مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت بررسی نمونه کارهای استاد فرشچیان به صورت رایگان

زندگینامه ی استاد محمود فرشچیان:

محمود فرشچیان (زاده ۱۳۰۸ خورشیدی در اصفهان) مینیاتوریست مشهور ایرانی است. او را صاحب سبک جدیدی در نگارگری ایرانی می‌دانند.

استاد در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف ، به شیوه ای کاملا جدید موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شکل و فرم نقاشی هایش گردید و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی شد .. او در طراحی و شناخت و به کارگیری رنگ ها فوق العاده قدرتمند و قوی است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است. از نظر محتوا و مضمون، آثار فرشچیان عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند .

سبک و ویژگی کارهای استاد فرشچیان

استاد در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف ، به شیوه ای کاملا جدید موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شکل و فرم نقاشی هایش گردید و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی شد .. او در طراحی و شناخت و به کارگیری رنگ ها فوق العاده قدرتمند و قوی است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است. از نظر محتوا و مضمون، آثار فرشچیان عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اندبه هنگام نقاشی، او اغلب به موسیقی گوش می‌دهد و این اثرگیری از موسیقی، در آثار او نمایان است. اثرمتقابل صداهای ملایم پرنده، چکیدن، آبشار، شرشر، سقوط و چلپ‌چلوپ را می‌توان در آثار او یافت.

 

استفاده از زنان در طرح ها ونقاشی های ایشان

آقای فرشچیان در تعداد زیادی از کارهای او مفهوم اثر در شکل و سیمای یک زن ظاهر میشود. زنی که در نهایت زیبایی و معصومیت است و در عین حال عنصری فعال و تاثیر گذار نیز هست. زنان در آثار استاد فرشچیان( بخصوص کارهای متاخر او) معمولا هیچگاه چهره‌ای منفی ندارند و نماد چیزهای مقدس، زیبا و ملکوتی هستند. در بسیاری از آثار او بر پیوند میان زن و زمین تاکید شده است و اشتراک آنها در زایش و رویش مورد توجه قرار گرفته است. در بسیاری از کارها بر نقش مراقبتی زنان تاکید شده است و بر روحیه دلسوزی و تیمارداری آنان تاکید شده است.

 

تعریف مینیانتور

«مینیاتور» در لغت به معنی کوچک‌تر نشان دادن است هر شیء هنری ظریف و ریز که به هر سبک و شیوه‌ای ساخته شده باشد، مینیاتور نامیده می‌شود. در نقاشی مینیاتور، تصاویر شباهتی با عالم واقع ندارند. حجم و سایه روشن هم به کار نمی‌رود و قوانین مناظر رعایت نمی‌شود. هنرمند به کشیدن پیکرهای انسانی تأکید چندانی ندارد. با نگاهی به این طرح‌ها می‌بینیم که عنصر خط و حالت‌های مختلف آن، بر رنگ ترجیح دارد. ر طراحی این هنرمندان خطوط گویی می‌خواهند حرکت کنند. ظاهراً به جهت معینی می‌روند و چیزی را نشان می‌دهند. خم می‌شوند، برمی‌خیزند و یا گرد هم می‌آیند. در همه حال چشم در تعقیب آن‌هاست و نمی‌تواند از حرکت باز ایستد. این خطوط گاهی به صورت مارپیچ در فضای بالا، ابر را القا می‌کنند و گاه به صورت منحنی‌های کوتاه و بلند مطرح می‌شوند. این حرکت نه تنها در طراحی، بلکه در آثار هنری ما نیز به چشم می‌خورد.

این فایل در قالب پاورپوینت به صورت رایگان می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا