مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت دیدگاه فرهنگ آپارتمان نشینی و مبانی نظری معماری

مقدمه:

چگونه می توان طراحی را از کلیت آن جدا انگاشت،زمانی که به تعداد طراحانی که تا کنون وجود داشته اند ، می تواند برای آن تعریف وجود داشته باشد.آیا تا کنون طراحی یافت شده است که در تشریح طرح خود بتواند تمایزی بین طرح وذهنیتش و روند شکل گیری یا انجام آن قایل شود؛آیا هیچ ذهنیت شایانی توانسته است از طریق یک روند غیر مشابه،طرح مطلوبی را ارایه کند؟

فهرست

بخش 1

عامل شکل گرفتن فرهنگ در ایران

عوامل اصلی شکل گرفتن فرهنگ ایران را می توان در امپراتوری پارس ها (هخامنشیان)، دوران ساسانیان، صفوی جستجو کرد. افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستانسلطه اعراب، حملات مغول و دوران ارمنستان و گرجستان و همچنین کردهای عراق و ترکیه و پاکستان همگی کم یا زیاد گوشه‌ای از آذربایجان و حتی به ارث برده‌اند. سرود ملی پاکستان به زبان پارسی است. در مجموع می‌توان عناصر فرهنگ ایران را فرهنگ مرزهای جمهوری اسلامی ایران است را به اختصار چنین برشمرد:

بخش دوم: فرهنگ پذیری

نگاهی تحلیلی به خصایص مثبت فرهنگ ایرانی و نقش آن در تبلور مدرنیته بوم
1 استعداد در تولید لذت و هیجان
2 هنر و ظرافت در لذت
3 لذت شنیداری (سمعی)
4 لذت چشمی (بصری) و هنرهای تجسمی

بخش سوم فرهنگ آپارتمان نشینی

فرهنگ آپارتمان نشینی چیست؟

در واقع فرهنگ همسایه داری یا آپارتمان نشینی همان هنجارها و ارزشها ویا امور مادی است که برای افراد همسایه معقول و ارزشمند می باشد و افکار و احساسات ورفتا ر آنها را شکل داده ویا به نوعی تحت تأثیر قرار میدهد .این هنجارها همگی در ارتباط با برخورد با همسایگان میباشد که البته گاهی ممکن است هنجارها و ارزشها ی افراد معقول و مطابق با شرع نباشند . به طور کلی از آنجائی که ما مسلمان هستیم و اسلام دین کاملی است و در تمام زمینه های فردی و اجتماعی برای انسانها دستوراتی دارد لذا هنجارها و ارزشهای مورد قبول ما بر طبق دستورات اسلام خواهد بود که خود مطابق عقل نیز می باشد .البته مانمی توانیم ادعا کنیم که تمام این دستورات در رفتار ما تعین پیدا کرده است زیرا واقعیت چیز دیگری را بیان میکند اما در هرحال دستورات اسلام دراین زمینه مورد قبول عموم بوده و حتی مطابق قانون ودر برخی موارد با کسانی که رفتاری ضد آن داشته باشند برخورد خواهد شد .

_ فرهنگ آپارتمان نشینی در ایران

_ بررسی وضعیت کنونی

_ علل افت فرهنگ آپارتمان نشینی

این عوامل از مجموعه ای از کارهای فرهنگی وحتی قانونی تشکیل شده. شاید بهترین اقدام دراین زمینه آگاه کردن افراد به حقوقی باشد که درشرع و قانون ذکر شده و با اجرای آن حقوق همسایگان از آزار یکدیگر در امان خواهند بود .
شیوه خاص ساختمان سازیها گاهی کاملا اشتباه می باشد و بجای اینکه به آسایش افراد توجه شود به زیبایی آن پرداخته اند. از جمله قراردادن درهای رفت وآمد دو خانواده در کنج دیوار بطوری که اگر هر دو همزمان از خانه خارج شوند به یکدیگر برخورد خواهند کرد .
اگر ساختمانها طوری ساخته شوند که تأسیسات مربوط به آب وبرق همسایگان با کنتور جداگانه ای نصب شود علاوه براینکه جلو اختلافات زیادی را میگیرد بلکه عده ای با مصرف زیاده ازحق، خرج زائدی را بر مخارج سایر خانواده ها تحمیل نمی کنند .

عوامل اتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی در ایران

بخش چهارم مسکن 
_ سکونت انسان

_ خانه های تک واحدی

_ منافع خانه های تک واحدی

_ معایب خانه های تک واحدی

یکی از معایب این خانه ها عدم استفاده بهینه از امکانات زمین است. در این خانه ها قطعات گسترده ای از زمین تنها به یک خانواده اختصاص می یابد. لذا افراد کمتری را در خود جای می دهد و هزینه زیاد ساخت تاسیسات زیر بنایی به شهر تحمیل می شود. هزینه ساخت خیابان، لوله های آب، فاضلابها، تلفن، برق، لوله گاز، کابل تلویزیون، تامین روشنایی خیابان، نظافت و نگهداری خیابان همگی چند برابر خواهد شد چرا که تعداد خانه ها در هر واحد زمین افزایش پیداکرده و وسعت شهر افزایش می یابد. یکی از مهمترین مشکلات اینگونه از منازل پراکندگی مراکز جمعی است. در واقع دور شدن از مراکز خرید و تفریح و اداره ها و… بدلیل فاصله زیاد خانه ها با آن اماکن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را غیر اقتصادی می کند. چرا که عمومااین فواصل بیش از آنست که پیاده طی شود .

بخش پنجم فرهنگ خانه های آپارتمانی

آپارتمان

_ محاسن خانه های آپارتمانی

فراهم شدن محیط اجتماعی شایسته برای تربیت بهتر کودکان. چرا که در اینگونه از منازل افراد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. لذا محیطی مساعد برای برخوردهای اجتماعی مناسب کودکان فراهم خواهد آمد و این مساله شامل حال بزرگسالان نیز می شود. خانواده ها به طور طبیعی شبکه روابط اجتماعی خود و فرزندانشان را گسترش می دهند و آنها به عضوی از یک خانواده بزرگ تبدیل می شوند. در این خانواده بزرگ افراد مختلف با مهارتهای ویژه و گروه های سنی متفاوت زندگی می کنند که هر یک می توانند این مهارتها را به دیگران منتقل کنند. به دلیل ارتباطات نزدیک عاطفی که بین ساکنین آپارتمان بوجود میآید افراد در کارها به کمک یکدیگر شتافته و همه مشتاقند که از کودکان یکدیگر مراقبت کنند. هر شخصی همواره حق انتخاب بین زندگی خصوصی در واحد مسکونی خود یا شرکت در فعالیتهای اجتماعی را در فضاهای عمومی مجموعه دارد

معایب خانه های آپارتمانی

آپارتمان معایب زیادی دارد که در اینجا به موارد محدودی از آن اشاره می کنیم. آپارتمان برای خانواده های بچه دار ایده آل نیست زیرا والدین برای عدم ایجاد مزاحمت برای سایر همسایه ها از بازی بچه ها در درون واحدهای مسکونی جلوگیری می کنند. این محدودیت کودکان را از حرکات طبیعی مورد نیازشان محروم می کند که در نتیجه سبب بوجود آمدن رفتارهای غیر اجتماعی گوشه گیری و تماشای بیش ازحدتلویزیون در آنها خواهد شد. همچنین والدین ممکن است مانع بازی کودکان در حیاط شوند زیرا نظارت بر آنها ممکن نیست زیرا پنجره تمام خانه ها مشرف به حیاط نمی باشد. سایه این آپارتمانها بر روی ساختمانهای اطراف افتاده لذا ساکنان این ساختمانها از دریافت تابش خورشید محروم می گردند. فرم فیزیکی این محیطهای مسکونی نقش اساسی در ارتکاب جرم بازی می کنند. به علت عدم نظارت بر فضاهای عمومی در ورودی ساختمان برروی هر کسی باز بوده و در نهایت ساکنان نسبت به جرم و خشونت های اجتماعی آسیب پذیر هستند.

بخش ششم معضلات آپارتمان نشینی

_ مشکلات آپارتمان نشینی

مسکن بعدی از زندگی انسان
افزایش جمعیت باعث تغییر وضع مسکن شد. مساکن امروزی گذشته از حفظ و حراست انسان از سرما و گرما وظایفی دیگر نیز بر عهده دارند. در حقیقت مسکن امروزی نه تنها مکانی برای آسایش و فراغت انسان است، بلکه می‌تواند در جهت اعتلای فکری و روحی انسان مؤثر واقع شود و موجبات پیشرفت وی را فراهم آورد. بنابر این در جهان امروز مسکن به عنوان یکی از نیازهای ضروری انسان، کارکردهای متنوعی دارد. برخی صاحب‌نظران موفقیت‌آمیز بودن یک مسکن را در گرو 4 هدف می‌دانند:
1- باید دارای ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.
2- باید به اندازه کافی ارزان باشد.
3- باید بهداشت ساکنین را تأمین کنند.
4- باید تعمیر و نگهداری در دوران عمر ساختمان در کمترین سطح باشد.

معضلات و مشکلاتی که باعث سلب آسایش ساکنین آپارتمان می شود چیست؟

راه حل ها

حذف مشکلات آپارتمان‌نشینی با رعایت مقررات فنی ساختمان

بخش هفتم روند اجرای طرح 

_ روند اجرای طرح از دیدگاه فرهنگی ومبانی نظری آن

برسی سایت
سایت مکانی است فیزیکی وقابل دید. طراحی بنا با توجه به قرارگیری آن در سایت انجام میشود.این کنش های دو سویه ی مربوط به بافت از جمله جنبه های اساسی واجتناب ناپذیر در معماری است. اگر شرایط مطلوب باشد نوع واحدی از یک بنا دردوسایت مختلف دو تمهید متفاوت به دنبال خواهد داشت . نکته ی اساسی در برسی سایت نقش اساسی در پیدایش تمهید یک طرح می باشد.روند تحقیق و بررسی سایت بستگی به کارکردگرایی و زیبا شناختی طراح دارد.
شرایط اقلیمی جهت گیری دیدها ونقاط هم جوارومناطق جغرافیایی یک سایت وبناهایی که در مجاورت یک سایت قرار دارند تاثیر به سزایی در روند طراحی ما دارند.

– برنامه ریزی

لازمه ی طرحهای خاص ایجاد برنامه ی ساختمانی منظم است.برنامه ی ساختمانی مشکلاتی را که باید رفع شوند مشخص می سازد. برنامه ریزی حداقل راهنمای کارکردی برای ایجاد تمهیدات است. پنا چنین میگوید:
بنا های عالی به خودی خود به وجود نمی ایند برای اینکه عالی به نظر برسند و به خوبی به کارآیند باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد. آنها هنگامی به وجود می آیند که معماران و کار فرمایان شایسته در یک تلاش جدی و مشترک با یکدیگر همکاری نمایند. برنامه ریزی شرایط ساختمان مورد نظر اولین و مهم ترین وظیفه ی معمار است.

این فایل دارای 43 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا