معماران معروف

دانلود فایل معرفی معمار معروف حسین امانت

مهندس حسین امانت

معماری مدرن ایران که در دوره اواسط قاجار و پهلوی اول سر برآورد از دل سنت آمده بود ودر آسمان معماری مدرن ایران آن زمان ستاره هایی چون .وارطان- گابریل گورکانیان –سیحون –فرمانفرمائیان- فروغی –و امانت و… را در خود جای داده بود در میان تمامی این ستاره ها یکی را می توان یافت که در عنفوان جوانی به ستاره ای درخشان در معماری مدرن ایران بدل شد . او کسی نیست جز حسین امانت با هوش . در میان همه این نامها فقط امانت بود که وقتی از ایران رفت توانست در خارج از ایران در ایالات متحده از جنوب تا شمال –خاورمیانه– خاور دور – اروپا از خود معمارانهایی را به جای بگذارد .

تمامی این موفقیتها را امانت مدیون هوش بی شاعبه خود است هوشی و درکی بالا از موقعیت و منطقه و زمان در حال زندگی خود. از جمله دلایلی هستند که می توان برای موفقیت شرکت آرک دیزاین جناب مهندس امانت بر شمرد.
مهندس حسین امانت، آرشیتکت و هنرمند مقیم ونکوور که از سوی کمیته برگزارکننده جشن بزرگ دانشنامه ایرانیکا جایزه یک عمر فعالیت و خدمت به هنر معماری معاصر ایران را از آن خود کرده است، می گوید: طراحان شهری و برنامه ریزی معماری در ایران باید با بهره گیری از معماری سنتی و اصیل ایرانی و الهام گرفتن از تکنولوژی مدرن غرب، سیاست های شهرسازی خود را بازبینی نمایند. حسین امانت معتقد است: معماری مانند تبلور فرهنگ یک کشور است و همه همکاران من در ایران باید در این راستا حرکت کنند، زیرا بخشی از معماری روحی است و این راز معماری بزرگ ایران است. آقای امانت می گوید: در ایران به قدر کافی ارزش های سنتی را در کارهای جدیدی که خیلی متاثر از معماری غرب است ادغام نمی کنند، زیرا پیشرفت فرهنگی و تکنیکی غرب آنقدر قوی است که ما را از دیدن زیبایی های فرهنگ خودمان غافل کرد.

مهندس حسین امانت شهروند کانادایی ایرانی الاصل متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م) در تهران است در مدرسه عالی معماری سابق و مدرسه- دانشکده- معماری هنرهای زیبا ی امروز معماری خوانده در سن ۲۴ سالگی از مدرسه معماری هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل می شود و در همان سال بود که مسابقه طراحی یاد بود آزادی شهیاد-shahyad freedem monument – در تهران در مقیاس ملی برگزار شد ستاره خوش اقبال این مسابقه کسی نبود جز حسین امانت جوان . آری او براسیتی یک شبه ره چند ساله را پیمود. و سر انجام این بنای یاد بود در سال ۱۳۵۰شمسی رسما در مراسمی با شکوه افتتاح شد . که بعدها، همین بنا، به «دروازه ورود به ایران» لقب گرفت و نماد مدرنیسم در ایران شد. اما به راستی طراح این بنای به یاد ماندنی در آن سالها می توانست متصور شود که بعد ها که او در ایران نیست چقدر مردم ایران از این بنای او خاطره بر ذهن خود دارند .آن روزها را چه کسی می تواند از یاد برد؟
. بناى مزبور در واقع از چهارستون عظیم تشکیل شده که در بالا به هم متصل مى شوند و چهار طاق را تشکیل مى دهند. در قسمت پایه آن یک تالار وجود دارد و دو تالار دیگر هم در طبقات بالاتر هست. طاق هاى این بنا به سبک معمارى دوره اسلامى ساخته شده اند. اما بنای میدان آزادی نماد تهران قدرتمند است نشانه ای فضایی است که این شهر را تداعی میکند لیکن از هیچ مفهوم دیگری برخوردار نیست .

معرفی برخی از پروژه های حسین امانت:

تاریخچه برج آزادی:

تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت‌، بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.
عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.
معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش،نگارخانه، کتابخانه، موزه و… قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

نمای برج آزادی:

میدان آزادی از نمای قائم (تصویر ماهواره‌ای) دارای نمایی مستطیل شکل است. در تصویر افقی از روبرو، به مانند یک سرباز هخامنشی تصور می‌شود.

برج میلاد:

نام آسمان‌ خراشی چند منظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. برج میلاد بلندترین برج ایران، چهارمین برج مخابراتی و هشتمین]برج بلند جهان است این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

پیشینه برج میلاد:

برج میلاد و مجموعه یادمان بخش کوچکی هستند از طرح بزرگ شهستان پهلوی که پیش از انقلاب اسلامی ایران طراحی شده و در دست احداث بود.
پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰، در زمانی که مسعود رجب پور شهردار تهران بود، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد.

ساخت:

کلنگ ساخت این برج در سال ۱۳۷۶ به مناسبت یکصدمین زادروز روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نام میلاد به زمین زده شد. ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.

طراحى و اجراى ساختمان سفارت ایران در چین:

امانت وجهه بین المللى خود را اول بار بابت طراحى و اجراى ساختمان سفارت ایران در چین به دست آورد که در سال 1983 کامل شد. این بنا در حال حاضر یکى از متفاوت ترین و در عین حال زیباترین سفارتخانه هاى کشور چین است. او در این ساختمان توانست سنت معمارى ایرانى را به شکل قابل قبولى پیاده و اجرا کند. امانت در این پروژه خود یک حیاط بیرونى براى مراجعه کنندگان و یک حیاط اندرونى براى اقامت اختصاصى سفیر و نیز یک حوض و یک دفترخانه طراحى کرده است.

نگاهی به پروژهای جناب مهندس امانت در سطح بین المللی :

  • کتابخانه مرکزی دانشگاه ارتباطات چین : (دانشگاه چوآن چین)

  • ساختمان سازمان میراث فرهنگی (تهران)

  • دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

  • محفظه آثار بین‌المللی از ساختمان‌های حول مقام اعلی، مرقد باب در حیفا.

  • دارالتبلیغ بین‌المللی. از ساختمان‌های حول مقام اعلی

  • مقر بیت العدل اعظم در حیفا.

منابع

  1. دو آرشیتکت معروف بهائی

  2. irdc.ir (وبگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

  3. ۴٫۰ ۴٫۱ حیفا در دانشنامه ایرانیکا

  4. وب‌گاه رسمی حسین امانت، میدان شهیاد.

  5. Bahá’í community of Canada. Hossein Amanat. بازیابی در ۲۰۰۷-۰۴-۲۹.

  6. Azadi Tower at Structurae.de

  7. Experts propose program to save Azadi Tower at Mehr New (خبرگزاری مهر)

  8. Azadi Tower Completed (Iranian History ۱۹۷۲ AD) at fouman.com

  9. برج آزادی پس از۲۰ سال شسته می‌شود’ (فارسی). وب‌گاه رسمی.

  10. وب‌گاه رسمی حسین امانت، دانشگاه صنعتی آریامهر.

  11. Lack of Funds Delay Pasargad Museum at Iran-Daily.com

  12. ARC DESIGN INTERNATIONAL AT amanatarchitect.com

  13. وب‌گاه شهرداری تهران

  14. ARYAMEHR TECHNICAL UNIVERSITY (وبگاه رسمی حسین امانت)

  15. وب‌گاه رسمی حسین امانت، پروژه‌های حسین امانت

  16. همشهری مسافر، ضمیمه روزنامه همشهری، ویژه‌نامه برج میلاد. ۱۶ مهر ۱۳۸۷.

  17. آشنایی با برج میلاد. روزنامه همشهری. بازدید در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۸۷.

  18. مسعود بقائی کیا (در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۶). برج میلاد. وبگاه تکنولوژی عمران. بازدید در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۸۷.

  19. مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران، نشریه یادمان، شماره ۲۷، بهمن و اسفند ۱۳۸۲.

  20. برفراز تهران از بام تهران وب‌گاه جزیره دانش

  21. وبگاه برج میلاد تهران


توجه :این فایل به صورت WORD شامل ۵۴ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی معمار ایرانی حسین امانت

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی معمار ایرانی حسین امانت

دانلود پاورپوینت معرفی کامل معماران معاصر ایران

دانلود پاورپوینت معماری در دوره پهلوی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا