انسان طبیعت معماریعناصر و جزئیات ساختمانی

پاورپوینت قدرت رنگ در دکوراسیون داخلی

قدرت رنگ در دکوراسیون:

رنگ‌ها دارای نیروی خاصی هستند و هر یک از طیف‌ها یک احساس عمیق را در محیط القا می‌کنند. برای مثال تصور کنید که در یک اتاق به رنگ زرد کره‌ای هستید در این صورت به راحتی می‌توانید اشعه‌های نورانی و روشن را که به سمت شما  می‌آیند ببینید و احساس کنید. مشغول گرفتن حمام آفتاب هستید و یا  در یک اتاق آبی قرار گرفته اید، مطمئناً آرامشی که به شما القا می‌شود غیر قابل وصف است. رنگ تنها آن چیزی نیست که به چشم خود می‌بینید در حقیقت رنگ به شما می‌گوید که از نظر روحی و جسمی در چه سطحی به سر می‌برید. این قدرت نهفته رنگ‌هاست. اکثر ما در حال حاضر رنگ‌های خاص خود را داریم. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روربط عمومی و اجتماعی تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سرزندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند .

رنگ سبز در فضا:
هیچ رنگی در القای آرامش ، لطافت و سرزندگی به پای رنگ سبز نمی رسند. سبز رنگ رویش و امید است. هر جا سبز هست ، زندگی نیز هست. رنگ سبز رنگ میانی در طیف رنگ هفتگانه می باشد. از این رو سبز رنگ هماهنگی و هارمونی است. سبز دید انسان را تنظیم می کند و نگاه او را در مسیری صحیح هدایت می نماند. سبز همچنین سبب آرامش اعصاب، عضلات، و ذهن می گردد از این رو اکثر هنرمندان تئاتر و مجریان برنامه های زنده قبل از ورود به استودیو و صحنه تئاتر دقایفی را در یک اتاق سبز رنگ سپری می کنند. سبز خاصیت شفابخش نیز دارد. تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که در فضاهای سبز تحت درمان قرار گرفته اند بسیار سریعتر دوره درمان را می گذراند و به بهبودی می رسند.

رنگ سبز در خانه:سبز باشید! سبز رنگی است که در همه جای خانه به زیبایی می نشیند . فرقی نمی کند که تمام دیوارها را سبز کنید یا تنها گلدانی از یک گیاه سبز رنگ در گوشه اتاق قرار دهید . سبز به هر مقدار که در محیط به کار برده شود قادر است زندگی و روشنایی را به آن فضا ببخشد . برای حفظ آرامش و هماهنگی ( تناسب ) در اتاق خواب از سبز ملایم استفاده کنید ( مثلاً سبز سیب و یا سبز پسته ای ) سبز تیره روی یک دیوار می تواند احساس شفافیت و وسعت را القا کند. اما اگر از سبز تیره خیلی زیاد و یکدست در یک فضا استفاده شود ممکن است سبب ایجاد افسردگی گردد! بنابراین بهتر است آن را با سفید کنار هم قرار دهید. برای مثال یک دیوار را سبز تیره و دیوارهای دیگر را با سفید رنگ آمیزی نمائید. و از کوسن های قرمز و گل دار نیز در اتاق زیاد استفاده کنید. سرویس بهداشتی مکانی است که می بایست آنجا آرامش از دست رفته خود را باز یابیم و به سکوت و تعادل برسیم . سبز – آبی (یا همان سبز مایل به آبی) رنگی بسیار مناسب برای سرویس های بهداشتی می باشد که حس آسایش و تناسب را برای آنجا به ارمغان می آورد . حسن های دیگر رنگ سبز این است که باعث می شود فضاهای کوچک مثل سرویس های بهداشتی و سیع تر به نطر برسد. سبز به شدت تسکین دهنده و ضد خستگی است. از این رو رنگی بسیار مناسب برای اتاق کار می باشد. در اتاق کار سبز کمک می کند تنش ها و خستگی ها تسکین یابد، آرامش در فضا حکم فرما شود و قدرت تصمیم گیری و خلاقیت بالا رود . سبز همچنین برای راهروهای داخل خانه و هال مناسب است. از سوی دیگر وجود مقداری رنگ سبز زیتونی در قسمت ورودی خانه به معنی استقبال با آغوش باز است. رنگ سبز زندگی را آسان می کند و برای اتاق نشیمن نیز یکی از بهترین گزینه هاست . چنانچه از عناصر طبیعی مثل سنگ ها ، مبلمان چرمی و کوسن های پشمی نیز در کنار رنگ سبز در اتاق نشیمن استفاده شود بهترین شکل ممکن را ایجاد کرده اید.

سبز در هارمونی :فقط کافیست به طبیعت بنگرید،‌به آسانی در می یابید سبز چه زیبا و آسان کنار رنگ های مکمل خود و هم چنین در کنار طیف های مختلف خود می نشیند. ما قبلاً نیز در مورد هم نشینی رنگ های سبز ، نارنجی و قهوه ای در فصل پاییز صحبت کرده بودیم ! این سه رنگ بسیار زیبا و هنرمندانه کنار هم می نشینند و تصویری زیبا را خلق می کنند. رنگ سبز در کنار آبی یا زرد نیز ترکیبی چشم نواز را خلق می کند که بهتر است سبز چمنی و سبز خردلی با آبی فیروزه ای کنار هم قرار بگیرند تا ترکیبی زیباتر خلق شود . اگر تمایل دارید ترکیبی  سرد از رنگ سبز بوجود آورید توصیه می کنیم سبز بسیار ملایم را در کنار سفید بکار ببرید. اما اگر قصد دارید ترکیبی گرم از رنگ سبز خلق کنید، بهتر است از طیف های تیره رنگ سبز در کنار رنگ قرمز ، قهوه ای و طلائی استفاده نمائید. هم چنین اگر شما از طرفدارن رنگ های روشن و شاد هستید به شما توصیه می کنیم رنگ سبز لیمویی را با نارنجی و بنفش کنار هم قرار دهید تا ترکیبی شاد و دوست داشتنی برایتان بوجود آید .

رنگ آبی در فضا«من هیچ گاه از نگاه کردن به آسمان آبی خسته نمی شوم»  ویست وان گان :آبی رنگی است که در عمق وجود انسان ها جای می گیرد. رنگ آبی ذاتاً برمی گردد به دو عنصر که در زندگی ما انسان ها حیاتی است یعنی هوا و آب.

آبی رنگ خوش بینی است. بیایید به سراغ طبیعت برویم! ذر ذهن یک آسمان آبی و یا یک دریای آرام را در یک روز آفتابی تصورکنید، بله! در طبیعت آبی یاد آور فضایی افقی و بسیار وسیع و باز است. طبیعت دروغ نمی گوید! آبی رنگی بی انتهاست به همین دلیل است که اکثر افراد آبی را به دیگر رنگ ها ترجیح می دهند. طیف های رنگ آبی نیز همانند ذات این رنگ بی انتها و نامحدود می باشند. جالب است بدانید که هر یک از طیف های رنگ آبی انرژی های خاص خود را در محیط منتشر می کنند و ویژگی خاص خود را دارا می باشند. برای مثال به گفته کارشناسان رنگ، طیف های تیره آبی مثل آبی لاجوردی و یا سورمه ای فن بیان و قدرت شفاف سخت گفتن را تقویت می کنند و طیف های روشن آبی نیز مثل آبی ملایم سبب آرامش ذهن و تقویت تمرکز در افراد می شوند. زمانی که محققان از کودکان تست هوش گرفتند، مشاهده کردند کودکانی که در اتاق هایی با سقف آبی رنگ تست داده اند نمرات بالاتری اخذ کرده اند. اغلب روانپزشکان برای درمان مرض هایی که دارای زندگی پر استرس و پر تنشی هستند استفاده هر چه بیشتر از رنگ آبی را به آن ها توصیه می کنند زیرا به طرز معجزه آسایی تنش و نگرانی را از بین می برد و باعث فروکش کردن استرس می شود. آبی افراد را دعوت به صحبت و گفتگو می کند در حالی که هم زمان آرامش را در فضا القا می کند و محیط صلح آمیز را خلق می نماید و شما و مهمانانتان در کنار رنگ آبی در اوج آرامش و راحتی با یکدیگر به گفتگو خواهید پرداخت

آبی رنگی است تسکین دهنده که سلامتی و آرامش به همراه دارد. هرچه رنگ آن روشنتر باشد، بهتر است.در درمان کلی بیماری هایی مانند تب، تشنج و مشکلات تنفسی بسیار تاثیر گذار است. آبی بهترین رنگ برای اتاق خواب است. اگر این رنگ را دوست ندارید در کنار آن قرمز را بکار برید تا تعادل ایجاد شود.

همانطور که گفته شد رنگ آبی در درمان اکثر بیماری های روانی از جمله افسردگی ، اعتیاد و کم اشتهایی موثر است از این رو دانشمندان و محققان در زمینه رنگ شناسی به کار بردن رنگ آبی را در مطب ها و وسایل درمانی به روانپزشکان توصیه کرده اند. از نظر عقاید باستانی و کهن آبی رنگ برقراری ارتباط است. از لحاظ علم انرژی شناسی که سال ها پیش توسط تبیتان مطرح شد بدن دارای مراکز انرژی یا چاکراه های انرژی می باشد . رنگ آبی در چاکراه حنجره قرار دارد. در حقیقت آبی انعکاس صدای ماست! کاربردهای مهم از رنگ آبی ریشه در تاریخ دارد. در قرون وسطی سنگ لاجوردی حکم طلا را داشت و از لحاظ ارزش باطلا برابری می کرد و آبی لاجوردی رنگ مهم و محبوب در آن دوره به شمار می رفت . رفته رفته آبی رنگ پر کاربرد در نیروی دریایی ، پلیس و آتش نشانی شد و  لباس های فرم پلیس ها آتش نشان ها و افسران نیرو دریایی به رنگ آبی بود. آنها آبی را رنگ امنیت و تمرکز در کار می دانستند. پس از آن آبی راه به خانه ها باز کرد و در طراحی داخلی جایگاه ویژه ای پیدا کرد زیرا احساس خوشایندی را به افراد منتقل کرد: احساس آرامش ، رهایی و وسعت. آبی رنگی سرد است که امکان استراحتی آرام را برای شما فراهم می کند، اگر قصد دارید در مکانی به استراحت بپردازید توصیه می کنیم از طیف های ملایم و روشن آبی استفاده کنید.  ترکیب آبی و سفید یک ترکیب بکر و کلاسیک است آبی و سفید مدت هاست که برای کوسن ها بکار برده می شود و بسیار هم مناسب است. طیف های مختلف آبی و سفید می توانند به خوبی کنار هم بنشینند و ترکیبی زیبا را خلق کنند – آبی تیره در کنار سفید شکری و کرم یا آبی روشن در کنار سفید مرواریدی آبی و سفید زوجی هستند که همیشه پاک و بکر نمایان می شوند.

آبی همواره مناسب ترین رنگ برای سرویس های بهداشتی محسوب می شود. آبی رنگ اقیانوس است ، رنگ دریا ، رنگ رودخانه ، آبی همواره با ما از آب پاک و زندگی بخش سخن می گوید . اگر می خواهید فکر خود را سازماندهی کنید قسمتی را با رنگ آبی روشن طراحی و خلق کنید تا در آنجا به راحتی افکار خود را پاکسازی نموده و ذهن خود را سازماندهی نمائید. فیروزه ای ملایم رنگی بسیار مناسب برای یک سرویس بهداشتی کوچک است زیرا قادر است فضا را بازتر و وسیع تر جلوه دهد.کاربرد آبی در خانه آبی روح ما را نوازش می کند. ابی رنگ آرامش و صلح است، رنگی است که  این امکان را به ما می دهد که در اوج رهایی رویا پردازی کنیم و ذهن شبیه آسمان آبی، وسیع و بی کران داشته باشیم. بنابراین از آبی در خانه هایتان زیاد استفاده کنید. از آنجایی که آبی رنگ شب نیز می باشد، یکی از موارد استفاده آن در اتاق خواب است. از طیف های خواب آور رنگ آبی مثل آبی ملایم ، آبی طوسی و آبی لاجوردی بیشتر در اتاق خواب استفاده نمائید. در سرویس های بهداشتی نیز بهتر است از طیف ای رنگ آبی که بیشتر به رنگ انواع آب ها نزدیک است استفاده شود مثلاً آبی آکواریوم ، آبی فیروزه ای و یا سبز-آبی. و این انتخاب بدین دلیل است که نه تنها این آبی بیشتر با آب و محیطی که آب در آنجا نقش اصلی را دارد هماهنگی دارد، بلکه رنگ آرامش و راحتی نیز می باشد.

از آنجایی که آبی یک رنگ اجتماعی و رنگ برقراری ارتباط است توصیه می شود از آن زیاد در اتاق نشیمن استفاده شود. برای خلق محیطی گرم و پر از نشاط از آبی های تیره تر و هم چنین برای خلق فضایی باز و وسیع از آبی های ملایم یا آبی – طوسی استفاده نمائید و برای بیشتر شدن جلوه کار کمی نقره ای به آن اضافه نمائید.توصیه می کنیم کمتر از آبی در فضاهایی که در آن جا فعالیت زیادی انجام می شود استفاده کنید، مثل اتاق بازی بچه ها یا آشپزخانه ( آبی رنگ اشتها آوری نیست‌) هم چنین از رنگ آبی کمی با احتیاط در اتاق های شمالی و بدون آفتاب استفاده کنید، زیرا رنگ آبی یک اتاق سرد را سردتر می نماید.

رنگ صورتی در فضا:به رزهای صورتی نگاه کنید. می‌بینید رنگ صورتی تا چه حد گرم و روح‌بخش است؟! صورتی رنگی است که از اثبات زیادی برخوردار است و هر جا که باشد زندگی و نشاط را در آن مکان القا می‌کند.

صورتی خفیف شده و ملایم شده رنگ قرمز است. این رنگ در طیف‌های ملایم آرام‌بخش و در طیف‌های تیره تر محرک و انرژی زاست. صورتی رنگ شادی و نشاط است، وقتی ما خوشحال هستیم اگر از ما پرسیده شود « حس می‌کنید چه رنگی هستید؟ به احتمال زیاد جواب خواهیم داد:
صورتی رنگ لطافت، عشق، احساسات رماتیک و عاشقانه است. صورتی رنگ خانم‌هاست! در جوامع غربی وسایل و اثاثیه صورتی از طرفداران زیادی برخوردارند، صورتی علاوه بر چیزهایی که گفته شد رنگ راحتی و آرامش نیز می باشد. جوامع غربی در دوران باستان معتقد بودند که دختران د رگلبرگ‌های صورتی گل رز متولد می‌شوند که این اعتقاد بسیار زیبا و لطیفی است.
روانشناسان رنگ بر این باورند که صورتی رنگ بسیار قدرتمندی است. این رنگ علاوه بر اینکه احساس آرامش و راحتی را القا می‌کند به شدت ضد افسردگی و گوشه‌گیری است. صورتی کلید در احساسات خاموش است که این امکان را برایمان فراهم می‌کند تا احساسات نهفته خود را رها سازیم و آن‌ها را ابراز کنیم. از نظر علم انرژی درمانی، صورتی سمب عشق و احساسات عاشقانه است. این علم می‌گوید صورتی برای بینندگان خود آرامش به ارمغان می‌آورد. صورتی نسبت به قرمز خیلی راحتر و ساده‌تر خود را با شما وقف می‌دهد. استفاده از صورتی سیر را فراموش نکنید. این رنگ گرم و شاد در کنار شکلاتی, آبی آسمانی و زرد موزی بسیار زیبا و چشم نواز می شود.

استفاده از صورتی در خانه :هر گاه نام این رنگ را می‌شنویم سریعاً به یاد اتاق کودک و اتاق دختر بچه‌ها می‌افتیم! اما دیگر زمان آن رسیده که از این رنگ زیبا، عاشقانه و پرنشاط در دیگر جاهای خانه نیز بهره گیریم. برای تمام اتاق خواب‌ها چه متعلق به کودک کوچک باشد، چه فردی بالغ صورتی رنگ مناسبی است. اگر شما این رنگ را برای اتاق خواب خود برگزیده‌اید توصیه می کنیم برای زیادتر شدن جلوه آن مقداری رنگ مشکی در کنار صورتی قرار دهید؛ و اما اگر قصد دارید اتاق خوابی فانتزی و آرام داشته باشید می‌توانید از ترکیب صورت و آبی ملایم برای دیوارها و سرویس خواب سفید و کوسن‌های گلدار استفاده کنید. طیف‌های رنگ صورتی در اتاق نشیمن به شما این امکان را می‌دهد که مهمانان و اعضای خانواده را به آرامش و راحتی دعوت کنید.

صورتی در هارمونی:صورتی از جمله رنگ‌هایست که در کنار اکثر رنگ ها به زیبایی می‌نشیند و جلوه‌های متفاوتی را خلق می‌کند. باز هم یادآوری می‌کنیم که طبیعت بهترین الگو برای قراردادن و ترکیب رنگ‌های مختلف کنار هم ‌می‌باشد که می‌تون از آن بسیار الهام گرفت. باغچه‌ای پر از گل‌های رز صورتی را تصور کنید خواهید دید که صورتی و سبز در کنار هم ترکیب چشم‌نوازی را بوجود می‌آورند. حال اگر به ترکیب صورتی و سبز مقداری آبی ملایم و قهوه‌ای اضافه کنیم ترکیب پخته‌تری خلق می‌شود که دارای عمق نیز می‌باشد. صورتی و سفید ترکیبی آرام‌بخش و کلاسیک را بوجود می‌آورند ترکیبی که دارای لطافت خاصی می‌باشد و یادآور شیرینی خامه ای و بستنی‌های سفید و صورتی است!

رنگ قرمز در فضاقرمز قدرتمنداست. قرمز به فضا عمق می‌بخشد. رنگ قرمز در چیدمان یک خانه ارزشی برابر با طلا را دارد.گالدوانی والنتینو- طراح مد

رنگ قرمز رنگ شور و عشق و آرزوست. قرمز احساسات را فعال می‌کند و شادی و نشاط را در انسان بر می‌انگیزد و در این زمینه هیچ رنگی قدرت قرمز را ندارد. قرمز مثل آتش گرم است.

طیف های مختلف رنگ قرمز، حالات گوناگونی را خلق می‌کنند و بسیار آشکارا و محسوس فضا را به یک فضای رمانتیک و عاشقانه و یا به یک فضای شیک و رسمی مبدل می‌سازند. قرمز رنگ بسیار هوشیاری است زیرا نظرها را به سرعت به خود جلب می‌کند. قرمز رنگ و نماد عشق است و رنگی است که به طرز شگفت‌انگیزی احساسات عاشقانه را در وجود انسان بیدار می‌سازد.هر جا قرمز وجود داشته باشد هیجان و نشاط نیز در آن‌جا هست. به همین دلیل است که بانوان جوان و هم چنین کودکان رنگ قرمز را دوست دارند و از طرفداران این رنگ می‌باشند. و اما برای آقایان! رنگ قرمز سنمبل عصابیت و خشونت است.روانشناسان رنگ معتقدند افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند افرادی با اعتماد به نفس بالا، مصمم و جدی، اجتماعی و شجاع هستند. تحقیقات نشان داده‌است که در فرهنگ‌های کهن و قدیمی دو رنگ سفید و سیاه بسیار برجسته به نظر می‌رسند و چنانچه رنگ سومی وجود داشت آن رنگ، حتماً رنگ قرمز بود.

از نظر علم انرژی شناسی، قرمز رنگ موفقیت، عشق و شادی است. چینی ها لباس‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشند تا شاد باشند از نظر آن‌ها قرمز منبع عظیم انرژی و نشاط روح است. روانپزشکان به افرادی که از کسالت، بی‌حوصلگی، افسردگی و بی حالی رنج می‌برند استفاده از رنگ قرمز را توصیه می‌کنند. البته فراموش نکنید که استفاده افراطی از رنگ قرمز نیز ممکن است تاثیری عکس آنچه گفته شد را در محیط بگذارد. بنابراین به اندازه هوشمندانه از قرمز استفاده کنید تا از اثرات مفید آن بهره‌مند شوید و بوسیله آن شور و شادی و انرژی را به زندگی خود دعوت کنید.

رنگ قرمز در خانه: رنگ قرمز ضربان قلب را سریع‌تر می کند و از این رو انرژی زا و هیجان‌آور است. طراحان داخلی توصیه می‌کنند در قسمت های کوچک از مقدار کمتری قرمز استفاده کنید زیرا در غیر اینصورت آن فضا کوچک تر به نظر‌ می‌‌رسد. وجود مقداری رنگ قرمز می‌تواند اشتها را تحریک کند و آن را افزایش دهد بنابراین استفاده از مقداری رنگ قرمز در آشپزخانه توصیه می‌شود، اما بدلیل اینکه رنگ قرمز خیره کننده است و نظر را بسوی خود جذب می‌کند، بنابراین در صورت وجود رنگ قرمز در آشپزخانه در حین کار با چاقو و پخت و پز مراقب دست‌های خود باشید. هم چنین بدلیل اشتها آور بودن رنگ قرمز استفاده از آن در اتاق غذا خوری بسیار توصیه می‌شود. حتی مجازید تمام دیوارهای اتاق نشیمن را به رنگ قرمز در آورید و از رومیزی و دستمال سفره‌های قرمز رنگ در طیف‌های مختلفش استفاده نمائید. اتاق‌های نشیمن نیز رنگ قرمز را دوست دارند! اتاق نشیمن نه چندان بزرگی را تصور کنید که دکوراسیون آن به رنگ قرمز باشد. خواهید دید که چه جلوه شیک، تأثیر گذار و خوشایندی به خود می‌گیرد. رنگ قرمز به فضای یک اتاق‌نشیمن عمق می‌دهد. گرما‌بخشی نیز از سایر ویژگی‌های این رنگ زیبا می‌باشد، از این رو استفاده از آن در اتاق‌های رو به شمال که آفتاب گیر نیستند بسیار موثر و مناسب می‌باشد.

قهوه ای در خانه :قهوه ای در اکثر اتاق ها کاربرد دارد برای خلق هر حالتی در هر فضا می توانید به نحوی از قهوه ای کمک بگیرید برای مثال در یک اتاق شمالی و بی روح حضور رنگ قهوه ای ملایم و گرم احساس آرامش و راحتی را به  آن اتاق می بخشد و یا در یک اتاق جنوبی یا آفتاب گیر به کار بردن یک قهوه ای تیره و شفاف می تواند جلوه بی نظیری داشته باشد.

رنگ قهوه ای بخصوص در طیف های سردتر آن و یا رنگ دارچینی و شکلاتی از جمله رنگ هایی می باشند که به شدت مناسب آشپزخانه هستند و با ابراز و وسایل استیل و گرانیتی بخوبی کامل می شوند. طیف های رنگ قهوه ای در آشپزخانه به فضا عمق و جلوه بی نظیری می بخشد.رنگ قهوه ای در اتاق نشیمن حرف اول را می زند قهوه ای نه تنها با تمام رنگ هایی که در اتاق نشیمن هستند هماهنگی و تناسب دارد بلکه سبب هماهنگ جلوه کردن رنگ های دیگر نیز با هم می شود.

هر کدام از طیف های رنگ قهوه ای حالات و ویژگی های مخصوص خرد را دارا می باشند. از جمله ویژگی های رنگ قهوه ای قدرت ، ثبات ، گرما و تکامل است. از لحاظ علم انرژی درمانی ، قهوه ای سمبل رویش تکامل است. یکی از عناصر پنج گانه انرژی چوب است و چوب از زمین می روید و بسوی آسمان قد می کشد. همانگونه که انسان ها رشد می کنند و قد می کشند. به همین دلیل است که قهوه ای رنگ رویش ، انرژی و سرزندگی است و اشیاء چوبی و قهوه ای رنگ ، نقش مکمل را در طراحی داخلی دارند.  تاریخ و فرهنگ های کهن همراه دید روشنی ( مثبتی ) نسبت به رنگ قهوه ای داشته اند. روانشناسان رنگ بر این باورند که رنگ قهوه ای رنگ حس کردن احساسات است ! بر اساس این نظریه روانشناسان رنگ زمانی که ما احساس آسیب پذیر بودن می کنیم خود را پشت این رنگ که ترکیبی از سه رنگ قرمز- زرد و سیاه است پنهان می کنیم . ما از قهوه ای استفاده می کنیم تا از خود محافظت کنیم. جالب است بدانید که آقایان بیشتراز خانم ها زنگ قهوه ای را رنگ مورد علاقه خود می دانند. قهوه ای رنگ طبیعت است و با استفاده از آن می توان طبیعت را به خانه آورد.

رنگ نارنجی در فضا:

نارنجی مثل بنفش یک رنگ ترکیبی شامل زرد و قرمز است. اثر قرمز انرژی زایی است و اثر زرد نشاط ‌آفرینی؛ و این دو رنگ زمانی که با‌هم ترکیب می‌شوند رنگی نشاط‌ آور و انرژی‌زا را به نام «نارنجی» را بوجود می آورند.  هر جا نارنجی باشد گرمای خوشایندی نیز پدید می آید و فرد حس راحتی و امنیت پیدا می‌کند. روانشناسان رنگ معتقدند که نارنجی رنگی است که احساسات و عواطف را در وجود انسان بیدار می‌کند و حتی تا حدودی اعتماد به نفس را نیز ارتقا می بخشد. چنانچه شما در بروز احساسات خود ناتوان هستید به شما توصیه می‌کنیم بیشتر از رنگ نارنجی استفاده کنید زیرا این رنگ عبور از موانع موجود بر سر راهتان را تسهیل می بخشد. نارنجی هم اگر مثل صورتی بصورت ملایم و روشن بکار برده شود، می تواند استرس و تنش را از میان برداشته و آرامش ایجاد کند. اگر بخواهیم نارنجی را در یک جمله خلاصه کنیم می‌توانیم بگوییم : “نارنجی شما را شاد و پر از انرژی می‌کند”.

رنگ زرد در فضا”برخی از نقاشان خورشید را به لکه های زرد تبدیل می‌کنند و برخی دیگر لکه ها ی زرد را به خورشید ”
ار نظر روانشناسی زمینه روحی و روانی انسان به گونه ایست که رنگ زرد باعث ارتقا و نشاط انسان می‌گردد. وین وان گوگ هنرمندی که سال‌های زیادی را صرف مطالعه در مورد رنگ زرد کرده است. وی اینچنین اظهار می دارد که “زرد خود خورشید است، زرد حقیقتا”فوق العاده است”. علاوه بر این زرد رنگ خوش‌بینی و آرامش است؛ زرد یعنی امیدواری.روانشناسان رنگ بر این باورند که انسان‌ها در نهان و ذات خود تمایل به رنگ زرد دارند. چنانچه در پی اعتماد به نفس و آرامش روحی هستید، روانشناسان رنگ زرد را به شما توصیه میکنند. آن‌ها معتقدند افرادی که طرفدار این رنگ هستند افراد پرامید،شاد و قاطعی هستند.

رنگ زرد: ویژگی:درخشندگی,حس خوش بینی و دلگرمی. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت های ذهنی و بیشتر شدن اشتها نیز می شود .کاربرد: در آشپزخانه, اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرو استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.
رنگ نارنجی:ویژگی: رنگیست بسیار گرم, محرک و شادی آور که گرمابخش محیط می باشد.کاربرد:در ورودی و راهروها, اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرک است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.
رنگ قرمز: ویژگی: قرمز رنگ عشق,تحرک و انرژی است.قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث نشاط و سرزندگی می شود.کابرد:در اتاق غذاخوری,آشپزخانه, راهروها و اتاق بازی کودکان. از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.
رنگ صورتی: ویژگی: رنگ آرامش,احساس قوت قلب و لطلفت است.صورتی رنگی است که احساس آرامش و تکامل  را القا می کند.کاربرد:در اتاق خواب,اتاق کودک, اتاق نشیمن,سرویس های بهداشتی و هال . صورتی تا حدودی باعث کم شدن اشتها می گردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.
رنگ بنفش تیره: ویژگی: رنگی الهام بخش و موقر است حی هدف مندی و انگیزه را در فرد القا می کند.کاربرد: در اتاق خواب و اتاق نشیمن.هم چنین از طیف ملایم ان مثلا بنفش یاسی نیز برای اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس های بهداشتی  مناسب می باشد.
رنگ آبی: ویژگی:رنگ آرامش,التیام و رهاییست.آبی یک محبوبیت جهانی دارد که همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد.کاربرد:در اتاق کار و اتاق مطالعه, سرویس بهداشتی , اتاق نشیمن و اتاق خواب.آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت می گیرد استفاده کنید.
رنگ سبز: ویژگی: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنین سبز رنگ هماهنگی و عدالت است.کاربرد:این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ های دیگر ترکیب کرد.
رنگ قهوه ای:ویژگی:  رنگ راحتی و رنگ طبیعت است. با اینکه رنگ قهوه ای جزو رنگ های اصلی چرخه رنگ نیست اما دارای قدرت فوق العاده ای می باشد.کاربرد: در بسیاری از اتاق ها  مخصوصا در اثاثیه و مبلمان

این فایل دارای 59 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا