انسان طبیعت معماریمعماری جهان

دانلود پاورپوینت معرفی تمدن معماری مایاها “درس انسان-طبیعت-معماری”

فهرست مطالب معرفی تمدن معماری مایاها 

فصل اول: مقدمه
فصل دوم: معرفی تمدن مایا
فصل سوم:تاثیر طبیعت بر معماری مایاها

مقدمه معرفی تمدن معماری مایاها :

تمدن مایا یکی از درخشان ترین تمدن های جهان بوده است که در فاصله ای تقریبا سه هزار ساله ( از ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن پانزدهم میلادی و ورود اروپایی ها) در یک پهنه بزرگ جغرافیایی از منطقه یوکاتان مکزیک گرفته تا گواتمالا و هندوراس را در بر می گرفت.
این تمدن سر منشا بناهای بی شماری است که بسیاری از آنها فضاهای مقدس ( معابد، قربان گاه ها و…) را تشکیل می دادند و هنوز آثار آنها تا اندازه محدودی در این منطقه باقی مانده است. آثار مادی این تمدن بدون شک یکی از بزرگترین میراث تاریخی است که بشریت تا کنون شناخته است، اما متاسفانه با هجوم اروپائیان بخش اعظم این آثار غارت شدند و یا از میان رفتند.

اروپائیان با تبعیت از موضع کلیسا در آن زمان، به دلیل وجود برخی از مناسک از جمله مناسک قربانی انسانی، این تمدن را محکوم به فنا کردند و برای توجیه اهداف غارت گرانه خود به موضع گیری های انسان دوستانه پناه بردند. کسانی که فیلم «آخرالزمان » مل گیبسون را دیده اند، می توانند به مواضع کلیسا در قبال این تمدن پی ببرند و ببینند که چگونه سازندگان این فیلم دقیقا با پنهان کردن بخش اعظم تمدن مایایی تنها از آن توحش و قربانی های انسانی را به نمایش می گذارند.

انواع فضاهای معماری را در یک طبقه بندی کلی و عمومی و متناسب با انواع فعالیت های انسانی می توان به دو گروه تقسیم کرد: نخست، فضاهای کارکردی که متناسب با فعالیت های ضروری و نیازهای عمومی انسان طراحی و ساخته می شدند ، مانند انواع واحدهای مسکونی و فضاهای تجاری، برخی از فضاهای آموزشی، اداری و حکومتی و مانند آن . دوم فضاهای آیینی که متناسب با جهان بینی ، دین و مذهب هر قوم یا گروه و فعالیت های آیینی آنان و هم چنین در هم آهنگی با امکانات و سطح تمدن و فرهنگ آنها شکل می گرفت. آشکار است که در سرزمین های گوناگون و در طی دوره های تاریخی مختلف، فرهنگ ها و تمدن های متفاوتی توسط اقوام و ملل ساکن در آن نقاط پدید آمده است که در بسیاری زمینه ها نسبت به هم بسیار متفاوت هستند و هر کدام خصیصه هایی دارد که آن را از دیگر فرهنگ ها متمایز می کند. (…) عموم آثار عظیم دوران باستان در بسیاری از فرهنگ های مهم جهان جنبه آیینی داشتند. چغازنبیل و صفه تخت جمشید در ایران، اهرام بزرگ مصر، معابد هندو و معابد بودا، معابد مایا، آزتک و سایر اقوام بومی آمریکا و معابد یونان از این گروه به شمار می آیند.

این فایل شامل ۳۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا