رساله معماری

دانلود رساله معماری موزه دفاع مقدس

مقدمه:
انسان به واسطه انسان بودن، نیازمند آفرینش است؛ نیازمند کشف رموز طبیعت و دست یابی به مفاهیمی است که آفرینش او و خلقت جهان را معنی کند، گویا که در هر خلقتی از جانب وی، به خلقت خویش نزدیک تر و آگاه تر می شود؛ آگاهی به جانب همه شناخته ها و ناشناخته های هستی که در تب و تابی بسیار من درونی هر شخصی را به خود می خوانند. زمانیکه قلم به دست می گیری و یافته های خویش را به صورت شعری یا نقش بندی از آب و رنگ بر پهنه سفید کاغذ می گسترانی، قبل از آنکه بدانی و بپنداری طبیعت به شوری عظیم، به همراهی تو برخاسته و دریچه های الهام خویش را در ذهن تو گشوده است و تو را به زایشی دوباره می خواند و هر بار نوتر از قبل، گستره ذهن تو را به مفاهیمی جدید می آلاید و خواهان بی آلایشی ذهن توست که همواره گذرگهی برای افکار و اندیشه های نوتری باشد.
دنیایی که اکنون پذیرای ماست در رابطه ای تنگاتنگ با انبوهی از الگوهای ذهنی و مفاهیم فکری، آنهم در بعدی وسیع و قابل دسترس، مراحلی جدیدی از تاریخ انسانی را سپری می کند که در عین حساسیت و برانگیختگی خاصی که به همرا دارد، مخاطبان خود را در بستری هزار تو از یافته ها و اندیشه های نو، آنهم با گوناگونی بسیار آنچنان درگیر می کند که رهایی از آن و حتی بازگشت به تعادل اولیه نیز ناممکن به نظر می رسد. انسان مدرن آنچنان در یاقته ها و ساخته های خویش غرق شده است و بیگانه از طبیعت. دیگر کمتر کسی را می توان یافت ذهنی دور از پیش داوری های علمی و مفاهیم پایه ای دانش و هنر، در خلقت و عظمت طبیعت به تفکر و تعمق بپردازد. هرگز نباید فراموش کنیم که یک فکر خوب در فضایی مناسب ساخته و پرداخته می شود و داشتن بستری مناسب و امکاناتی نسبی، مستلزم برخوردی زیربنایی و آینده نگر است.
شرایط و امکانات مناسب و کارایی بالا در هر جامعه ای تضمین کننده سلامت فکری و عملی آن بوده و در عین حال می تواند به صورت خودکار نیروهای جدیدی را در خود پرورش دهد؛ در چنین بستری پویا، می توانیم شاهد شکل گیری ایده ها و اندیشه هایی نو باشیم که حرکتی رو به رشد و سازنده رابرای فردایی بهتر پی ریزی می کنند. حال عملکرد یک معمار به عنوان خالق در فضایی این چنینی که در هر ثانیه آن ذهن، درگیر و پاسخگوی بسیاری از مسائل است چه می تواند باشد؟ و چه نوع ارتباطی با جهان هستی و چه رویه ای را در آفرینش می‌تواند پیش رو گیرد؟
در این مجال کوتاه سعی بر این است که عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی با بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی داشته باشیم.

فهرست مطالب

۱فصل اول : مقدمه وتعریف مسئله ………………………………….۷
۱-۱-مقدمه …………………………………………………………..۸
فصل دوم: بررسی و شناخت استان لرستان………………………………………۱۰
۲-۱-موقعیت جغرافیایی لرستان…………………….۱۱
۲-۲-جغرافیای طبیعی و اقلیم ……………………………………………………۱۲
۲-۳- تاریخ استان لرستان …………………………………….۱۲
۲-۴-شهرخرم آباد …………………………………………………..۱۳
۲-۵-شرایط اقلیمی و خصوصیات آب و هوای………………………….۱۴
۲-۶- شرایط کالبدی مناطق کوهستانی ……………………………………………۱۵
۲-۶-۱-فرم بنا ………………………………………………۱۵
۲-۶-۲-ساختمان های درون گرا با حیاط مرکزی ……………………….۱۵
۲-۶-۳-استفاده از ایوان و حیاط کوچک در بنا………………………………………۱۶
۲-۶-۴- پلان ،فرم بنا و نحوه قرارگیری آن……………………………………………۱۶
۲-۶-۵- اتاق های کوچک با ارتفاع کم……………………………..۱۷
۲-۶-۶- بام های مسطح…………………………………………………….۱۸
۲-۶-۷-نوع مصالح ……………………………………………………..۱۸
۲-۷-کالبد شهری و روستایی …………………………………………….۱۹
فصل سوم: بررسی نمونه‌های مشابه………………………………۲۱
۳-۱-ماریو بوتا ،موزه هنر مدرن …………………………………………..۲۲
۳-۲- سانتیا گو کالاتراوا ………………………………………………۲۹
۳-۳-موزه هنرهای معاصر تهران …………………………………………….۳۳
۳-۴- فرهنگسرای‌ نیاوران‌ …………………………………………………۴۲
۳-۵-نمونه هایی از فرهنگسراهای موجود در تهران……………………………….۴۴
۳-۵-۱-فرهنگسراى شهر ………………………………………………………….۴۴
۳-۵-۲-فرهنگسراى دختران ………………………………………………….۴۷
۳-۵-۳-فرهنگسرای بهمن …………………………………………………۴۹
۳-۵-۴-فرهنگسرای دانشجو …………………………………………………..۵۱
۳-۵-۵-فرهنگسرای کار ……………………………………………………..۵۲
۳-۵-۶-فرهنگسرای ارسباران ……………………………………………………۵۳
فصل چهارم : ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامه‌ی فیزیکی …………………..۵۴
۴-۱-برنامه فیزیکی………………………۵۵
۴-۲- حوزه بندی طرح…………………………………….۵۵
۴-۲-۱- حوزه نمایشگاهی……………………………….۵۵
۴-۲-۲- انستیتو تحقیقاتی ……………………………………………..۵۵
۴-۲-۳-حوزه خدماتی ……………………………………۵۶
۴-۲-۴- حوزه اداری ………………………………………۵۸
۴-۳- کتابخانه …………………………………………..۵۷
۴-۳-۱- میزان فضاهای کتابخانه ……………………………………………….۶۰
۴-۳-۲- ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان……………………………..۶۰
۴-۳-۳- طول قفسه ها ………………………………………………………………۶۱
۴-۳-۴- ارتفاع قفسه ها …………………………………………………۶۱
۴-۳-۵- استاندارد میزها ……………………………………………………۶۱
۴-۳-۷- نور پردازی ……………………………………………….۶۲
۴-۳-۸- آکوستیک در کتابخانه………………………..۶۳
۴-۳-۹- تهویه ی مطبوع …………………………………………………..۶۳
۴-۴- گالری ها …………………………………………………..۶۳
۴-۴-۱- ساختار عمومی گالری ها………………………………………۶۳
۴-۴-۲- نورپردازی گالری ها………………………۶۴
۴-۴-۳- حرکت و دسترسی گالری ها ………………….۶۵
۴-۴-۴- تهویه مطبوع…………………………………………۶۵
۴-۴-۵- آکوستیک……………………………..۶۶
۴-۵- فضای نمایشی ………………………………………………….۶۶
۴-۵-۱- ساختار عمومی فضاهای نمایشی……………………۶۶
۴-۵-۲- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش……………….۶۷
۴-۵-۳- شیب سالن نمایش……….۶۷
۴-۵-۴- نورپردازی صحنه……………………………………….۶۸
۴-۵-۵- صندلی تماشاگران……………………..۶۸
۴-۵-۶- آکوستیک در فضای نمایشی……………………….۶۹
۴-۶- استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما ………………………..۶۹
۴-۶-۱- سالن انتظار ………………………………………..۶۹
۴-۶-۲- ورودی سینما ………………………………..۷۰
۴-۶-۳- گیشه بلیط فروشی ……………………………………۷۰
۴-۶-۴- راهروهای سالن نمایش ……………………………….۷۰
۴-۶-۵- صندلی تماشاگران ……………………………………………….۷۰
۴-۶-۶- ورودی ها و خروجی های سالن سینما …………………………………۷۱
۴-۶-۷- سرویس های بهداشتی سینما ………………………………………۷۱
۴-۶-۸- اتاق پروژکتور ………………………………………….۷۱
۴-۷- استانداردها و ضوابط ………………………………………..۷۲
فصل پنجم: مبانی نظری معماری ……………………………………۷۸
۵-۱-مبانی نظری ………………………………………………۷۹
۵-۱-۱- خلاصه ای از تعاریف مبانی نظری معماری ……………..۸۰
۵-۱-۲- مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح………………………..۸۰
۵-۲- مبانی نظری طراحی معماری ………………………………………………۸۱
۵-۳- بررسی روند آفرینش وخلق یک اثر در معماری…………………………۸۱
۵-۴- معمار ………………………………………………….۸۳
۵-۵- گسترش ذهن هنرمند و شکل گیری اندیشه………………………………………۸۳
۵-۶-کانسپت……………………….۸۴
۵-۷- ساختار …………………………………………………۸۵
۵-۸- اسکیس های مفهومی………………………………۸۶
۵-۹- نتیجه گیری……………………………………۸۷
۵-۱۰- تخیل …………………………………………………۸۸
۵-۱۱- خلاقیت…………………………………..۹۰
۵-۱۱-۱- اصول اولیه خلاقیت………………………………………..۹۱
۵-۱۱-۲- وجوه هوش …………………………………………………۹۱
۵-۱۱-۳- خصوصیات افراد بسیار خلاق …………………۹۲
۵-۱۱-۴- عوامل بازدارنده‌ی خلاقیت ………………………………………………….۹۲
۵-۱۱-۵- عوامل تشدیدکننده خلاقیت و نوآوری…………………………..۹۳
۵-۱۲- انگیزه‌ها …………………………………………………۹۳
۵-۱۲-۱- انگیزه‌های بیرونی ………………………………………………..۹۴
۵-۱۲-۲-انگیزه‌های درونی ……………………………………………………۹۵
۵-۱۳- ابزارها …………………………………………………..۹۴
فصل ششم : تحلیل و روند طراحی ……………………….۹۵
۶-۱- روند طراحی معماری از کانسپت تا طرح …………………….۹۶
۶-۲- عوامل موثر در کانسپت در طراحی ………………..۹۷
موضوع از کانسپت تا طرح (روند طراحی)……………………۹۸
روش های مختلف طراحی معماری …………………………..۹۹
فصل هفتم: تحلیل ومعرفی طرح …………………………….۱۰۱
۷-۱- موقعیت سایت …………………………….۱۰۲
۷-۲- دسترسی ها ………………………………۱۰۳
۷-۳- دید در سایت …………………….۱۰۳
۷-۴- دیاگرام ارتباطی فضاها ………………………..۱۰۴
۷-۵- اقلیم سایت ………………….۱۰۶
۷-۶- کانسپت ……………………………………۱۰۷
۷-۷-اسکیس های اولیه طرح……………………..۱۰۷
۷-۸- نقشه ها …………………..۱۰۹
۷-۸-۱- پلان طبقه همکف …………………………………۱۰۹
۷-۸-۲- پلان طبقه اول …………………۱۱۰
۷-۸-۳- پلان طبقه دوم ………………………………..۱۱۱
۷-۸-۴- پلان طبقه سوم …………………۱۱۲
۷-۸-۵- نماها و مقاطع ………………………………..۱۱۳
۷-۸-۶- سایت پلان …………………………..۱۱۴
۷-۹- تصاویری از طرح …………………………….۱۱۵
منابع …………………………………..۱۸

ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامه‌ی فیزیکی خانه فرهنگ و معماری معاصر ایران

دانلود فایل بررسی نمونه های مشابه طراحی موزه دفاع مقدس

دانلود رساله معماری موزه جنگ بمباران شیمیایی سردشت

این فایل دارای 21 صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا