نقشه مدرسه و دانشگاه

دانلود پروژه اتوکدی و طراحی فنی مدرسه 8 کلاسه به صورت رایگان

اصول طراحی مدرسه

یادگیری بخش مرکزی از زندگی هر فرد است و حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم هم اتفاق میافتد مثل زمانی که در مورد حوادث روزمره با دوستان خود حرف میزنیم . . . .

معمولاً یادگیری را با نام مدرسه به خاطر میآوریم اما مطمئناً بسیاری از مراحل یادگیری در خارج از مدرسه صورت میگیرد مثل پارکها، حیاط مدرسه، خیابان، اطاق استراحت، میزهای ناهارخوری، راهروها و . . . .

 

عملکرد هر فضا در نهایت تابعی از انسان است. استفاده هایی است که << انسان>> به عنوان یگانه موجودی که روح فضا را درک میکند،از فضا دارد.حال این فضا می خواهد یک بیمارستان باشد،یا یک مرکز تفریحی یا یک ارامگاه یا …انچه که مهم است شناخت نیاز های انسان در ان فضایی ست که میخواهیم طراحی کنیم برای تعیین درست تر این نیازها باید عواملی مانند فرهنگ ، اقلیم ، اقتصاد ، جامعه شناسی و… را مورد دقت و بررسی قرار دهیم برای بررسی عملکرد فضا ها در دانشکده معماری در سایت شهر یزد،ابتدا نیازمند یک دسته بندی کلی هستیم که با کمک این دسته بندی و جزء جزء کردن فضا ها ،راحت تر بتوانیم کار بررسی را انجام دهیم.لازم به ذکر است که این تقسیم بندی شناور بوده و به هیچ عنوان قطعیت ندارد.

 

لویی کان معتقد است که” تمام مکانهایی که انسان برای تأمین خواسته خود در فراگیری از آنها استفاده میکند مدرسه نام دارد و این مکانها تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمیباشد بلکه برای فهم و ادراک دلایل وجود هر چیز و مناسبتهای دوجانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار میگیرند.”

 

خلاصه اطلاعات فضایی بسته در مدارس که تقریبا همه ی ما باهاش آشنایی داریم (این اطلاعات بسته به هر مقطعی و نوع سیستم آموزشی هر مدرسه میتونه متفاوت باشه) یه حالت ایده الش شامل این فضا ها میشه:

-کلاس های درس
آرایش فضایی کلاسها به صورتمختلفی تجربه شده است. برخی از این آرایشها عبارتند از:
آرایش خطی:
در این نوع آرایش، کلاسها به دو صورت خطی و در امتداد یکدیگر قرار میگیرند.
آرایش خطی ـ مجموعهای:
در این نوع آرایش، کلاسها علاوه بر اینکه در مجاورت یکدیگر و به صورت خطی قرار دارند، به دستههای مختلفی نیز تقسیم میشوند.
آرایش مرکزی:
در این نوع آرایش، کلاسها حول یک فضای مرکزی سازمان پیدا مینمایند.
آرایش حیاط مرکزی:
کلاسها حول یک حیاط مرکزی قرار میگیرند.
آرایش دستهای:
در این نوع آرایش، یک دسته کلاس، تشکیل یک کلاس بزرگتر را میدهد.
آرایش آزاد:
ساختار عمومی کلاس بصورت پلان یونیورسال و قابل تبدیل به فضاهای مختلف است.

 

آزمایشگاهها (شیمی. فیزیک. زیست)
-کتابخانه
-اتاق بهداشت و کمک های اولیه
-اتاق پرورشی
– بخش ادای (دفتر مدیریت و معاونین و حسابداری)
-دفتر استراحت مربیان
-نماز خانه
-انبار
-سرویس بهداشتی( مربیان. دانش اموزان .جداگانه)
-بوفه
-آبخوری
-سالن سمعی بصری
-کارگاه
-سالن ورزشی (+انبار وسائل ورزشی)
-…

 

با توجه به اینکه در طراحی مدارس .تئوری های آموزشی . مسائل روانشناختی نقش تعیین کننده ای دارن.یه مختصریشو اینجا میزارم ۲نوع سیستم آموزشی امروزه در مدارس اجرا میشه:

ـ سیستم آموزش معلم سالار
ـ سیستم آموزش دانش آموزمحور

 

*یکی از مواردی که در همون ابتدای طراحی مدارس باید مورد توجه باشه اندازه مدارس هست .که به ۲ دسته بزرگ و کوچک تقسیم میشن و این تقسیم بندی بر مبنای تعداد دانش آموزان هست…
-مدارس بزرگ
-مدارس کوچک
( مدارس کوچک برای تعداد ۳۵۰ نفر در ابتدائی و کمتر از ۴۰۰ نفر برای دبیرستان پیشنهاد شده است؛ اما یک میانگین برای مدارس ابتدائی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر و در دوره متوسطه ۴۰۰ تا ۸۰۰ نفر میتواند تعریفکننده مدارس کوچک باشد.)

 

مزیت های مدارس کوچک:

-مدارس کوچکتر باعث صمیمی شدن محیط یادگیری میشود چرا که بچهها به خوبی یکدیگر را میشناسند.
-مدارس کوچکتر باعث کم شدن موضوعی به نام انزوا که از عوامل به وجود آمدن خشونت است میشود.
-مدارس کوچکتر باعث کم شدن شکاف میان بچههای کمبضاعت و ثروتمند، در میزان یافتههاست.
-در مدارس کوچک، معلمان با استفاده از هوش و تجارب خود تشویق میشوند.
-برخی از مدارس کوچک به فلسفه ” کم بیش است ” معتقدند و موضوع کمبود منابع را مهم نمیدانند.
-موضوع اتکا به خویشتن در بچههای مدارس کوچکتر به چشم میخورد.
-به طور کلی اشتیاق بچهها در مدارس کوچک بیشتر است.
-احساس تعلق بچهها در مدارس کوچک بیشتر است.
-روابط بین فردی (شاگر ـ شاگرد، معلم ـ شاگرد، شاگرد ـ مدیر و…) در مدارس کوچک مثبتتر است.
-در مدارس کوچک میزان مشارکت والدین بیشتر است.
-در مدارس کوچک دانشآموزان برای یادگیری احساس بیشتری میکنند.
-یادگیری بر اساس نیازهای فرد و در ارتباط با دنیای بیرون مدرسه است.
-یادگیری مشترک و فعالیت جمعی در مدارس کوچک بیشتر است.
-در مدارس کوچک معلمان در بچهها روحیه انتقادی را پرورش میدهند و تفکر انتقادی بچهها رشد پیدا میکند.

ضوابط طراحی مدرسه

تنوع اشکال مدارس کوچک:مدارس کوچک بر اساس نیازهای آموزشی موردنظر خود، انواع مختلفی دارند. تفاوت میان آنها هم در بخش نحوه آموزش و مدیریت مدرسه و هم در نوع شکلگیری فضای کالبدی مدرسه است. برخی از این نمونهها عبارتند از:

 

-Free standing school

از انواع مدارسی است که دارای بودجه اقتصادی خود، فضای مخصوص به خود، کارمندان و معلمان مخصوص به خود و… است و ممکن است جزء بنایی باشد که در آن مدارس دیگر نیز هستند. برخی از این نوع مدارس در یک ساختمان بزرگ واقع هستند.

-Multi schools
این نوع از مدارس از تشکیل و کنار هم قرارگرفتن چند مدرسه به وجود میآیند که در برخی از خصوصیات با یکدیگر مشترک هستند اما هر مدرسه فضای مخصوص به خود و معلمان مخصوص به خود را دارد و تفکیک مدرسهها میتواند به صورت تفکیک پایههای مختلف تحصیلی نیز صورت گیرد.

-School within school
طرح مدرسه در داخل مدرسه از زمره طرحهایی است که برای تحقق اهداف مدارس کوچک ارائه شده است. در این نمونهها (مدرسه داخل مدرسه یا School within school ) مدارس میتوانند در ساختمان با یکدیگر مشترک اما به طور مستقل از یکدیگر کار کنند. در این مدل یک مدرسه کوچکتر در داخل یک مدرسه به اصطلاح میزبان بزرگتر قرار میگیرد و از حمایتهای آن استفاده میکند اما بودجه کارکنان و برنامه درسی خود را داراست.

این مدل شبیه خانههایی است که بچهها در سطوح مختلف در آنها گذشته میشوند و هر خانه قوانین سازماندهنده خود، فعالیتهای منحصر به خود، فعالیتهای جمعی خاص و… را دارد. بنابراین مدل SWAS در جهت کم کردن اثرات منفی مدارس بزرگ و در جهت هدایت دانشآموزان به گروههای کوچکی است که بعضاً این دسته گروهها را خانه مینامند.

 

یه متن از روسو که احساس فضایی مدارس سنتی رو تا حدی نشون میده :

” . . . بدبختانه ساعت درس فرا میرسد. آه! چه تغییر بدی در او ایجاد میشود؛ فوراً چشمانش تار میشود؛ نشاط او از بین میرود. ای شادی خداحافظ! بازیهای قشنگ خداحافظ! یک آدم موقر و زمخت دست او را میگیرد و میگوید: آقا بفرمایید برویم سر درس. از لای در اتاق کتابهای او را میبینم. کتابهای او! چه ابزار و اثاث حزنآوری برای این سن. طفلک به ناچار دنبال آموزگار میرود. نگاهی از روی حسرت به آنچه اطراف اوست میاندازد. دیدگانش پر از اشک است ولی جرأت نمیکند جاری سازد و قلبش پر از آه است ولی جرأت نمیکند برکشد . . . ”

 

ارکان عمومی فضاهای آموزشی

۲-۶-۱- انتخاب استقرار واحد آموزشی متناسب با نیازهای آموزشی
توسعه نامنظم و بی رویه شهرها که در چند دهه اخیر با توسعه اتفاقی واحدهای آموزشی همراه بوده است بطوری که در بسیاری از مناطق مدارسی وجود دارند که بیش از مقدار ظرفیت از آن استفاده گردیده است در حالی که در بعضی از نقاط کلاسها به حد ظرفیت خود نرسیده است.
در نتیجه ساخت و ساز فضاهای آموزشی همراه با معیارهای شهرسازی نبوده و صرفا در اثر نیاز مقطعی شکل گرفته است.
۲-۶-۲- مکانیابی فضاهای آموزشی

کاربریهای سازگار و ناسازگار

کاربری مسکونی و کاربری آموزشی: محیط یک واحد آموزشی می‌بایست واجد تمامی نیازهای یک فضای مسکونی باشد. پس همجواری واحدهای آموزشی با کاربری مسکونی به خصوص ضروری می‌باشد.
کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی: کاربری فرهنگی شامل مدارس، مساجد، ‌تکایا، کتابخانه، ‌مرکز فرهنگی تربیتی، موزه و گالری، ‌نمایشگاه و… می‌باشد.

چنانکه از عملکرد آنها انتظار می‌رود، ‌نزدیکی نسبتا زیادی با کاربری آموزشی دارند و این دو کاربری می‌توانند به عنوان دو کاربری سازگار در کنار هم و جوار یکدیگر استقرار یابند.
کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی: هر چند که کاربری بهداشتی مثل کاربری آموزشی نیازمند به فضایی آرام به دور از هر گونه آلودگیهای صوتی و هوا است، ‌از طرفی دسترسی سریع به واحدهای درمانی برای واحدهای آموزشی ضروری است. لیکن این کاربری یکی از منابع شیوع آلودگیهای میکروبی، ‌شیمیایی و حتی رادیواکتیویته است و در این صورت این دوکاربری ناسازگار شناخته شده، ‌از همجواری آنها باید احتراز کرد.

کاربری آموزشی و فضای سبز:‌ در کلیه تحقیقاتی که در زمینه فضاهای آموزشی صورت گرفته، ‌تاکید بر ارتباط فضاهای سبز می‌باشد. هر چند فضای سبز ویژگیهای خود را دارا می‌باشد و با سیستم تقسیم بندی منطقه مسکونی، ‌محله ها یا واحد همسایگی ارتباط دارد. لیکن همجواری آنها با فضای آموزشی می‌تواند از نظر سالم سازی، ‌جلوگیری از آلودگی و انتقال آ“‌به واحد آموزشی و ایجاد چشم انداز و آرامش خط بصری که دانش آموزان با تماشای آن فضا کسب می‌نمایند و در بهبود شرایط فراگیری بسیار موثر باشد.

کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل: شبکه حمل و نقل منبع اصلی آلودگی صوتی و هوایی به شمار می‌رود.
لوله‌های اصلی گاز و نفت، ‌دامداریها، مرغداریها و باغ خانه ها نباید همجوار کاربری آموزشی قرار گیرند. ومکان آتش نشانی، مراکز پلیسی، کاربری فرهنگی (سینما و تئاتر)‌وجود دارد که باید در فاصله‌های معین از واحدهای آموزشی جهت امداد رسانی و استفاده از فضاهای فرهنگی قرار گیرند.

 

هر فضای معماری، به خصوص فضای معماری مدارس، ‌باید در برابر خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی بتواند شرایط مساعدی برای پاسخگویی به نیازهای انسانی فراهم آورد.

عوامل اقلیمی در شکلگیری فضای کالبدی مدارس همواره تاثیری قاطع و یک جانبه نداشته اند.
یکی از مهمترین عناصر فضایی یک مدرسه، ‌حجره‌های آن است که مهمترین نقش را در تکوین شکل نهایی فضای کالبدی آن برعهده دارد. قرار گرفتن حجره ها در چهار جهت بنا، موجب تکوین سیمایی خاص گردیده است.

عناصر فضایی- کارکردی مدارس عبارتند از حجره، مدرس، ‌کتابخانه، ‌مسجد، ‌اتاقهای خادم و چراغدار و آبکش و سرویسهای بهداشتی.
خلاقیت و نوآوری معماران موجب شده است که فضای معماری مدارس از تنوع بسیار زیادی برخوردار شود.

نحوه قرار گیری عناصر فضایی- کارکردی مدارس اغلب به این ترتیب است که در چهار جهت پیرامون حیاط مرکزی قرار گرفته ان. شکل حیاطها به صورت مستقیل کشیده یا نزدیک به مربع (با گوشه‌های قائمه یا پخ)‌ است. ورودی مدرسه در یک سوی محوری که از وسط دو ضلع و مرکز مستطیل می‌گذرد، قرار دارد. فضایی که از سوی دیگر محور مذکور، یعنی روبروی فضای ورودی قرار می‌گرفته، به کارکردی غیر از حجره- مانند گنبد خانه و مسجد و مدرسه، مدرس، کتابخانه یا ایوانی بزرگ که به عنوان مسجد یا مدرس مورد استفاده قرار می‌گرفت- اختصاص می‌یافته است.

به طور کلی می‌توان گفت فضای معماری مدارس همزمان با تحولی که در معماری مساجد در دوره سلجوقیان به وقوع پیوست، دگرگون شد و به شکل چهار ایوانی درآمد.

 

– باعث افزایش فعالیت و استقلال دانش آموز می شود بطوریکه او خود مسئولیت یادگیری خود را قبول کرده، اهداف یادگیری خود را مشخص کرده، فعالیتهای یادگیری خود را بوجود آورده و در نهایت پیشرفت خود یا دانشآموزان دیگر را ارزیابی میکند.
– دانشآموزان را مجهز به تواناییها و مهارتهای فنی میکند که در نتیجه آنها قادر به جستجو، سازماندهی و تحلیل اطلاعات میشوند و میتوانند نظریات خود را به شکلهای گوناگون بیان نمایند و به گوش دیگران برسانند.

– دانشآموزان را تشویق میکند که کارهای خود را بصورت گروهی و در قالب پروژه انجام دهند در این صورت آنها میتوانند با کمک یکدیگر به حل مشکلات پیچیده و واقعی بپردازند.
– یادگیری فردی را برای دانش آموزان فراهم میکند که به موجب آن آنها میتوانند با توجه به نوع نیاز، سطح و علاقه خود به یادگیری مطالب بپردازند.

– به مسئله عدالت در بین دانش آموزان به جنس و گروههای اجتماعی یا قومی مختلف میپردازد و آموزش را برای دانشآموزانی که نمیتوانند بخاطر دلایل اقتصادی، اجتماعی و یا جغرافیایی به تحصیل بپردازند ممکن میسازد.

– «دیوارهای کلاس درس را فرو میریزد». بدین صورت که زمان به مدرسه رفتن دانشآموزان را افزایش داده، سازمان بندی کلاس را تغییر داده و افراد دیگر (مثل والدین، دانشمندان و اقتصاد دانان) را در فرآیند آموزش وارد میکند.

– انسجام و درک اجتماعی دانشآموزان را از طریق تبادل با گروهها و افرادی که بیشتر نمیتوانست با آنها ارتباط ایجاد کند افزایش میدهد

 

این فایل شامل:

پلان
2 عدد نما
2 عدد برش
پلان تاسیسات الکتریکی
پلان فونداسیون
پلان تیرریزی
پلان شیب بندی بام
جزییات ستون
پلان نعل درگاه می باشد.

 

 

دانلود رایگان از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا