تحلیل فضای شهریمعماری اسلامی

دانلود پاورپوینت معرفی الگوهای فضایی خانه های ایرانی

الگوهای فضایی:

معماری خانه ایرانی تا سال ۱۳۰۰ از تغییرات تدریجی و آرام برخوردار بوده ودر حد فاصل سال های ۱۳۰۰تا۱۳۴۰ تحولات منطقی و سری را منعکس نمود واز ۱۳۴۰ به این طرف به کلی دگرگون شد.این تغییرات هم درسازمان فضایی خانه و هم درشیوه زندگی خانواده به گونه ای به موقع پیوسته است که شاید خانه های امروزی رادر مقایسه باخانه های نیم قرن پیش درایران نتوان خانه ایرانی نامید .
درخانه ایرانی، معماری پاسخگویی ایستایی وآرامش است. تضمین پابرجایی بنا و تامین خنکی وگرمایش فضا بر عهده معماری است. معماری به عنوان بخشی از خودآگاه وجدان جامعه، به موازات بهره برداری از منابع طبیعت، مانند فضا، هوا، خاک،باد، زمین ونور خود رااز مسئول حفاظت از طبیعت می داند.
معماری ایران منابع تجدید پذیر را به شیوه ای معمارانه به کار می گیرد وخود را نه بر محیط ارائه می کند، نه جدا از محیط را ارائه می کند. اندبشه معماری در خانه ایرانی خلق مصنوعی است برای یک پارچه کردن شیوه زندگی با محیط طبیعی.

تفاوت موجود در دو نوع خانه ایرانی و خانه معاصر:

شناخت چنین پدیده ای چگونه حاصل می شود؟

تفاوت در شیوه های به کار گیری و مصرف فضا است. معیار شکل دهی فضا در خانه ایرانی بر اسلس حریم استوار است. حریم که خود انعکاس فضایی حرمت است ، تنظیم کننده روابط فرد وجامعه می باشد. حریم در حد فاصل خصوصی ترین خلوت ساکن در خانه تا عمومی ترین تجمع اهالی و خویشاوندان در خانه به صورت فضاهای بینابینی و متوالی معیار شکل دهنده مراتب فضایی خانه است.
به سبب این رابطه چند سویه پدیده ای که به نام معماری حاصل شده ، پدبده ای چند بعدی و دارای لایه های معانی گوناگون است.

یکی از روشهای معمول شناخت در دنیای معاصر، تجزیه یک پدیده به عوامل تشکیل دهنده است. چنان که می توان معماری را به اجزایی همچون مصالح، سازه، سقف، کف، دیوار و اجزایی از این دست، تجزیه کرد. اما مشکل رویه تجزیه ، چگونگی تجمیع دستاوردها و فهم جوهر پدیده پس از تجزیه است.

خانه های بر جا مانده در آثار ایران شناسی پیش از اسلام از طریق ترکیب اتاق ، ایوان و حیات و تدامو آن در دوره معماری های پس از اسلام و حضور بارز آن در خانه های مورد مطالعه این پژهش ، نقش و اهمیت الگوهای فضایی رادر معماری ایران نشان می دهد.

اگر تعداد فضاهای معاصر ساخته شده در شهر های کشور را بشماریم از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نخواهد کرد ، آنها عبارتنداز:

  • ورودی
  • حیاط در ارتباط با پیلوتی پارکینگ
  • نشیمن
  • پذیرایی
  • آشپزخانه
  • دستشویی و توالت
  • حمام
  • اتاق خواب
  • انبار
  • راه پله و راه رو

الگوهای فضاهای باز :

حیات ها اصلی ترین فضاهای باز خانه به حساب می آیند. به غیر از حیات ها . در خانه های ایرانی طیف متنوعی از فضاهای باز قابل شناسایی هستند. فضاهای باز این خانه ها از سطح حیات شروع می شوند و به سمت آسمان در سطوح مختلف شکل می گیرند . کمی بالاتر از حیات ، صفه قراردارد که به آن بهار خواب هم می گویند. کمی بالاتر از صفه ، شارمی که پیاده رو سربازی است، برای تامین دسترسی به فضاهای واقع در بالا خانه قرار دارد.
کمی بالاتر از شارمی. مهتابی و بالاخره بالاتر از همه فضاهای باز، بام خانه واقع شده است.

الگو های بام :

تصور ما شهروندان امروزی که عمدتا” در آپارتمان زندگی میکنیم از پشت بام عبارت است از سطح انتهایی ساختمان که یه فضایی بی فایده است که مقداری از لوله های فاضلاب و دود کش ها ی اتاق ها از آن بیرون زده یا از آن توسط طاق نما و دیوارهای کوتاه محفوظ ومحصور شده است وهمانند مهتابی قابل در شب های تابستان میباشد. .به علاوه از فراز آن امکان مشاهده شهر از زوایای مختلف میسر است . در گوشه و کنار بسیاری از شهر ها و ومحله های ایران،گاه بام چندین خانه به هم مرتبط و سطوح وسیع قابل استفاده ای برای عبور و معاشرت همسایگان و اهالی محله فراهم بوده است.

در ادامه توضیحات خواهیم دید که:

  1. الگو های فضا های پوشیده

  2. الگوی کریاس

  3. الگوی هشتی

  4. الگوی زیر زمین

  5. انواع الگوهای اتاق

  6. الگوی ورودی وسردر

  7. الگوی ایوان

  8. الگوی حوضخانه

توجه :این فایل شامل ۲۷ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا