کمک این سازه ها توانسته اند به پیشبرد اهداف صنعتی و اقتصادی خود کمک کرده، و طبق محاسبات پیش بینی شده، به راحتی قادر به توسعه و گسترش ابنیه خود باشند. در سال های قبل سیستم های خرپاسازی در ایران بسیار متداول بوده اما هم اکنون سوله سازی به علت مزایای زیادی جایگزین آن گشته است.

طراحی سوله:

امر طراحی سوله کاریست تخصصی و بسیار دقیق، فاکتورهای مهمی در طراحی دخیل هستند که بی  توجهی به آنها می تواند هم هزینه ی گزافی را به سازنده تحمیل کند که صرفه ی اقتصادی را زیر سوال می برد و هم ممکن است نتیجه ی معکوس داده و استحکام و پایداری سازه را تضعیف نماید.

 برای طراحی یک سوله اطلاعات زیر مطلوب است

1-بار برف و نیروی باد

2- ارتفاع جانبی سوله

3-شیب مورد نظر سقف و طبیعتا محاسبه ی ارتفاع تاج

4-طول دهانه ی عرضی

5-طول دهانه های طولی و تعداد قاب های طولی در نظرگرفته شده

علل تخریب زلزله در سوله

سوله ها معمولا پایداری خوبی در برابر زلزله نشان می دهند. سوله به علت سبکی سقف و صلبیت ذاتی قاب در جهت سوله و وجود بادبند در جهت عمود بر آن، از پا یداری لرزه ای بسیار خوبی برخوردارند و کمتر گزارشی در مورد ناپایداری سوله ها به چشم می خورد اما چنانچه قطعات الحاقی و دیوارهای پیرامونی درست مهار نشده باشند، امکان دارد در حین زلزله ازسازه جدا شده و فرو ریزند. به همین جهت باید با نصب تیر و ستون فرعی (Wall Post) دیوار را به سوله متصل ساخت به طوری که حداکثر طول و ارتفاع دیوار از حد معینی(مثلاً ۳ یا ۴ متر) تجاوز نکند. در سوله ها در حین وقوع زلزله اگر اتصالات ضعیف باشند جدایی بین ستون و تیر شیبدار بوجود می آید. دلیل این موضوع می تواند تعداد پیچ کمتر از تعداد پیچ محاسباتی باشد. همچنین در سوله ها از پیچ های پر مقاومت استفاده می شود مثل پیچ 8.8 که ممکن است سوله کار از پیچ های معمولی استفاده کند و در زلزله جوابگو نباشند. لذا آزمایش پیچ ها الزامی می باشد.

انواع سوله

1.سوله تک دهانه به صورت ۸

۲.سوله دو یا چند دهنه با ستون مشترک به

۳.صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸

۴.سوله دو دهانه به صورت ۸۸

۵.سوله قوسی

۶.سوله چند ضلعی

طراحی سوله

مزایای سوله

علل تخریب زلزله در سوله

قسمت های مختلف سوله

جزئیات و دتایل سوله

خرپای دو بعدی

خرپای فولادی بام

جزئیات خرپاهای دو بعدی

خرپای فولادی بام:

قاب مسطحی است که از یک مجموعه مثلث صلب متشکل از اعضای فشاری و کششی ساخته شده است . اتصالات به وسیله ی لچکی یا وصله صورت می پذیرد و می توان اعضای خرپا را با پیچ یا جوش به یکدیگر متصل کرد . آرایش داخلی اعضای فشاری و کششی به طول دهانه بستگی دارد طول بام ها به تعداد مساوی تقسیم می شوند که این نقاط محل اتصال اعضای فشاری و کششی هستند.

فاصله و شیب خرپا به نوع پوشش انتخوابی بستگی دارد خرپا های فولادی بام در فواصل مرکز به مرکز 3تا 7.5 متر قرار می گیرند و بر  روی ستون ها و یا بالشتک های کار گذاشته شده بر روی دیوار ها  پیچ یا جوش می شوند.

مهمترین ضعف این نو بام سازی فضای بزرگ و غیر قابل استفاده ی  زیر بام است و از ضعف های دیگر آن می توان به رنک کاری دوره ای آنها و تجمع گرد و غبار بر روی بال نبشی اشاره کرد.
این نوع خرپا ها را می توان با استفاده از لوله ها نیز ساخت که از وزن کمتر و کار آیی بهتری برخوردار هستند.

توجه :این فایل شامل ۴۴ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا