سبک های معماری

پاورپوینت معرفی سبک معماری گوتیک

معماری گوتیک یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است. این سبک یک سبک مذهبی بوده که همواره در خدمت کلیسا بوده است.

آغاز پیدایش هیچ یک از شیوه‌های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک نمی‌توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند. کلیسای نتردام پاریس از نمونه های برجسته ی معماری گوتیک به شمار می رود.

کلیسای شارتر

معماری گوتیک پسین :

پیکر تراشی در معماری گوتیک

کلیسای آمین:

این کلیسا هم در فرانسه قرار دارد و بنای آن در سال 1220 آغاز و طی سالهای 1236 و1240 تا سال 1270 تکمیل شده .در کلیسای آمین هدف اصلی هم از نظر فنی و هم به خاطر زیبایی ایجاد ارتفاعی سرگیجه آور بوده . استخوان بندی بنا به حداقل رسیده قاب بندیهای کشیده و نازک و ردیف پنجره های عمودی همگی به ارتفاع ساختمان تاکید میکند.کلیسا از بناهای دوره گوتیک مترقی است

کلیسای سنت شاپل

معماری گوتیک

مشخصات دوران گوتیک

ویژگیهای سبک گوتیک

کلیسای سنت الیزابت

کلیسای دیر سن دنی

باسیلیکا یا کلیسای دیر سن دنی (Saint-Denis) در شهر سن دنی، واقع در نزدیکی شهر پاریس بین سالهای 1140 تا 1144 میلادی احداث شد. پیشینه این بنا که نخستین کلیسای جامع عظیم پاریس است به نمازخانه ای کوچـک در قبـرسـتان سـن دنـی در قـرن پنجـم میـلادی بـاز می گردد. در قـرن هفتم، ساختمان اولیــه تبـدیــل بــه کلــیســـــای دیـــر سـلطنــتی می شود که به شیوه معماری کارولنژی ساخته می شود. این بنـا اختصـاص به یادبـودهای مقدس سن دنی (دنی شکل فرانسوی دیونوسیوس است) و سایر قدیسـان داشت. در حقیـقت، دیر سن دنی نه تنها زیارتگاه، بلکه بنایی سلطنتی بشمار می رفت که پادشـاهان فرانسه در آن به خاک سپرده می شدند.

نمونه‌ای از معماری گوتیک درآلمان

نمونه‌ای از معماری گوتیک در فرانسه

آشنایی با ادبیات گوتیک

جدول معماری جهان دوره معماری گوتیک

گوتیک پیشرفته

سبک مشعشع

معماری رومانسک

سبک کلونی – بورگونی

آلمان – لومباردی

این فایل شامل ۴۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا