سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی کامل معماری های تک

.۱مقدمه (های-تک )

های – تک : بعنوان برچسبی برای ساختمانهایی که در بیست سال اخیر توسط ریچارد راجز   نورمن فاستر  نیکلاس گریمشاو   مایکل هابکینز  طراحی شده اند بکار میرود.

معماران های- تک مانند مدرنیستهای پیشرو دهه 1920 باور داشتند که چیزی به نام روح زمان ( من ) وجود دارد که معمار وظیفه اخلاقی برای بیان آن دارد.معماری باید در این تکنولوژی سهم داشته باشد و از  آن استفاده کند مانند صنعت ماشین سازی  هواپیما سازی و…

خانه بعنوان یک ماشین برای زندگی توصیف میشود. “ لو کور بوزیه”

های – تک : چرا ما به ساختن ساختمانها از مصالح پر زحمت و نا دقیق مانند آجر، ملات، سیمان و تیر چوبی ادامه دهیم، وقتی میتوانیم آنها را از ترکیب سبک و دقیق ، از فلز و شیشه پیش ساخته در کارخانه و قابل اتصال به وسیله پیچ و مهره در سایت بسازیم ؟

های – تک ها آرزو میکنند ساختمانهایشان عملکردی باشد نه هنری و سمبلیک.
اما معماری هیچ وقت نتوانسته است به طور خالص عملکردی باشد.

عناصر گوناگون ساختمانهای  های- تک : سازههای فولادی ماهیچه ای، پوسته نرم، لوله ها و داکتهای هوایی عمدا رو باز و اغلب با قدرت عملکردشان را نشان میدهند.

آنچه در تاریخ معماری دیده میشود قبول فشار تکنولوژی و علم ( راسیونالیسم ) حتی در ایجاد فرم است از آنجایی که راسیونالیسم یک امر مشترک بین ملل است به نظر میرسد خواه یا نا خواه کلیت معماری به سمت یک معماری مشترک و جهانی پیش میرود و المان ها و سمبول های معماری قومی کم کم به فراموشی سپرده میشود.

معرفی کالاتراوا

معمار اسپانیایی متولد(1951) والنسیا.در رشته های مهندسی عمران و معماری تحصیل کرده و استاد ساخت پلهای معلق می باشد.او حدود 50 پل را در طول دهه اخیر طراحی کرده است. هرچند که اکثر این پلها در مقیاس عظیم مهندسی از نظر طول دهانه نیستند اما ساختار غیر معمول اکثر آنها نظر انسان را به خود جلب میکند.توانایی های کالاتراوا در مقوله هنر و معماری در کنار شناخت وسیع استراکچری بنا امکان دست یابی به طراحی های سطوح غیر معمول و مجسمه

حرکت نهفته ای که در اکثر این پلها نهفته است سبب ایجاد سازه ای پویا می گردد که انسان را دچار تحیر می نماید. هر چند کالاتراوا چندان نظریه پرداز بزرگی در زمینه معماری نمی باشد اما کارهایی بسیار زیبا بدون نظریه پردازیهایی پیچیده طراحی کرده است.معمار ی او برخلاف برخی از معماران کنونی به راحتی و بدون نیاز به اطلاع از نظریات شخصی معمار قابل درک است.
از دیگر ویژگیهای مهم در طراحی های کالاتراوا الهام گرفتن او از فرمهای طبیعی است. استفاده از منحنی ها درکارهای او فراوان به چشم می خورد. شاید به این دلیل که اکثر فرمهای موجود در طبیعت منحنی می باشند و حتی حرکاتی که در طبیعت صورت می پذیرد.(مثلا قانون کوریولیس در حرکت مایعات یا سطوح گاوس در الکتریسیته )

بررسی برخی از کارهای کالاتراوا

مجموعه ورزشی المپیک یونان
مجموعه ورزشی المپیک یونان

منابع

ریچارد راجز   نورمن فاستر نیکلاس گریمشاو   مایکل هابکینز

سانتیاگو کالاتراوا والس

موزه میلواکی

nدر حقیقت این طرح به عنوان یک ورودی برای بخش قدیمی موزه که توسط سارینن (طراح فرودگاه ‏T.W.A. ) طراحی شده بود، نقش فراوانی در احیای دوباره این موزه ایفا کرده است و کم کم به عنوان نمادی برای شهر میلواکی محسوب می گردد.
این ساختمان به عنوان بهترین طراحی سال 2001 از سوی نشریه تایم برگزیده شد.ساختمان تشکیل شده از پل- پاویون مرکزی- تراس جنوبی- و نمایشگاه با پلان مستطیلی در قسمت شمالی موزه است.در حقیقت این طرح به عنوان یک ورودی برای بخش قدیمی موزه که توسط سارینن (طراح فرودگاه ‏T.W.A. ) طراحی شده بود، نقش فراوانی در احیای دوباره این موزه ایفا کرده است و کم کم به عنوان نمادی برای شهر میلواکی محسوب می گردد.
.

کارخانه شراب

برج مخابرات بارسلونای اسپانیا

موزه هنر و علم افلاک نما-والنسیا

از مجموعه طراحی های کالاتراوا طراحی شهرک هنر و علم
Caminode las moreras
(1994-2004)
است که در شهر والنسیای اسپانیا ساخته شده. این مجموعه شامل  موزه هنروعلم آسمان نما   اپرا و تماشاخانه   تفرجگاه وگردشگاه   باغ ملی و..  میباشد.

اپرا و تماشاخانه والنسیای اسپانیا

ایستگاه راه آهن زوریخ سوئیس

فرودگاه لیون فرانسه

مرمت و تبدیل ساختمانی به تماشاخانه در سوئیس

خانه اپرای tenerife اسپانیا (۱۹۹۱-۲۰۰۳)

برج بلند تاب خورده

طراحی سقفی برای ورودی شرقی خیابان در تورنتوی کانادا

توجه :این فایل شامل ۱۸۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میبباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا