انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی نظم درختان(انسان،طبیعت،معماری)

تعریف نظم:

 همکاری و هماهنگی میان اجزاء و عناصر و اندام ها که وحدتی در کل مجموعه و هدف آن ایجاد می کند.

انواع نظم

آرایش و انضباط شکلی عناصر و اجزاء Arrangement

مرتب سازی و ساده سازی است که معمولاً بشر در ساخته های خود ایجاد می کند و بیشتر ارتباطات اجزاء آن قراردادی است. این نظم می تواند به راحتی به بی نظمی منجر شود.

پیکره بندی ناشی از همکاری اجزاء در راستای هدف Design

در این نوع نظم روابط قرارادادی نیست و همکاری میان عناصر، به صورت واقعی است. این نظم به وحدت در هدف می انجامد.

تفاوت این دو نظم در حیات و هوشمندی است. در یک نظم هوشمند، تطابق و انعطاف پذیری با محیط وجود داردو این سبب تحرک و نظم آن می شود و حتی تا حدودی پیش بینی پذیری رفتارها را نیز کم می کند.

پیچیدگی و فراکتال:

تئوری جدید پیچیدگی و فراکتال به معنی بی نظمی نیست، بلکه نظم متحرک و پیشرفته ای را مد نظر دارد و بیشتر نظم طبیعت از این نوع است. تمام تلاش دانشمندان درک و کشف همین نظم پنهان طبیعت و فرمولبندی آن است تا زبان ارتباط بین ما و طبیعت برقرار شود. امروزه برخی جریان های معماری تلاش در احیاء این نظم در معماری دارند.

نظریه پردازان برای ساده کردن الگو برداری از هندسه طبیعت، روش کار را به صورت یک اصل مهم در آوردند:

تکرار همگون از جزء تا کل، به گونه ای که ریخت کل جسم با اجزاء آن بسیار همانند است و هر مجموعه از ترکیب اجزاء همگون، با کل ساخته می شود. کل تابعی تصادفی و غیر قابل پیش بینی از جزء است.

تقسیم بندی گیاهان:

گیاهان خشکی زی و آبزی

گیاهان خشکی زی نیروهای فیزیکی را به صورت باد و بارندگی و یا از طریق عبور حیوانات و ماشین آلات و تحت سایش ذرات خاک با ریشه تجربه می کنند. معمولاً گیاهانی که در کنار بزرگراه ها و در معرض لرزش های ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه اند قطور تر و در عین حال کوتاه تر از حد معمولشان می شوند تا استحکام و تعادل لازم را دارا باشند.

گیاهان آبزی بیشتر تحت تأثیر تلاطم ایجاد شده به وسیله امواج، جزر و مد، جریان و حرکت آب در بستر رودخانه و جویبارها می باشند. همچنین در گیاهان آبزی نسبت سطح به حجم برگ ها بالاست.

گیاهان غیر آوندی و آوندی

خزه ها گروهی از گیاهان غیر آوندی می باشند. خزه ها دارای تقارن شعاعی اند. بدین معنا که برگ ها از اطراف محور مرکزی بیرون می آیند.

در گیاهان آوندی  سیستم انتقال دهنده مواد و سلول های محافظتی و استحکامی به خوبی رشد کرده و سیستم آوندی آنها شامل بافت چوب و آبکش شده است. آوند همچون ستون های عمودی از ریشه تا داخل برگ ها به صورت پیوسته قرار گرفته اند.

اعضای سازه ای درخت:

ریشه

ریشه سبب استقرار گیاه در خاک می شود و باعث می شود گیاه در خاک فرو رود و در مقابل نیروهای افقی ایستادگی کند.

به طور کلی می توان گفت که بین ریشه ها(اندام های زمینی) و شاخه ها(اندام های هوایی) همواره رابطه نزدیک و هماهنگی وجود دارد، به طوری که تقریباً 1.3 میزان کل ماده خشک گیاه را ریشه آن ها تشکیل می دهد.

اعضای سازه ایی درختان:

گرد بودن تنه درختان باعث می شود که در مجاورت باد و نیروهای جانبی اصطکاک کمتری ایجاد شود و نیروهای جانبی خنثی شوند. همچنین انتخاب مقطع دایره شکل مناسب ترین مقطع برای مقابله با نیروهای خمشی است و می تواند این نیروها را به طور مساوی در تمام جهات قرار دهد. این مقطع دارای وزن کمتری بوده و بهترین مقطع برای اتصالات می باشد.

ساقه باعث استحکام گیاه، هدایت شیره گیاهی و همچنین نگهداری برگ ها روی ساقه می شود. ساقه بعضی گیاهان به صورت پیچنده می باشد و بعضی از گیاهان مانند کاکتوس دارای ساقه گوشتی اند.

گیاهان را بر حسب نوع ساقه آن ها می توان به گیاهان علفی، بوته ای، درختچه ای و درخت تقسیم کرد. بر حسب بزرگ بودن این گیاهان بافت سخت(چوب) نیز در آن ها بیشتر می باشد.

برگ

برگ ها با فتوسنتز غذا می سازند و از طریق تعرق، آب از سطح آن ها تبخیر می شود. انتخاب فرم برگ ها بسته به شرایط مختلف از جمله شرایط مکانیکی و اقلیمی صورت می گیرد، به عنوان مثال فرم چتری برگ های خرما باعث می شود که بار به صورت منطقی به تنه وارد آید.

در داخل هر برگ عناصر تیری شکل قرار دارند که به آن ها رگبرگ گفته می شود. موقعیت رگبرگ ها همواره به گونه ای است که بتواند نیروها را داخل برگ خنثی کند. همچنین قطر آن ها منطبق بر نیروی وارده متفاوت است.

برگ ها باید تعادل و پایداری درخت را حفظ کنند. هر گیاه نظم برگ معینی دارد که در اصطلاح به آن فیلوتاکسی می گویند و با چینش منظم خود می تواند تعادل را در شاخه های فرعی یا ساقه بوجود آورد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی معماری و ساختار آب انبار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا