مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت تحلیل نمونه موردی دانشگاه معماری

_ دانشگاه هنر و معماری هاروارد

دانشگاه هاروارد که دارای فضای جمعی نزدیک به هم(شبیه بقچه) ویک اندازه که نور آن به صورت sky-lit  بدین معنی که از روشنایی طبیعی بهره می گیرد.
نوع حجم در نظرگرفته توسط معمار که تاکید  به استفاده از نور  طبیعی  برای فضای کار دارد.
فضای کار که به صورت  اتاقک های کوچک مخصوص هر دانشجو  پارتیشن شده  و فضای  خصوصی را  به وجود اورده ودر عین حال یک تعامل جمعی  و بصری را به همراه دارد . به عنوان مثال فردی که از پله ها حرکت می کند به راحتی می تواند دانشجویی را که در حال کار است ببیند.وجود نیم طبقه های مشرف نیز به  تعامل بصری بیشتر کمک می کند.
به مسیر پله توجه کنید که از قلب فضای کار دانشجو می گذرد وبه گنجه هایی می رساند که می تواند محل قرار دادن مجله یا روزنامه باشد.نکته قابل توجه تعاملی است که بین فضاها برقرار است.

_ مدرسه معماری ندرلند در شهر نتردام

مؤسسه معماری هلند به یک انسجام معماری دست یافته که باوجود اجزاء مختلف به یک کلیت جذاب و  محرک می انجامد. اجزای برنامه به گونه ای به هم متصل شده اند که  کارآیی  مؤثر داشته باشند و در موارد لازم انطباق های ضروری را ایجاد نمایند. اجزای اصلی مؤسسه  که شامل موزه یا سالن نمایش، آرشیو، اتاق کنفرانس و ساختمان مدیریت در4 ساختمان متفاوت قرار گرفته اند که کارآیی هر کدام از این ساختمان ها از روی ظاهر آنها قابل تشخیص است.
سالن مرکزی دو ورودی دارد؛ اولی از طریق یک شیب بتنی که از خیابان مالی وارد می شود و دیگری از طریق یک پل چوبی که روی استخر پارک مجاور مؤسسه احداث شده است وارد فضای اصلی می شود. به محض ورود به ساختمان یک فرد جذب ارتباط تصویری اجسام و طراحی محیط پیرامون خود می شود. این محیط شامل ترکیب زیبایی از رنگ ها و اجسام و نورپردازی می شود. سالن اصلی مدیریت که با یک دیوار شیشه ای شفاف که بر ستون های بتنی بنا شده است و سقف آلاچیق مانند آلومینیومی، نمادی کلیدی از زندگی شهری است.
طبقات بالا و کتابخانه عمومی مؤسسه مشرف به شهر روتردام است. در کنار این  سالن موزه مؤسسه قرار گرفته است که با آجرهای قرمز پوشیده شده است.  طبقات سالن نمایش توسط پله هایی مدور به یکدیگر متصل شده اند و ارتباط بین طبقات از درون سالن قابل رویت است.

_ تحلیل پلان و برش نما و سایت پلان مدرسه معماری ندرلند در شهر نتردام

_ مدرسه معماری میس وندروهه

آنچه که در نگاه اول به چشم می خورد وجود تقارن و تاکید به آن است.  نکته  قابل توجه دیگر تعریف یک ورودی باشکوه با پله که در مرکز بنا قرارگرفته و هدایت بصری وعملکردی مناسبی را  به داخل بنا می دهد. نوع  مصالح بکار رفته  شیشه  و نوار  فولادیست که  این  نوارهای  فولادی درسقف  تا  انتهای بام  کشیده  شده است نکته دیگر فولاد  استفاده شده  درنما نقش استراکچررا نیز دارد . حجم بنا به صورت مکعب بوده و روند  تکراری  استفاده از مصالح شیشه وفولاد درکل بنا به چشم می خورد.فضاهای داخلی به صورت بزرگ که با پارتیشن مجزاشده است وارتباط بین فضا هابه صورت مستقیم وجود دارد.این بنا که به کامیون میس وندروهه معروف است دارای ابعادی به طول وعرض و ارتفاع  220*120*18 است.

_ معرفی دانشکده معماری کرنل 

چهار معمار بین المللی که به عنوان فینالیست در مسابقه طراحی دانشکده معماری، هنر و نقشه کشی دانشگاه کورنل دعوت شده بودند طرح  پیشنهادی خود را برای ساختن یک ساختمان 25 میلیون دلاری به هیأت داوران تقدیم کردند. این چهار فینالیست عبارت بودند از: پیتر زام نور، تام ماپن از معماران مورفوسیس (بیولوژیکی)، استیون هال و گروه تاد ویلیامز و بیلی تسین. درنهایت طرح   پیشنهادی استیون هال برنده مسابقه و طرح بنا بود تا پاییز 2004 به پایان برسد.
این طرح برای توسعه اساسی دانشگاه کرنل ارائه شده بود و توانست توجه فوق العاده اساتید دانشگاه و به خصوص معمارانی چون کولین رو را به خود جلب نماید به ویژه شبکه 9 وجهی که در این طراحی گنجانده شده بود. ابتدا به نظر می رسید که طرح های مورفسیستی دیگر طراحان توجه داوران را به خود جلب کند.
او توضیح می دهد که، طرح او افزودن یک بعد چهارم به ساختمان است. وی می گوید نسبت یک مربع به یک مکعب مانند نسبت یک مکعب به یک تسراکت (حجم 4 بعدی) می باشد. زمان بعد چهارم است اما در عمل اتاق ها نمی توانند در فضا بچرخند، با این وجود می توانند در سطح هر طبقه جا به جا شوند و این دقیقاً کاری است که استیون هال انجام داده است، جا به جایی 3 اتاق مطالعه که برابر ارتفاع دو طبقه را داشته اند در یک فضا که از یک شبکه 9 مربعی ایجاد شده بود.

_ تحلیل پلان و برش نما و سایت دانشکده معماری کرنل

_ بررسی نمونه موردی دانشکده معماری سالا

دانشکده معماری سالا  طوری طراحی شده که سازگار با طبیعت باشد. راه های ارتباطی مفید و هماهنگی با لنداسکیپ از فاکتورهای این بناست. ساختمان سالا قابلیت پذیرش 510 دانش آموز و 55 کارمند و استاد را دارد. این مؤسسه دارای کلاس های مجهز، دفاتر اداری، کتابخانه معماری و استودیوهای طراحی هنری می باشد.   فضای  M210500 این بنا نزدیک ساختمان هنرهای تصویری و موزه هنر پالمر بین خیابان الن وشورت لیج واقع شده است.
علاوه بر خصوصیاتی که قبلاً اشاره  شد  طراحی این ساختمان از چهار طبقه که شامل یک   طبقه زیرزمین و قسمت های مختلفی از جمله تأسیسات آبی، سالن نمایش طراحی، مرکز طراحی فنی، فروشگاه تجهیزات مهندسی و مرکز مشاوره طراحی می باشد.
اولین مرحله کار در دانشگاه Cincinnati ایجاد یک برنامه توسعه برای دانشکده طراحی معماری، هنر و نقشه کشی که در فضایی به مساحت 13470m 2 که یک دانشکده 4 بخشی را شامل می شود به همراه 11900m2 فضای نمایشگاهی، کتابخانه، تئاتر، استودیو و دفاتر اداری. طراحی این مجموعه به صورتی بود که یک فضای ارتباطی بین چهار دانشکده برقرار می کرد. و کمبود فضای قبلی را که اساتید، مدیران و دانش آموزان با آن رو برو بودند را جبران می کرد.

_ تحلیل پلان و برش نما و سایت دانشکده معماری سالا

_ دانشکده هنر reim در اسرائیل

_ تحلیل پلان و برش نما و سایت دانشکده هنر reim در اسرائیل

این فایل دارای 76 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا