تحلیل فضای شهری

دانلود پاورپوینت شناخت و تحلیل کالبدی میدان در شهرهای تاریخی(همدان)

فصل اول

ساختار شهر از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است.با نگاهی به ساختار شهر یکی از اصلی ترین عناصر آن یعنی میدان به چشم می آید.میدان به عنوان قسمتی از شهر از زمان های دور نقشی کلیدی را ایفا می کرده است.اهمیت میدان و ضرورت نگاهی دوباره به عملکرد آن در شهر چه در قدیم و چه در زمان حال از نکاتی کلیدی در بازآفرینی هویت شهری است. امروزه عملکرد ترافیکی میادین در ایران از عملکرد اجتماعی آن سبقت گرفته است و عملا میادین در ایران به محلی برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری تبدیل شده و به غیر از بعضی زمان ها و آن هم در مکان هایی خاص عملکرد اجتماعی آن به چشم نمی آید. در این پروژه به بررسی میدان امام خمینی همدان به عنوان عنصری اصلی در ساختار شهر همدان می پردازیم.

مسئله

تعیین نقش میدان در بافت جدید شهری، بررسی ویژگی های بصری

مبانی نظری میدان شهری:

تعریف میدان:

میدان بر حسب ضرورت های مکانی و زمانی نقش و عملکردهای مختلفی به خود گرفته است. گاهی به صورت مکانی برای عرضه کالا بوده و زمانی فضایی حکومتی و دیوانی و یا مذهبی داشته است و در دوران معاصر بسیاری از عملکردهای کلاسیک آن به بناها منتقل شده است و به علت وضعیت و موقعیت فعلی، نمی توان عملکردهای گوناگون اجتماعی دوران گذشته رااز آن انتظار داشت .
آن چه امروزه در مورد میدان شهری مطرح است چگونگی فرم، نوع استفاده و پیوند آنها با بافت شهری است ؛در حالی که اکثر میدان های نوساز شهری در ایران فاقد طراحی صحیح برای این ویژگی ها است و تنها از جنبه معماری قابل بررسی است و بیشتر، محوطه ایست که به آن میدان اطلاق می شود و در عمل به اشغال وسایل نقلیه درآمده و به طور کلی تغییر شکل یافته است.

میدان در دوره های مختلف:

در دوره های اول شهرنشینی، میدان، فضایی سیاسی – اداری بود نه اجتماعی. کهن دژ و فضاهای حکومتی در کنار آن بود نه جایی برای حضور مردم و شرکت آنان در فعالیت های اجتماعی. در شوش میدانی در مقابل دروازه شاهی و در دور- اونتاش میدان در حوالی کاخ های سلطنتی و دروازه شاهی قرار داشت. <فیثارغورث در وصف پرسپولیس، به میدانی که آداب و آیین های رسمی در آن بجا آورده می شد، اشاره کرده است. این شواهد گویای وجود و حضور میدان در شهرهای ایران به عنوان فضایی تشریفاتی است که بیشتر در خدمت دستگاه حکومتی بوده است. به همین جهت همواره در نزدیکی کاخ های سلطنتی و مراکز مهم سیاسی شکل می گرفت.> (سلطان زاده، 1365،ص 71)

فصل دوم

موقعیت جغرافیایی استان همدان:

استان همدان به مساحت 6/19444 کیلو متر مربع در غرب ایران، بین عرض های جغرافیایی 33 درجه و 58 دقیقه تا 35 درجه و 48 دقیقه شمالی و طول های جغرافیایی 47 درجه و 37 دقیقه تا 49 درجه و 32 دقیقه شرقی قرار داشته و بخشی از زاگرس میانی و فلات مرکزی ایران را شامل می شود.

   این استان از شمال به استان زنجان، از شرق به استان مرکزی, از جنوب به استان لرستان و از غرب به استان های کرمانشاه و کردستان محدود است. ارتفاعات منطقه عمدتاً در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی گسترده است. این ارتفاعات منطقه همدان را به دو ناحیه شمالی – شرقی و جنوبی- غربی تقسیم نموده است. قسمت اعظم اراضی واقع در ضلع شمالی- شرقی این ارتفاعات آبخیزهای رودخانه قره چای, مربوط به حوضه آبی خزر را تشکیل می دهند و سرشاخه های   قزل اوزن (سفید رود)، از حوضه ی آبی خزر را تشکیل می دهند و رودخانه گاماسیاب از نیمه جنوبی – غربی ارتفاعات مذکور سرچشمه گرفته و نهایتاً به خلیج فارس می ریزد.

ویژگی های جمعیت در شهرستان همدان

روند تحول تعداد جمعیت شهرستان

میدان امام همدان:

معرفی فضا به لحاظ تاریخی

نقشه این میدان، که در مرکز شهر همدان واقع شده است، در سال 1307 توسط معمار شهرساز آلمانی، به نام “کارل فریش” تهیه گردیده است و بین سالهای 1309 تا 1312 ساخته شده است. ابنیه اطراف میدان، شبیه ساختمان های میدان حسن آباد تهران و به سبک “باروک” ( سبکی که در قرن 19 و 20 در اروپا معمول بوده) ساخته شده است.

از این میدان شش خیابان سی متری منظم با زاویه 60 درجه منشعب می شود به نامهای: خیابان اکباتان، خیابان باباطاهر ، خیابان دکتر شریعتی ، خیابان بوعلی، خیابان تختی و خیابان شهدا.
این خیابانها، در محل الحاق به میدان امام خمینی و در دو طرف ، دارای گنبدهایی با پوششهای فلزی هستند، که 12 تابلو ، به نام دوازده پیشوای دینی شیعیان در کنار آنها دیده می شود. چنین شهرهایی در جغرافیای شهری، شهرهای شعاعی با دوایر متحدالمرکز نامیده می شود، که در ایران تنها، میدان امام خمینی همدان چنین است.

معرفی فضا به لحاظ تاریخی

ساختار قدیم شهر همدان

موقعیت سایت مورد مطالعه در شهر

معرفی فضا به لحاظ جغرافیایی:

میدان امام خمینی به لحاظ ساختار شهر همدان در مرکز شهر واقع شده است .شش خیابان اصلی شهر به صورت شعاعی از آن خارج می شود. میدان امام خمینی در موقعیت جغرافیایی(مختصات جغرافیایی) 48 درجه و30 دقیقه و53 ثانیه شرقی و34 درجه و 47 دقیقه و53 ثانیه شمالی قرار دارد .

کاربری ها سایت

عنوان نقشه : کاربری

ساختار اصلی

فضاهای شهری

عنوان نقشه :فضاهای شهری

عنوان نقشه : فرم

پوشش گیاهی

دید و منظر شهری

سیمای شهر

عنوان نقشه :

سیمای شهر

الگوی مرکزی شهر همدان

فصل سوم

تجزیه و تحلیل

شبکه رفت و آمد

نقاط قوت

نقاط ضعف

ساختمان بانک ملی هارمونی میدان مرکزی همدان را برهم زده است

نمونه پرسشنامه پر شده توسط مردم

نتیجه گیری

سه اصل مورد مطالعه برای ارائه راهکار

تغییر مسیر از حالت سواره به پیاده مبلمان شهری دستخوش تغییرات می شود

ضوابط مبلمان شهری

تقسیم بندی کلی کفپوش ها

باجه ی تلفن عمومی

روشنایی معابر شهری

رنگ محیط و تأثیر آن بر مبلمان شهری

وسایل بازی کودکان

تعادل و هماهنگی

توجه :این فایل شامل ۶۵ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا