بزرگان معماریپروژه های درسیسبک های معماری

پاورپوینت بررسی شاهکارهای معماری معاصر 1990-1999

بررسی شاهکارهای معماری معاصر 1990-1999

فهرست مطالب:

1. لیست کامل برندگان جایزه پریتز گر
2. فرانک گری
3. نورمن فاستر
4. پیتر آیزنمن
5. زاها حدید
6. تاداو آندو
7. سانتیاگو کالاتراوا
8. هاوارد دیویس
9. تام ماین
10. آلوارو سیزا
11. ماریو بوتا
12. ای.ام . پی
13. زوی هکر
14. آراتا ایسوزاکی
15. کیشو کوروکاوا
16. کوپ هیمل بلاو
17. نیکولاس گریمشاو
18. ریچارد راجرز
19. فرشید موسوی و آلخاندرو زاوراپولو
20. دانیل لیبسکیند

فرانک گهری frank o gehri

Experience Music Project
پروژه تالار تمرین موسیقی

یک جعبه چرک سیاه – در یک فرم موزیکال شهوت انگیز-وقف شده جیمی هندریکس-انجام شده توسط پاول آلن

Vitra Design Museum
موزه طراحی ویترا

Guggenheim Museum Bilbao
موزه گوگنهایم بیلبائو

یک تندیس آزاد از فرم های منحنی ظریف
یک تندیس آزاد از فرم های منحنی ظریف

 

Gehry’s Disney Concert Hall
تالار موسیقی دیزنی

این بنا بونکرهیل را در پایین شهر لس آنجلس پوشانده است.پوشش فولاد ضد زنگ آن زیر آفتاب کالیفرنیا میدرخشد .فرمهای بلندتر کش آمده واز روی شهر سر برآورده اند در حالی که فرمهای کوتاهتر به سمت پایین خم شده اند

Wiseman concert hall
تالار موسیقی وایزمن

مصاحبه با فرانک گهری:

مصاحبه کننده کریستن کیسر:

این مصاحبه گفتگویی با فرانک گهری در مورد استفاده از عنصر نور در کارهای وی است( این مصاحبه دومین سری از مصاحبه های با معماران است که بوسیله کریستن کیسر انجام می شود.

ساختمانهای گهری پر از حرکت و حرارت هستند . نام فرانک گهری تداعی کننده فرمهای آزاد و زوایای کج است.

ساختمانهای وی بخاطر تفکر گهری در مورد نور و حرکت و گردش آن در ساختمان ،همیشه احساسی از حرکت را دارا است.
در طی سالهای 1964 ، گهری در سقف ساختمان دانزیر ( استادیوی اقامتی ) نیز سوراخها و شکافهایی را در حجم ساختمان برای تلفیق نور سرد و گرم منطقه تعبیه کرد
در فضای داخلی موزه بیلبائو حضور نور به وضوح به چشم می خورد و همچنین در پروزه های بعدی وی نظیر بانک دی جی (در برلین ، ساختمانemr) که دارای دو طبقه راهرویی است که با نور روشن شده اند
کیسر: سوال اول در یک کلمه این ساختمان را چگونه طراحی کردید ؟  اقامتگاه شخصی
فرانک گهری : نمی دانم آن را چطور طراحی کردم من فقط تعدادی شکاف را در حجم ساختمان تعبیه کردم . نمی توانم بگویم که این ساختمان تمام   ان چیزی بود که من می خواستم و چیزی است که به اتمام رسیده است

کیسر وقتی شما پنجره ها را در پروگ و در پروژه نئوزولهف تعبیه کردید ،که همگی نیز زاویه دار هستند آنرا این طور توصیف کردید که انبوهی ازکندوی زنبورها روی یک دیوار ، آیا این یک موفقیت جدید است؟
فرانک گهری: موفقیت در معماری مثل موفقیت در علم است یعنی دست یابی به اطلاعات جدید [ یا احجام جدید ] نه مرور اطلاعات گذشته [ احجام قدیمی] من تلاش کردم تا پنجره ها حالتی آویزان را از حجم ساختمان داشته باشند.
کیسر : ایا شما وقتی از فاز در نمای خارجی یک ساختمان استفاده می کنید ، متوجه تاثیر نور در آن هستید ؟
فرانک گهری: من بررسی های لازم را در مورد فلز انجام داده بودم که فلز چه رفتاری در برابر نور دارد . در تولدو ، من از مس استفاده کردم که این فلز وقتی با نور تلفیق می شود ، جلوه بسیار زیبایی دارد.سپس ازاستیل در موزه ویزمن استفاده کردم . زیرا در این پروزه نمی توانستیم از مس در نمای خارجی استفاده کنیم و این به دلیل آفتاب شدید مینه پولیس بود. در لس آنجلس نیز نمی توانستیم از مس استفاده کنیم زیرا باعث سرد شدن ساختمان می شد.

نورمن فاستر Norman foster

New Parlement of Germany (Reichstag
پارلمان جدید آلمان:

نورمن فاستر یکی از نام اورترین معماران عصر حاضر از چهره های شاخص سبک اکو-تک است. طرح وی برای بازسازی رایشتاگ ( پارلمان جدید المان) در برلین در سال 1993 به عنوان برنده اول اعلام شد.
فاستر در طرح خود برای رایشتاگ سعی کرده است که از فضای بلااستفاده زیر گنبد به عنوان سکویی برای تماشای محیط اطراف و تالار مجلس و هم چنین جهت انتقال نور طبیعی به فضای تالار و هدایت هوای گرم ساختمان به خارج بنا استفاده کند.
نور مورد نیاز تالارمجلس رایشتاگ از طریق گنبد شیشه ای بالای ان تامین می شود.

tele Communications tower
برج مخابراتی


برج مخابرات ، کولسرول ، بارسلون
فاستر در این طرح ، جنبه هایی چون خلاقیت و نوآوری سازه ای ، اصالت فرم ، بیشترین بازده و کمترین تاثیرگذاری ( بر بستر پیرامون ) را با هم ادغام کرد و بدین گونه توانست نماد جدید و منحصر به فردی برای این پایتخت در آستانه ی برگزاری مسابقات المپیک 1992 به وجود آورد .

این برج ظریف و شفاف با ارتفاع 228 متر در رشته تپه های شمالشرق قرار دارد و برای هر فردی که از طریق دریا یا به صورت هوایی وارد شهر می شود خودنمایی می کند .

این برج برای یک بدنه ی بتنی و مرکزی قرار گرفته که تکیه گاه این بدنه نیز بر روی یک پایه ثابت مرکزی قرار می گیرد و امکان دسترسی لازم به تاسیسات فنی و خدماتی را فراهم می سازد .

Under Ground Station of Canary Wharf
ایستگاه زیرزمینی کناری وارف

این ایستگاه در حفره ای که برای لنگر گاه سابق وست ایندیا کنده شده ساخته شده است . طول این ایستگاه 300 متری برابر ارتفاع برج کاناری وارف است . با ایجاد فضای سبز بر روی بام این ایستگاه یک فضای تفریحی اصلی نیز در طرح کاناری وارف بوجود می آید . تنها اجزای نمایان این ایستگاه سایبان های شیشه ای است که سقف سه ورودی ایستگاه را تشکیل می دهد . این سازه های شیشه ای هنگام شب به قدری درخشان و نورانی است که کاملاً قابل روئیت است . هنگام روز نیز نور طبیعی را به فضای اصلی ایستگاه هدایت می کند . برای تامین امنیت این ایستگاه تدابیر خلاقانه مختلفی به کار رفته است :
بالابرهای شیشه ای امینت مسافران را بیشتر تامین می کند و امکان خرابکاری را کاهش می دهد . امکان دسترسی به قطار با ایجاد صفحاتی در لبه سکوها بسته شده و درهای این قسمت هماهنگ با در قطار باز و بسته می شود .

Micro electronic Park
پارک میکروالکترونیک ، نئودورف ، داسبورگ:

طرح نورمن فاستر برای پارک میکروالکترونیک که در غالب برنامه وسیعی برای تغییر شکل بازسازی و احیاء قدرت صنعتی در شهر روهر انجام شد به مثابه ی عامل مهم و موثری در تقویت ساختار ریخت شناسی بخشی از شهر عمل می کند . در این طرح سه نوع ساختمان مختلف با آب نماها با پوشش گیاهی منطقه ترکیب شده و نمونه خرد مقیاس از ایده شهر سبز را به وجود می آورد . شهری که در آن عناصر مصنوع و طبیعی با یکدیگر ادقام شده و ارتباط دو سوی بین آنها بوجود می آید . یک بنای برج گونه با پلان بیضی شکل و بام منحنی که شامل چندین دفتر است نشان دهنده نقطه پایان بافت موجود است و موقعیت قرار گیری آن به گونه ای است که به مثابه ی عنصر ارتباط دهنده بافت جدید و محوطه تاریخی شهر عمل می کند.

کوپ هیمل بلاو:

از سال 1986پریکس وهلمات سرکیزینسکی در ترکیب معماری ورسانه های اطلاعاتی شروع به کار کردندمعماری کشش وپیچیدگی را از زمان معاصر انعکاس می دهد و تقاضای روشنفکری را درست در عصر صنعت که معماری فعال رایج شده بود به عنوان نماش جامعه فعال که لازم است به مطالعه بیشتر آن پرداخت.

کوپ هیمل بلاو در سال 1968 در وین توسط ولف دی.پریکس و هلموت سویی زینسکی پایه گذاری شد. ایده های گروه کوپ هیمل بلاو در زمینه طراحی شهری نسبت به روشهای متداول پذیرفته شدو نقش مهمی ایفا کرد. این شیوه مواجهه آمیز نشان و مشخصه گروه گردید:معماری نباید آرام وسازشکارباشد.به همین لحاظ ایده های پروژه های آنها رعب انگیز،زیان بخش یا حتی شرر بار تصور شد.

پروژه های کوپ هیمل بلاو

n Groninger Museum

–موزه گرونینگر

nThe Media Pavillion

–غرفه مدیا

nSeg Apartment Tower

–برج آپارتمانی سگ

nUFA Cinema Center

–مرکز سینمایی یوفا

nOffice and Research Center Seibersdorf

–مرکز پژوهشی و اداری سیبرسدورف

آراتا ایسوزاکی

آراتا ایسوزاکی فارغ التحصیل از دانشگاه توکیو جایی که او شاگرد کنزو تانگر بود.

او تا سال 1963 تحت نظارت و رهبری تانگر کار کردو پس از آن آتلیه شخصی خود را باز کرد. او به عنوان معمار پیشرو معماری مدرن ژاپنی مطرح است.

ایسوزاکی نویسنده آثار مهم نظری هنر است . بیشتر اوقات او به عنوان یکی از اعضای هییت ژوری در مسابقات بزرگ بین المللی حضور داشته است . به عنوان نمونه در مسابقه طراحی ترمینال کانسای 1988 ، او در حال حاضر سرپرست آتلیه نوگیزاتا در توکیو می باشد.

این فایل دارای 249 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا