مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت مطالعات فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی

اهداف طرح

به طور کلی تحقیق فوق به دنبال تحقق ساختن اهداف  ذیل می باشد:

-ایجاد انگیزه های علمی و تفریحی سالم

-ایجاد فضاهای جهت جذب وآشنا نمودن توده مردم به خصوص جوانان بامسائل مختلف فرهنگی وهنری.

-طراحی وایجاد فضاهای ورزشی درجهت حفظ سلامت وشادابی جامعه.

-گردهمایی جوانان در کناریکدیگر وتقویت روابط اجتماعی سالم

-ایجادفضاهایی برای شناساندن و کشف استعدادهای علمی ،فرهنگی ،هنری، وپرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف مردم به خصوص نسل جوان .

-احداث مرکزی برای گسترش اندیشه خودباوری وخوداشتغالی درجوانان وشناسائی ،احیاء آموزشی وتولیدصنایع دستی  وبومی ورایج منطقه.

فرضیه ها سوال ها :

برای طراحی این مجموعه سوالات متعددی مطرح می شودکه پاسخگویی به آنهااهداف کلی طرح رامطرح می سازد وبه عنوان مبانی طراحی مورد استفاده قرار می گیرد :

1.مناسبترین مکان برای اجرای این پروژه در شهرمقدس قم کجاست؟

2.یک مجموعه فرهنگی ورزشی تفریحی  بایددارای چه ویژگیهایی باشد؟

3.ظرفیت این مجموعه برای چندنفر منظورشده است؟

4.فضاهای مطلوب و موردنظراستفاده کنندگان چیست؟

5.سرانه و استانداردهای فضاهای طراحی شده به چه صورت است؟

6.طراحی این مجموعه براساس چه اصولی استواربوده است؟

3-1تعریف اصطلا حات و واژه های طرح

اوقات فراغت

فرهنگ و فراغت :

فراغت فقط به معنای تجدید نیرو وسپس کار با توان بیشتر نیست بلکه نشان خاص خود را دارد ویکی از زمینه ها برای پدید آوردن انسان است با ارزشهای روانی وعاطفی بالاتر وفرهنگ والاتر .

در زبان فارسی غالباً به جای کلمه فراغ یا فراغت لفظ تفریح استفاده نمی شود بلکه قسمتی از آن را عامه مردم به رفع ملال وکوفتگی از کار وتجدید قوا مصروف می دارند وپاره ای را نیز به امور فرهنگی وهنری و موضوعات ذوقی اختصاص می دهند .

دومازدیه ( جامعه شناس فرانسوی ) گفته است اوقات فراغت ، رفع خستگی ، سرگرمی ، تفریح وبالاخره فعالیتهایی که به رشد وشکوفایی شخص یاری می کند و موجب ازدیاد معلومات ویا پرورش استعدادهای دیگر فردی می شود می باشد .

معماری اوقات فراغت :

اوقات فراغت شش منظور را در بر می گیرد :

-استراحت وتجدید قوا

-تفریح وبازی

-کسب اطلاعات وتکمیل معلو مات شخصی

-پرورش وشکوفایی از طریق اشتغال به امور ذوقی وفرهنگی وهنری

-نشست وبرخاست با عامه جامعه

-کار خلاق وایجاد هرگونه آثار وبالاخره طلب رهایی از عادات زندگی و گریز به جهان مترقی .

-در معماری اوقات فراغت به دلیل اینکه بسیاری از آنها برای خدمت به هنر ساخته می شود آمیختگی هنری نسبت به سایر ابنیه چشمگیرتر می باشد . از آنجایی که هر بنایی باید شخصیت عملکرد خود را دارا باشد معماری بناهای معماری باید به نحو ارزنده نمایشگر نفوذ هنر در معماری باشد .

انجمن بین المللی جامعه شناسی ،فراغت رااین طور تعریف کرده است:((فراغت عبارت است از مجموعه ای از اشتغالات که فرد به میل خود برای استراحت یا تفریح ویابه منظور توسعه آگاهیهاویا قرارگیری غیرانتفاعی ومشارکت اجتماعی داوطلبانه بعداز رهایی از الزامات شغلی ، خانوادگی ومذهبی اجتماعی بدان می پردازد (نمازی زاده وهمکاران،1366،ص15).

-سازماندهی مجموعه ای

سازماندهی مجموعه ای از مجاورت فضاها برای ارتباطشان با یکدیگر استفاده می کنند . فضاهایی که از نظر اندازه ،فرم وعملکرد متفاوت هستند ولی به علت مجاورت ودارا بودن یک نظم بصری از قبیل تقارن یامحور با یکدیگر در ارتباط می باشند .دراین سازماندهی فضاهای مجموعه می توانند حول نقطه ی ورود بنا به حول مسیر حرکت در داخل آن سازماندهی شوند.))(دی کی چینگ ،1370)

– فرهنگ :

((فرهنگ به معنی ادب ، ترتیب ،دانش ،علم ومعرفت ورشد استعدادهای درونی فرد واجتماع ، رسوم ،مجموعه علوم معار5 وهنرهای یک قوم به کاررفته است و به طورکلی فرهنگ یعنی از ژرفای وجودافراد ملتی یا از درون یک جامعه دانستنیها ومکنونات ونیروهای نهفته وتراوشات مستقل ذهنی واستعدادهای درونی و ویژه فردی را آشکار ساختن ودر نتیجه افزودن وپربار کردن پدیده هاوخلاقیتهای شناخته وناشناخته آدمی است.))(بنی میبدی ،1372،ص65)

گذران اوقات فراغت یکی از نیازها و خواسته های ساکنان شهری است و عبارتست از مجموعه فعالیتهایی که شخص به میل خود برای استراحت، تفریح و یا گسترش اطلاعات و آموزش شخصی یا مشارکت آزاد اجتماعی در زمان فارغ از تعهدات شخصی، خانوادگی و اجتماعی به عهده می گیرد.

بخشی از گذران فراغت در منزل انجام می شود و به فعالیتهایی نظیر تماشای تلویزیون، مطالعه، شنیدن موسیقی، دید و بازدید، صحبت با دوستان و مانند اینها اختصاص می یابد. بخش دیگری از ایام فراغت در فضاهای بیرون شهری سپری می شود مانند: گردش در کوهستانها، سواحل دریا، ییلاقها و غیره.

برتراند راسل : ”آخرین دستاورد تمدن، توانایی انسان در پر کردن هوشمندانۀ ایام فراغت است“. این عمل هوشمندانه به دست یک مدیریت ناهشیار انجام نمی پذیرد بلکه از بطن مدیریتی که آگاهانه حیات مدنی انسانها را ارج می نهد و برای آن برنامه ریزی می کند، بر می خیزد.

گونه شناسی فضاهای فرهنگی – تفریحی

پارک ها

معیارهای رایج شهرسازی برای ایجاد کتابخانه در شهر

توصیه های طراحی برای کتابخانه ها

فضاهای ورزشی

معیارهای مکان یابی فضاهای ورزشی و تفریحی

معیارهای احداث مجموعه های ورزشی بزرگ

فضاهای بازی

طبقه بندی تفرجگاههای طبیعی

اصول مدیریت بهره برداری از تفرجگاههای طبیعی

توجه :این فایل شامل ۱۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود رساله فرهنگسرا

دانلود رساله مجموعه فرهنگی و هنری

دانلود پاورپوینت ایده های شکل دهنده حجم و عملکرد

دانلود پروژه اتوکدی طراحی مجموعه ورزشی به صورت رایگان


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا