مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه

مقدمه:

ما در کشوری قدم بر می داریم و ایام عمر را سپری می کنیم که صاحب سرمایه های فرهنگی بسیار زیادی است، سرمایه هایی که دیدن آنها ما را به گذشته ی تاریخ کشورمان می برد. از عمده ترین این سرمایه ها بنایهای تاریخی می باشد.

بناهای تاریخی هر کشور نه تنها بیانگر هنر گذشتکان بلکه معرف سنتها و اندیشه های حاکم بر جامعه آنها می باشد.  امروز وقتی که ما به یک بنای تاریخی نظر می افکنیم، به گذشته ی آن بر می گردیم و احوال و اوضاع زندگی آنها برای ما تا حدودی روشن می شود. دیدار اینگونه آثار باعث می شود تا در هر مرحله از زمان، مردم جامعه از گذشته سرزمین خود بریده نشوند.آگاهی و اطلاع به تاریخ گذشته برای هر نسلی لازم است.
این بناهای تاریخی سرمایه های فرهنگی در ایران سالهاست که وظیفه حفظ و مرمت این آثار را، هر کدام در حکم کتابی از تاریخ سرزمین ما می باشد بر عهده گرفته است
آشنایی با منطقه ای که بنا در آن واقع شده :

شهر کِرمانشاه(به کردی کرماشان) مرکز استان کرمانشاه و نیز مرکز شهرستان کرمانشاه در این استان است. کرمانشاه، نهمین شهر بزرگ ایران پس از تهران و مشهد و شیراز اصفهان و تبریزو کرج و اهواز و یزد قرار دارد. جمعیت این شهر(بدون حومه) بر طبق برآوردهای آماری سال ۲۰۰۵ حدود ۷۶۶۷۰۶ نفر بوده و از لحاظ آب و هوایی جزو مناطق معتدل کوهستانی قرار می‌گیرد.

کرمانشاه مرکز غرب کشور است و به مادرشهر کردها شهرت دارد. کرمانشاه که از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است به دلیل قرارگیری در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز همجواری با عراق و واقع شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. سه رودخانه ی قره سو (خوره سو)، آبشوران و چم بشیر در کرمانشاه جریان دارند. مردم این شهر به گویش‌های گوناگون زبان کردی (کرمانشاهی، کلهری، لکی، جافی و نیز به زبان فارسی سخن میگویند.)

تاریخچه بنا:

مسجد حاج شهبازخان در شهرکرمانشاه واقع است و به همین دلیل دارای موقعیت طبیعی همین استان است . آب و هوایی نسبتاً نیمه خشک دارد و تابستانهای گرم و زمستان های همراه با ریزش برف و باران دارد . میزان متوسط باران در سال 461 میلی متر است و متوسط روزهای یخبندان در سال 80 روز است . از نظر زلزله خیزی به روی خط زمین لرزه با خطر نسبی بالا قرار دارد و بین طول جغرفیایی 1/47 و 9/47 قرار دارد و عرض جغرافیایی بین 17/34 و 21/34 قرار دارد ارتفاع از سطح دریا 1200 متر است.

موقعیت فعلی:

مسجد حاج شهبازخان در محله علاف خانه کرمانشاه واقع است و از خیابان مدرس سپس کوچه شهید داوود شهلایی قابل دسترسی است .

نحوه دسترسی به بنا:

مشخصات بنا:

این مسجد در زمینی به مساحت 1781 متر احداث گردید و از آن میان 437 متر به حیاط اختصاص داده شده است. شبستان در ضلع جنوبی واقع است و سقف بزرگ آن از 20 گنبد تشکیل شده است و بر 12 ستون سنگی یکپارچه استوار است این ستونها به فرم های پیچی حجاری شده اند و سر ستونها نیز از سنگ و به صورت پله ای تراشیده اند که در واقع نقطه پاکار را تشکیل میدهند . گنبدههای شبستان با رسمی بندی تزیین شده اند و در برخی از آنها معقلیهای زیبایی نیز به کار رفته است . منبر در وسط ضلع جنوبی قرار دارد و با کاشی کاری به روی آن تأکید شده است . کاشی منبر به رنگ قهوه ای کم رنگ ، لاجوردی ، سفید می باشد که با خطهای سیاه رنگ از هم تفکیک شده است در اضلاع دیگر مسجد حجره ها قرار دارند که طلاب علوم که مشغول به تحصیل میباشند.

عوامل تزیین شده بنا و نوع انها
سقف سر در ورودی
میانسرا
مصالح عمده تشکیل دهنده بنا
پلان و نحوه قرارگیری ان در اقلیم
اسیب شناسی بنا:

آسیب طبیعی :

انواع رطوبت در بناهای تاریخی:
رطوبت صعودی:این رطوبت براثرنفوذ آب به پی دیوارها و حرکت آن طبق قانون لوله های موئینه به طرف بالا بوجود می آیدو عوامل مختلفی آن را بوجود می آورند که عبارتند از:
الف)عدم وجود محوطه سازی مناسب در پیرامون بنا
ب)ایجاد باغچه وکاشت درخت در نزدیک پی بنا
ج)گرفتگی چاه های فاضلاب وتاسیسات آبرسانی در داخل ابنیه
د)بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی
ه)افزایش قدرت جذب دربرخی از مصالح مثل آجر
و)استفاده از مصالحی که باعث عدم تنفس در بناوحبس رطوبت در دیوارها وپی میشوند مثل سیمان وقیروگونی.1- نفوذ رطوبت صعودی از کف به دیوار
عوامل انسانی

توجه :این فایل شامل ۴۴ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود مرمت سرای حاج محمد علی همدانی در کرمانشاه

دانلود مقاله لزوم احیای خانه های تاریخی در بافت قدیمی

دانلود مطالعات استان کرمانشاه


 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا