پروژه های درسینقشه فرهنگی هنری
دانلود رساله مجموعه فرهنگی
چکیده
در جایی زندگی می کنیم و بعد در جایی دیگر . نه ترک ، یک حسرتی بر می انگیزد و نه ورود به دیگری شوقی . آنقدر همه با یکدیگر غریبه اند که در هنگامه بی تفاوتی فراموش کرده ایم ما هم نیازبه ریشه و هنر خود داریم .در شرایطی که انسان نه به مثابه فرد ، بلکه عضوی از جامعه طبیعی با وابستگی ها ، روزگار خود را سپری می کند . از زمانی که همه چیز سرعت گرفت و متوجه شد همه چیز در حال تغییر است ، مساله هویت فرهنگی و هنری به یکی از مهم ترین دغدغه های انسان امروزی تبدیل شد .
با توجه به این دغدغه و بحران فرهنگی و هنری نسل امروز ، نیاز به یک مجموعه هنری- فرهنگی
احساس می شد . در این مجموعه تمامی هنرمندان از هر گرایشی و با هر فرهنگی گرد هم می آیند و با هم اندیشه های یکدیگر را بررسی کرده و با ایده ها و راهکارهای هنری یکدیگر آشنا می شوند . این طرح تحت عنوان ” فرهنگسرای هنرهای معاصر” ارایه گردیده است . میعادگاهی از هنر و اندیشه. تا شاید هنر این مرز و بوم که زمانی زبانزد تمام بشریت بود ، باز راه خود را بیابد.
در این دفتر ابتدا به ریشه یابی و مفهوم هنر پرداخته شده است، سپس در فصل دوم به معرفی انواع هنر ؛ به خصوص هفت هنر کهن پرداخته و در ادامه نمونه موردی های مشابه را مشاهده می کنیم و به بررسی استانداردها و برنامه فیزیکی طرح می پردازیم . مکان قرار گیری طرح و نحوه گذر از تصور تا تصویر ، مباحث بعدی این مجموعه را تشکیل می دهند . در انتها به بخش سازه و تاسیسات طرح پراخته شده است .
تعریف هنر:
اگر مفهوم ((زیبایی ))که سراپای مطلب را مغشوش می سازد مورد قبول نباشد. پس هنر چیست؟
آخرین و قابل فهم ترین تعاریف هنر که از مفهوم ((زیبایی ))جداست اینهاست .
هنر فعالیتی است که در قلمرو حیوانیت ، از احساس جنسی پدید آمده است (تعریف شیللر ، داروین و اسپنسر )و همراه با تهیج لذت بخش انرژی عصبی است (تعریف گرانت آلن ). این تعریف مبتنی براساس تکامل تدریجی فیزیولوژیک خواهد بود . یا : هنر ، تجلی خارجی احساسات نیرومندی است که انسان آنها را تجربه و آزمایش کرده است . این تجلی ظاهری بوسیله خط ها ، رنگ ها ، حرکات و اشارات ، اصوات و کلمات صورت می پذیرد (تعریف ورون ). تعریف مذکور ، یک تعریف تجربی خواهد بود . بنابراین ، آخرین تعریفی که ((سولی ))آن را بیان کرده است ، هنر : ((بوجود آوردن
موضوعی ثابت یا عملی ناپایدار است که نه تنها قابلیت فراهم ساختن لذت مؤثر را برای بوجود آورنده دارد ، بلکه تأثر لذت بخش را قطع نظر از هر گونه سود شخصی که از آن بدست آید ، به گروهی بیننده یا شنوده انتقال می دهد .
فهرست مطالب
چکیده 7
فصل اول 9
1-1 هنر 8
1-1-1 هنر چیست ؟ 8
1-1-2 تعریف هنر 10
1-1-3 حقیقت هنر 14
1-1-6 تعاریف زیبایی از نظر صاحب نظران 18
1-2-1 هنر در اجتماع 2323
1-2-2 قدرت اجتماعی نهفته در اثر هنری 25
1-2-3 هنرمند واجتماع 3335
1-3 فرهنگ 35
1-3-1 ضرورت بررسی فرهنگ 38
1-3-2 فرهنگ بستر شکوفایی پندار و اندیشه 38
فصل دوم 37
2-1 دسته بندی هنر ها 41
2-1-1 دسته بندی هنرها از دیدگاه ابن خلدون 41
2-1 -2- دسته بندی امروزی هنر 3842
2-2 هنر نقاشی 40
2-2-1 چند کلمه درباره نقاشی معاصر ایران 43
2-3 هنر معماری 52
1-3-1 معماری چیست؟ 48
2-3-2 رشد و توسعه حرفه معماری در طول تاریخ__ 54
2-3-3 معماری , تاریخ ,زمان 61
2-3-4 هویت فرهنگی در معماری 71
2-3-5 تقدم معماری بر سازه 73
جمع بندی و نتیجه گیری 85
2-3-6 سیر تحولات در معمارى معاصر ایران 87100
2-3-7 نگاهی به معماری بیست و پنج سال اخیر ایران 91
پیوست 95
هنر معماری 95
هنر مجسمه سازی 101
2-4-1 ریشه یابی مجسمه سازی 116
2-4-2 هنر مجسمه سازی 116
2-4-4 مجسمه سازی در ایران 103
2-4-5-1 سورئالیسم 121
1-6-4-2 آلبر توجاکومتی Alberto Giacometti 121
2-6-4-2- خولیوگونزالس Jolio Gonzalez 121
3-6-4-2- الکزاندر کالدر Alexander caldr ( 122
2-4-6-4 کانسترا کتیویسم (ساختار گرایی ) 106
2-4-6-5 کوبیست 122
1-4-6-4-2- الکساندر آخیپنکو ((Alexander Arckipenko) 106
پیوست 124
هنرمجسمه سازی 108
2-5 هنر موسیقی 114
2-5-1 موسیقی راز مقدس 130
.2-5-2 ریشه واژه موسیقی 13115
2-5-3 موسیقی قرن 20 115
پیوست 135
هنر موسیقی 119
2-6 هنر رقص 138
2-6-2 رقص و موسیقی 121
2-6-3 رقص در مراسم و جشن های آیینی 122
پیوست 145
هنر رقص 146
2-8 هنرتئاتر و نمایش 132
2-8-1 نمایش چیست ؟ 150
2-8-2 ریشه نمایش در تاریخ بشر 151
2-8-3 انواع ارتباط انسانی 153
2-8-6-4 نمایش عروسکی 154
پیوست 155
هنر تئاتر و نمایش 136
2-9 گرافیک 139157
پیوست 168
هنر گرافیک 148
2-10 هنر عکاسی 172
2-10-1 ریشه یابی هنر عکاسی 172
2-10-2 عکاسی ، پلی میان دیدن و اندیشیدن 172
2-10-3 تاریخ عکاسی در ایران 154
2-10-4 نخستین عکاس ایرانی 175
پیوست 157
هنر عکاسی 177
2-11 هنر جدید 162
پیوست 193
هنر جدید 193
فصل سوم 194
1-4- موزه ملی هنر National Museum of Art 194
4-2 مرکز هنر معاصر سینیسیناتی 199
3-4- مرکز گرد همایی شهر دالاس ،تگزاس Dallas City Hall , Yexas 204
فصل چهارم 208
1-4 استاندارد های فضایی 208
4-2 برنامه ریزی فیزیکی 210
4-1 فضاهایی با استفاده کنندگان عام ) عمومی ) 210
4-1-1 نمایشگاه ها 210
4-1 کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی اینترنت 211
4-1 آمفی تئاتر 212
4-1-4-پیست رقص 214
5-1-4-ستوران و کافی شاپ 214
1-4-1-2 بخش تئاتر و موسیقی 214
2-2-4-1 بخش نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری و رقص 216
3-4-1 بخش اداری 217
فصل پنجم 218
5-1 معرفی استان تهران 219
5-1-1 تاریخچه کالبدی شهر تهران 219
2- 5-1 جغرافیای طبیعی 220
5-1-3 ساختار اجتماعی و اقتصادی شهر تهران 220
5-1-4 اقلیم 221
5-1-4-1 دما 222
5-1-4-2 آفتاب 224
5-1-4-3 رطوبت 224
5-1-4-4 بارش 226
5-1-4-5 باد 227
5-1-5 آلودگی های صوتی شهر تهران 228
5-2 معرفی و تحلیل سایت مورد نظر 228
5-2-1 شبکه دسترسی 228
5-2-2 توپوگرافی 229
5-2-3 جهت تابش خورشید 229
5-2-4 پوشش گیاهی 230
5-2-5 نفوذپذیری آب 231
5-2-6 زمین شناسی سایت 232
5-2-7 شکل زمین ، کاربری و موقعیت 234
8-2-5ویژگی های بصری 236
9-2-5نتیجه گیری از بحث محل قرار گیری طرح 236
فصل ششم 236
1-6گذر از تصور به تصویر 236
2-6- تاسیسات مجموعه 237
6-3 سازه مجموعه 239
فهرست منابع و ماخذ 240
منابع لاتین : 246
این فایل به صورت WORD قابل دانلود میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا: