سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری ژاپن

  • معرفی معماری ژاپن

معماری ژاپن معماری است همگون و تاثیر گرفته ازاقلیم و طبیعت اطراف خود. وجود طبیعت زیبا،دریاچه ها، رودخانه های فراوان، آبشارهای باوقار، آفتاب تابان،کوههای بلند همچون فوجی که مبدا بسیاری از الهام ها و دلپسندترین آسایشگاه ها در جوار چشمههای آب گرم معدنی برای مردم ژاپن بوده است و بخصوص وجود جنگل و بارش زیاد باران تاثیر بسزایی بر معماری ژاپن گذاشته که این تاثیرات به ویژه در نحوه استفاده از مصالح این سرزمین نمود پیداکرده است.

کاربرد چوب به عنوان مصالح اصلی وایجاد سقفهای شیب دار در مقابل باران های سیل آسای این سرزمین حائز اهمیت است.

معماری آمیخته با طبیعت ژاپن،در خانه های اولیه ژاپنی ها نمایان می شود. کلبه هایی که درون گودال هایی خزیده و خود را قسمتی از طبیعت اطراف خود کرده. این نوع معماری خانه، از معماری چینی منشا گرفته ساختمانه ای ساده با بام کاهگلی و بر روی پایه های خیزران معماری ژاپن، مانند سایر هنر ها مثل نقاشی و پیکره تراشی از مدلهای چینی پیروی کرده که سبک دوره تانگ را میتوان از روی مجموعه های معابدی مانند : «هوریوجی» و «کندوی ها»و «تودابی ها» که هنوز در ژاپن پابر جا هستند بازسازی نمود.

معماری ژاپنی پیوندی عمیق و منطقی با طبیعت برقرار کرده است. تقریبا تمام مواد ساختمانی ریشه گیاهی دارند. چون که درجه حرارت، آب و هوای مرطوب باعث شده که 90% جزایر ژاپنی تحت پوشش گیاهی قرار گیرند – از الواره های درختان پهن برگ و مخروطی همچون سدر و کاج سرو و صنوبر برای ساخت اسکلت و استخوان بندی ساختمان و از درختان برگریز چون : بلوط، شاه بلوط برای تزئینات در منزل در معماری سنتی استفاده می کردند از کاغذ ساخته شده.

درخت توت برای کاغذ درهای کشویی (شوحی) مورد استفاده قرار می گرفت. چون چوب خیزران برای دیوارهای خراطی شده که روی آن را با ترکیبی از خاک رس ، ماسه، و کاه فرا می گرفت.

بوریا (کف پوش) تاتامی کف پوشی بود که از پوشال برنج کوبیده شده و در درون بوریای بافته شده از نی قرار می گرفت و از سنگ در زیر ستون ها و پی و از گل رس به عنوان رو کش دیوار استفاده می کردند. شاخصه های اصلی معماری علاوه بر خانه ها شامل انواع معابد، قصرها و مقابر می باشد. معماری معبد از جمله بودایی و شینتو هم دارای اصول و قواعد مخصوص به خود هستند.

زمین معابد بودایی  وهمچنین دسترسی به آنها توسط مکاتب سری و مخفی بوایی همچون فرقه های تیدای و شینگون عصر هیان و فرقه ذن در قرون وسطی تعیین می شد.

اکثر این فرقه ها معبد هایشان در دل کوه مخفی بود و احتیاجی به حیاط نداشت. معبد «موروجی» یک معبد کوهستانی متعلق به سبک شین گون است که سقف شیروانی آن 5 طبقه است.

ساخت شیروانی های سه گوش ازنشانه های معابد بودایی بود.

معابد شینتوویسم :

برای مشاهده معماری ساختمان ژاپنی به معنی اخص واژه باید به معابد شینتو ژاپن اشاره کرد. این معابد به شیوه معمول هر 20 سال یک بار نابود می شوند و رونوشت هایی برابر اصل به جایش ساخته می شود.

معبد ایسه : بزرگترین معبد آیین شینته است. این مرقد در زمینی به مساحت 50×115مترمربع ساخته شده و با 4 پرچین متحدالمرکز حصار بندی شده است. این معبدهر 20 سال یکبار به صورت متناوب در یکی از دو جایگاهی که در کنار هم قرار دارند جابه جا می شود و رونوشتی برابر اصل ساخته شده و معبدقبلی رانابود میکنند. مردم درایسه به عبادت خدای خورشید ( آماتاراسوامی-کامی) مشغول بودند. در تمامیاین مدت سبک نظم حاکم بر این ساختمان تغییر نکرده است. روح زیارتگاه یک تیرک چوبی مدفون است که بع آن قلب گفته می شود و بر روی آن ساختمان بنا می شود.

معرفی خانه سازی به سبک ژاپنی :

خانه های ژاپنی تا همین اواخر طبق اصول ساختمانی و هنری معابد شینتو و چایخانه ها ساخته می شد. خانه ژاپنی همیشه ارتباط فشرده ای با محیط اطراف خود دارد و به عبارتی بر خلاف معماری ایران برون گرا است و در هر جا میسر باشد در داخل یک باغ حصاربندی شده است و به این ترتیب حتی در شلوغترین محیط ها به گونه ای احساس خلوتی، صمیمیت به ساکنانش القا می کند. در خانه های ژاپنی تیر های عمودی نقش سازه ساختمان را ایفا می کند و دیوار ها به جای نقش باربری به صورت تیغه های چوبی در آمده اند و به صورت کشویی حرکت می کنند که این تصور تئوری معماری غرب را دستخوش انقلابی کرد.

اتاق چایخوری(چایخانه):

این اتاق، اتاق کوچک ساده ای بود که نمای بیرونی آن را طوری طراحی می کردند که با فضای طبیعی باغ متناسب باشد و معمولا یک راه سنگ فرشاز میان قندیل های خزه پوشیده سنگی می گذشت و به دری می رسید که در آنجا میهمانان پس از نشستن دستهایشان را در یک چشمه طبیعی می شستند و از درگاه کوتاهی وارد می شدند.

مدولارها در فضاهای ژاپنی : در معماری ژاپنی مقیاس یا پیمونی به وجود آمد که بر اساس آن ساختمان را بنیاد می گذارند. کن واحد سنجش در نیمه دوم قرون وسطی در ژاپن بود. این واحد در ابتدا برای فاصله بین دو ستون به کار میرفت. کن اندازه های مطلق و غیر مشروط بود. این واحدنه تنها  برای ستجش ابعاد وفضاها بلکه برای مدولی زیبا در سازه، مصالح و نمای معماری به کارمی رفت و به آن نظم می بخشید.

دو روش طراحی با شبکه مدول کن توسعه یافت :

  • روش ایناکاما : شبکه کن فواصل آکس تا آکس ستون ها را تعیین می کرد. بنابر این اندازه مقرر حصیر کف اتاق یا همان تاتامی به خاطر احتساب ضخامت ستون ها فرق می کرد.

  • روش کیوما : که تاتامی یا همان حصیر کف ثابت باقی می ماند و فاصله ستنون ها بر حسب اندازه اتاق تغییر می کرد-ابعاد اتاق توسط تعداد تاتامی های آن تعیین میشدند. اندازه این حصیر کفدراصل برای جای دادن دو انسان در حالت نشسته یا یک انسان در حالت خوابیده طراحی می شد.

این فایل دارای 40 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا