بناهای تاریخیمعماری اسلامی

دانلود پاورپوینت معرفی مسجد جامع قرطبه (کوردبا)،مسجد جامع سامرا،مسجد جامع قیروان

مقدمه:

دین اسلام در همان سده های نخست با سرعتی بی سابقه از عربستان به سراسر خاورمیانه، دره سند و سراسر شمال آفریقا تا اقیانوس اطلس گسترش یافت.ماهیت اسلام میلیونها انسان را در پهنه وسیعی به حرکت در آورد و ملیتهای گوناگونی را تحت حاکمیت اسلام به وحدت ویکپارچگی رساند . با مبادله علوم، فنون، و هنر های کهن این اقوام با یکدیگر،و آمیختن آن با روح اسلام ،دورانی نوین از رونق و شکوه پدیدار شد که فرهنگ و تمدن اسلامی نام گرفت. بعد از آن معماری اسلامی در طی هزاران سال تجربه تداوم و بهره گیری درست از توانمندی ها و خلاقیت های بالای خود به خلق آثار معماری ارزشمند و با شکوهی توفیق یافته و شاهکار های بسیاری را بر جای گذاشت.

_ معرفی مسجد جامع قرطبه (کوردبا):

مسجد جامع شهر کوردوا در اسپانیا در سال ۱۷۰ هـ.ق (۷۸میلادی) توسط “عبدل الرحمن اول” ساخته شد و پس از تصرف مجدد شهر کوردوا به وسیله ی اسپانیایی ها در سال ۶۳۴ هـ.ق به صورت کلیسا مورد استفاده قرارگرفت.

_ معماری مساجد در کشور اسپانیا

معماری مساجد اسپانیا در دوران اسلامی، نمایشی از بهره گیری نقشه ی مساجد عربی در سوریه است. یعنی حیاطی کم عمق وشبستانی عمیق با ستونهای متعدد درجهات گوناگون سقفهای شیبدار که سه سمت حیاط رادورمیزند.

_ معرفی مسجد جامع سامرا (ابودلف)

یکی دیگر از مسجدهای قدیمی و تاریخی سامراء، مسجد ابی دلف است که توسط ابودلف قاسم بن عیسی عجلی کرجی، از حاکمان عصر عباسی ، ساخته شد. ابو دلف، در ادب و شعر و جنگ آوری و شجاعت شهره بود، سفری به ایران داشت و خاطراتش را در سفرنامه ای به نام سفرنامه ابی دُلف در ایران به رشته تحریر در آورده است.

_ ویژگیهای معماری مسجد جامع سامرا (ابودلف)

_ معماری مساجد در تونس

مساجد  تونسی از دوران فنیقی‌ها همانند خانه‌های شهر « حیره » است که از سبک‌های ایرانی تقلید شده، و خانه روستائیان تونسی، هم نام ایرانی دارد که عبارت است از « گربی = کلبه » و هم سبک ایرانی. و موزائیک و کاشی تونسی، یا دراصل ایرانی است، یا تقلیدی است از کارهای ایرانی، واژه‌های « کوشک و ایوان » نیز ایرانی است که در تونس به جای « مقعد و برطال » به کار می‌رود. همچنین عناصر تزیینی از آجر وخشتِ طلاپوش  و کتیبه‌ها، خواه در بناهای آجری باشد یا در پارچه‌های زربفت و فرش، یا در نقش‌های روی سنگ مرمر و فلز و چوب ( موجود در محراب قیروان ) و لوزی‌ها و بیضی‌هایی که در منبر مسجد قیروان می‌بینی، یا نقش‌هایی که در فرش و روتختی و دیگر بافته‌های پشمی بربری به کار می‌رود، یا مستطیل‌های تقسیم شده به چندین مثلث، که در پشم بافهای بربری و منبر قیروان، و مسجد ابن خیرون، معروف به « مسجد سه در » دیده می‌شود.

_ معرفی معماری مسجد جامع قیروان

مسجد جامع قیروان در تونس قرار دارد. توسط عقبه ابن نافع در ۶۷۰ م ژنرال عرب از آفریقای شمالی ساخته شد. مقر فرمانروایان اسلامی در غرب آفریقا تا سال ۸۰۰ وپایتخت فاطمی‌ها در ۹۰۹ بوده است.
پایه و اساس شکل تمام مسجدهای جامع در آفریقای شمالی در مسجد جامع قیروان در تونس است مسجد قیروان در زمان هشام خلیفه اموی (۷۴۳-۷۲۴) به وسعت کنونی خود رسید
زیربنای قسمت زیرین مناره مسجد مربوط به زمان خلافت هشام است.
فرش‌اندازها نظیر مسجدالاقصی عمود بر دیوار قبله است و به وسیله یک راهروی عرضی از آن جدا می‌گردد.

این فایل دارای ۶۴ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا