مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی و ضوابط و استانداردهای پردیس سینمایی

پردیس سینمایی چیست؟

به سینمایی گفته می‌شود که دارای چند سالن نمایش، دست‌کم ۳ سالن و به طور معمول ۶ تا ۱۰ سالن، باشد. در بیشتر موارد سالن‌ها در یک ساختمان قرار گرفته‌اند. گاهی در بازسازی، سالن نمایش موجود را به چند سالن کوچک‌تر تقسیم می‌کنند، یا در گسترش مجموعه فضاهای بیشتری به آن اضافه یا الحاق می‌شود. در مجموعه‌های سینمایی بزرگ، گاهی بزرگترین سالن گنجایش تا چندهزار نفر را دارد که به آن مگاپلکس گفته می‌شود.

در بعضی موارد مجموعه‌های سینمایی یا مجموعه‌های چند منظورهٔ فرهنگی، تفریحی، تجاری همجوار یا در نزدیکی مراکز تفریحی-تجاری قرار می‌گیرند که به آن Multiplex گفته میشود .

•تاریخچه پردیس سینمایی در جهان

کانادا اولین کشوری بود که در آن، یک سالن سینما دو پرده نمایش داشت. در سال ۱۹۴۷، مالک کانادایی سالن، نات تیلور، توانست یک صفحه نمایش دوگانه را تبدیل به دو سالن نمایش هم‌زمان کند. سینما الگین در اوتاوا اولین مکان نمایشی بود که دو برنامه اکران در سالن‌های متفاوت را پیشنهاد می‌داد. منابع کانادایی، تیلور را مخترع مجموعه سینمایی یا سینپلکس می‌دانند. وی بعد از تأسیس شرکت سینپلکس ادئون، مجموعه سینمایی ادئون تورنتو را با ۱۸ سالن نمایش (بزرگترین مجموعه سینمایی زمان خود) در تورنتوی کانادا افتتاح کرد.

از سال ۱۹۶۰ مجموعه‌های سینمایی به صورت معمول، رایج شد و بسیاری از سینماهای موجود به امکاناتی مجهز شدند که چند سالن در کنار یکدیگر داشته باشند

مزیت های پردیس سینمایی در شهر

یکی از دلایلی که باعث شد سینما در مقابل رقبای سرسختی چون تلوزیون و ویدئو تاب بیاورد، برخورداری از امتیاز حضور در جمع است. عواطف و هیجان‌های جمع بر تک ‌تک تماشاگران اثر می‌گذارد و در نتیجه لذت حاصل از تماشای فیلم را چندبرابر می‌کند. به همین دلیل است که در بعضی برنامه‌های تلویزیونی، به خصوص در نمایش‌های کمدی، صدای خنده جمع را به برنامه اضافه می‌کنند. اما وقتی سالن خالی یا کم‌جمعیت باشد، اثر جمع تضعیف می‌شود. در نتیجه تماشاگر از فیلم لذت نمی‌برد.

از چشم‌انداز آینده دوران احداث سینمایی بزرگ و باشکوه (جز در موارد استثنایی و اندک، مثلاً یک سینمای خاص برای شهرت یک شهر) در جهان به‌سرآمده‌ است.

مطالب مشابه:

دانلود فایل برنامه فیزیکی، ضوابط و استانداردها طراحی پردیس سینمایی

دانلود فایل مطالعات موردی طراحی پردیس سینمایی

دانلود فایل اصول طراحی و عناصر موثر در طراحی پردیس سینمایی

دانلود رساله معماری پردیس سینمایی

دانلود رساله طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز

پاورپوینت معرفی معمارمعروف رضا دانشمیر و بررسی آثار این معمار

دانلود رساله سینما و تئاتر بارویکرد پایدار

دانلود رساله سینما

این فایل شامل ۵۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا