رساله معماری

دانلود رساله پژوهشکده گل های دارویی

پژوهشکده گل های دارویی:

– گلخانه:

پرورش گل صنعتی پویا:

گلها در مناطقی که بشر برای استقرار برگزیده است، می رویند در مناطق حاره ای گلها در فضای آزاد کشت می شوند و تعداد محدودی از آنها توسط آماتورها پرورش یافته، چنین تولیداتی و نظایر آن بازاهای خویش محلی راه یافتند. سیل شدید به خرید محصولات گیاهی در مناطق سرد زیاد است. یعنی جایی که گل و گیاه طبیعی به طور فراوان یافت نمی شود، نیازی به برقراری ارتباط با طبیعت در طول فصل غیر فصل زمستان وجود دارد. برخی از مناطق حاره ای متوجه این نیاز شده و تاسیسات بولید قابل ملاحظه ای از این قبیل را توسعه داده اند. در مناطق غیرحاره ای مقادیر عظیمی از محصولات گیاهی در محیط های سر پوشیده تولید می شوند. مراکز پیشرو این تولیدات در کشورهای شمالی، اروپای غربی، ژاپن و آمریکا قراردارد.( منظور از آمریکا، دو کشور آمریکا و کانادا می باشند.)

– منشاء صنعت گلخانه :

پاول ون نلسون می گوید: گلخانه بر طبق اطلاعاتی که امروزه در دسترس است، در عصر طلایی یعنی سالهای 1600 در شرایط حاکم بر کشورهلند پا به عرصه وجود نهاد. هلند در طول نیمه اول قرن17 به صورت بزرگترین قدرت آبی جهان درآمد. تعداد کشتیهای تجاری آن تا جایی اقزایش یافت که نیمی از حمل و نفل جهان توسط آنها انجام می شد و آمتردام شهر پیشرو تجاری در دنیا شد و به این جهت به بالاترین سطح زندگی در جهان دست یافتند. با تاسیس شرکت هلندی هند شرقی در سال1602 م . و در پی آن شرکت هلندی هند غربی در سال 1621 م. کشور هلند فعالیتهای خود را در امپراطوری مستمره آغاز کرده و برگسترش آن می افزود . توانایی توید تعداد زیادی از مردم طبقه متوسط جامعه و کانالهای تجارت متعلق به این بازرگانان باعث بوجودآمدن آن چیزی که امروز بزرگترین صنعت گلخانه جهان می باشد، در هلند شد. انگور در طول دیوارهای سنگی محفظه های شیشه ای در غرب هلند پرورش داده می شد. ( این محفظه هابه سبک آن روز ساخته می شدند.)

گلخانه های مزبور انرژی خورشیدی را در خود نگه داشته و موجب تولید انگور زود رس می شوند. امروزه گلخانه های وسیع سبزیجات و صنعت تولید گل بریده در ناحیه وستلند وجود دارد که نتیجه مستقیم این فعالیت اولیه است.

– ساختار گلخانه :

گلخانه به ساختمانی اطلاق می شود که با مواد شفاف برای عبور نور طبیعی جهت رشد و نمو گیاهان پوشانده شده است که به صورت مصنوعی گرم می شود و به اندازه کافی برای کارکردن فرد داخل آن بلند است. به گفته نلسون گلخانه به ساختمانی گفته می شود که به گرمای کمی نیاز دارد و هیچ گرمای مصنوعی به آن نمی رسد. در آغاز شیشه به عنوان پوشش گلخانه به کار ی رفته ولی اکنون ورقه های نازک پلاستیک تقویت شده فایبر گلاس، صفحات اکریلیک و پلی کربنات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مکان :

اولین نکته برای تاسیس یک گلخانه سلسه ای، مکان مناسب است که برای احداث آن باید به عوامل زیر توجه داشت :

  • فضای توسعه : باید در پی قطعه زمینی که بزرگتر از نیازهای اولیه است بود. یعنی در ابتدا باید اندازه نهایی گلخانه پیش بینی گرددو منطقه دیگری نیز باید به رقم پیش بینی شده اضافه گردد تا ساختمان سرویس، انبار و راهروهای ارتباطی را در آن ایجاد شودودر نهایت یک فضای اضافی برای احتیاجات پیش بینی نسده باید درنظرگرفت. به طور متوسط مساحت ساختمانها ی سرویس برابر با 10 درصد سطح مورد نیاز برای پرورش می باشد.

  • توپوگرافی : محل ساختمان تا حد امکان باید مسطح باشد تا هزینه تسطیح کاهش یابد و در محل هموار می توان گلخانه ای بزرگ و مناسب احداث نمود و اتوماسیون را در آن اجراکرد. به دلیل استفاده گسترده آب در گلخانه ها و احداث یک سیستم زه کشی مناسب ، ضروری است و در مناطقی که زهکشی به سختی انجام می شود ، قرارد ادن لوله های سفالی در زیر زی ، کاری عاقلانه است.

  • همچنین در محلها در طرف شمال یا شمال غربی گلخانه از بادشکن طبیعی مثل : دو ردیف از درختان یا تپه استفاده شود. برای جلوگیری از سایه اندازی روی محصول فاصله درختان از گلخانه داشته قسمت غرب یا جنوب باید 5/2 برابر ارتفاعشان باشد.

  • آب وهوا : شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر حرفه باغبانی دارد جایی که درآن مه دائمی یا آب و هوای نامساعد یا سایه ناشی از واقع شده در طرف شمالی کوههای بلند وجود داشته باشد به طور کل برای پرورش محصول مناسب نیست.

  • در دسترس بودن امکانات در محل گلخانه: نزدیکی راه های حمل ونقل از جمله مواردی مهم در محل احداث گلخانه می باشد.

  • آب : در احداث گلخانه ها آب یکی از مواردی است که اغلب از نظر دور می ماند قبل از این که محل خریداری شود منبع تامین آ ب موجود باید از نظر کمیت و کیفیت آزمایش شود. استفاده ازآب چاه بهتر است ریرا آب شهر اغلب گران است و ممکن است دارای فلوراید ( که برای گیاهان مضر است ) باشد.

  • جهت گلخانه: اسکلت گلخانه سایه ایجاد می کند که اندازه سایه ها به زاویه تابش نور خورشید و فصل سال بستگی دارد. گلخانه های تک واحدی که در عرض بالاتر از 40 درجه شمالی واقعند باید در امتداد شرق به غرب ساخته شوند تا بتوانند نور آفتاب زمستانی که زاویه تابش پائینی دارد را به نحو مناسبی دریافت کنند. در عرضهای پایین تراز 40 درجه شمالی امتداد گلخانه ها باید شمالی جنوبی باشد، زیرا زاویه تابش نور خورشید به مراتب بیشتراست

– فهرست مطالب :

– فصل اول : هنر باغ سازی ایران وجهان .

مقدمه

    1. سیر تاریخی باغ های ایران .

    2. باغ های تیموری .

    3. باغ های صفوی .

    4. باغ های قاجاریه .

    5. باغ های پهلوی .

    6. سیر تاریخی باغ های جهان .

    7. توسعه باغ سازی کهن .

– فصل دوم : گیاه در طراحی باغ .

مقدمه

۲-۱عملکرد معماری گیاه .

۲-۲ طبقات و اندازه گیاهان .

۲-۳ تقسیم فضا .

۲-۴ عملکرد مهندسی گیاهان .

۲-۵ عملکرد زیبایی گیاهان .

۲-۶ موارد بصری .

– فصل سوم : مبانی طراحی در باغ سازی .

مقدمه.

۳-۱ آب در معماری.

۳-۲ آب به صورت طرح .

۳-۳ طراحی آب در سبک های مختلف .

۳-۴ نور و رنگ .

– فصل چهارم : گلخانه .

مقدمه.

۴-۱ گلخانه .

۴-۲ ساختار گلخانه .

۴-۳ انواع گلخانه .

۴-۴ انواع پوشش های گلخانه ای.

۴-۵ گرم کردن گلخانه .

– فصل پننجم : تعریف پروژه معماری ( استانداردها و ظوابط ) .

۵-۱ آمفی تئاتر .

۵-۲ بخش اداری.

۵-۳ رستوران .

۵-۴ بخش همایش علمی.

۵-۵ بخش اطلاعاتی .

– فصل ششم : بررسی نمونه های موجود .

 

– فصل هفتم : شناسایی سایت طراحی .

 

– فصل هشتم : بررسی و مطالعه اجزا گل های دارویی.

منابع و ماخذ:

ابوالقاسمی،باغ ایرانی،سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران .

آریان پور،پژوهشی در باغ های تاریخی شیراز .

امامی، شیراز و چشم اندازهای آن.

اینجلس، باغبانی تزیینی.

آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله.

حکمت،طراحی باغ و پارک.

دانش دوست، طبس شهری که بود .

روحانی،طراحی باغ واحداث فضای سبز .

 سوداگر،جزییات پارکینگ.

ضوابط طراحی ساختمتن های آموزشی.

فیاض،باغ گیاه شناسی دانشکده کشاورزی.

توجه :این فایل به صورت 89 صفحه word قابل دانلود میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا