معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت شهرسازی در بعد از اسلام

مقدمه

بعد از حمله اعراب در سال ۶۵۲ معماری و شهرسازی ایران دچار دگرگونی کامل می شود. بناهای اشرافی با ارتفاع زیاد مانند کاخ ها، آتشکده ها جای خود را به تدریج به مساجد با ارتفاع کم و بناهایی با کارکرد معمولی به توده هایی با ویژگی های مذهبی شدند. پس معماری و شهرسازی ایران از بعد از این با نام معماری ایرانی- اسلامی نام گذاری می شود.

تاریخچه:

فرمانروایی ساسانیان در سال 652 هجری به دست اعراب به پایان رسید. ایرانیان در نبردی موسوم به نبرد قادسیه به فرماندهی رستم فرخزاد سپهسالاران ایران و (تنها به رغم خیانت بعضی از افراد ایرانی) شکست میخورد.این حملات در زمان ابوبکر شروع شده، در زمان عمر به اوج خود رسید و در زمان عثمان منتهی به سقوط کامل دولت ساسانی در سال ۶۵2 میلادی (مطابق با سال ۳۰ هجری قمری) و کشته شدن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانیان، بود.
مورخان دلایل متعددی را در مورد انگیزه حملات اعراب به ایران ذکر کرده‌اند: دورنمای کسب ثروت و زمین، گرسنگی و فقر، تلاش برای گسترش اسلام، تلاش برای رها کردن اعراب بین‌النهرین از سلطه ساسانیان، عرب گرایی، تغییرات آب و هوایی

ویژگی های فرهنگی مذهبی

تغییر کالبد شهر با ظهور اسلام

شهرسازی در دوران عباسیان:

پس از حمله اعراب به ایران ویژگی های شهرها نیز متناسب با فرهنگ اسلامی تغییر کرد و شهرها شکل دیگری به خود گرفت. دولت مبتنی بر شریعت اسلامی، به سرعت شکل وچهره دیوانی می گیرد که بر همه شئونات دولت و از آن راه به زندگی مردم مهر و نشان خود را می زند.
شهرها بار دیگر منطقه تحت نفوذ خود را تعریف می کنند.شهر محل تقابل هایی می گردد که در چهارچوب شهر جای نمی گیرد بلکه شکلی منطقه ای پیدا میکند. چنین رابطه ای بین شهر و منطقه مفهوم (شهر – دیوان) را بیان می کند که برای ایجاد چنین شهرهایی الگویی جدید لازم بود.
در زمان منصور خلیفه عباسی الگوهای دیگری در شهرها وجود داشت مانند: الگوی (شهر – قدرت)، (شهر – بازار) که خلیفه این نظام ها را به روز و به آن عینیت بخشید.

این شهرها چند ویژگی داشت:

1- در میدان مرکزی شهر و در کنار مسجد جامع و کاخ خلیفه هیچ بنایی به جز بنای ساختمان های نگهبانی قرار نداشت (شهر – قدرت)
2- برای هر صنفی از بازرگانان و هر نوعی از بازرگانان، بازارهای معینی بنا کرده بود (شهر – بازار)
در اطراف میدان خانه های امیران و نزدیکان خلیفه و دیوان ها قرار داشت.
3- هر بخشی را به عهده مهندسی واگذار می کرد تا در آن محله بر پا کند.
(ربض) یا شهر بیرونی در دوران قبل و بعد از اسلام مکانی است که دیگر مردمان با هر شغل و قبیله و قومی در آن مستقر بودند که ربض خود دارای کلیه ی نهادهای شهری، بازار، میدان و محله است.

شهرسازی در دوران سامانیان

عوامل مشخصه شهر در دوران اسلامی

تولد سبک خراسانی

اوضاع کالبدی شهرها

عناصر معماری اضافه شده در دوران امویان و عباسیان

مناره

گنبد

طاق محرابی

خراطی

توجه :این فایل شامل ۳۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت طراحی میدان های جمهوری اسلامی و امام خمینی

دانلود پاورپوینت بهرام شیردل

دانلود پاورپوینت تاثیر اسلام بر معماری ایران


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا