تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت معرفی انرژی پاک در ساختمان آبگرمکن­ های خورشیدی

_ آبگرمکن­ های خورشیدی

آبگرم در تمام طول سال و صرف نظر از شرایط محیط خارج مورد نیاز می­باشد. تولید آبگرم مصرفی اقتصادی­ترین روش استفاده از انرژی خورشیدی است. انرژی خورشیدی را می­توان مستقیماً برای تولید آبگرم مصرفی به کار گرفت.
در آبگرمکن خورشیدی از آب یا مایع ضد یخ مثل مخلوط آب و گلیکول به عنوان سیال مبدل استفاده شده، و معمولاً گردآورها در پشتبام نصب می­شوند. در آب گرمکنهای خورشیدی نیز مانند آبگرم کن­ های متعارف یک مخزن ذخیره برای آبگرم وجود دارد.
آبگرمکن­های خورشیدی در هر نوع آب و هوا قابل استفاده هستند. بازدهی آبگرمکن با توجه به شدت تابش خورشید و درجه حرارت آب ورودی به گردآور تغییر می­نماید. هر چه آب ورودی به آن سردتر باشد، بازدهی آبگرمکن بیشتر می­شود.
طراح آبگرمکن خورشیدی علاوه بر نکاتی که برای بهینه کردن دستگاه آبگرمکن انجام می­دهد باید توصیه­های لازم در مورد نحوه استفاده از دستگاه برای کاهش مصرف را نیز (مانند: استفاده از سرشیرهای کاهش مصرف و تنظیم ترموستات برای دمای مورد نیاز) بنماید.

_ اصول آبگرم کن خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی از دو قسمت اصلی گردآور و مخزن ذخیره آبگرم تشکیل شده است. در آبگرمکن خورشیدی برحسب نوع آن ممکن است از پمپ نیز استفاده بشود.

_ مخزن ذخیره ی آب گرم

مخزن ذخیره، آبگرم را برای مصرف در زمان دلخواه ذخیره می­نماید.شکل پایین یک تانک ذخیره را نشان می­دهد. تانک ذخیره معمولاً برای نگهداری ۵تا ۲ روز ذخیره آبگرم طراحی می­شود. برای حمام و دوش معمولاً آب با درجه حرارت بین ۳۷ تا ۴۳ درجه سانتیگراد لازم است. برای شستشوی لباسها نیز به علت وجود مواد پاک کننده آب ۶۰ درجه سانتیگراد مناسب است. مخزن ذخیره را بر حسب طراحی شکل آبگرمکن، می­توان بطور افقی یا قائم نصب کرد. محل مخزن ذخیره آبگرم عموماً پشتبام، ولی با توجه به سیستم انتخابی و مشخصات پروژه، طراح می­تواند محل دیگری برای آن انتخاب نماید.
در ایران میزان مصرف آبگرم در ساختمانهای مسکونی معادل ۵۰ لیتر آبگرم با دمای ۶۰ درجه در نظر گرفته می­شود. مقادیر مصرف برای ساختمانهای دیگر مطابق استاندارد ایران بیشتر و یا کمتر از این مقدار است.

_ انواع آبگرمکن خورشیدی

_ سیستم گردش اجباری
الف) سیستم گردش اجباری با حلقه باز
ب) سیستم­های گردش اجباری با حلقه بسته
_ آبگرمکن با گردش طبیعی
_ آبگرمکن خورشیدی یکپارچه
_ محاسبه سطح گردآور خورشیدی آبگرمکن
_ آب شیرین کن خورشیدی
در سال ۱۸۷۲ اولین بار در شیلی آب شیرین از دریا، به کمک انرژی خورشیدی به مقیاس ۲۰ متر مکعب در روز تولید شد. اصول آب شیرین کن خورشیدی مشابه سیستم تولید آب شیرین در طبیعت است، آبهای تبخیر شده از سطح دریا یا زمینهای مرطوب که به صورت بخار آب جمع می­شوند ابرها را به وجود می­آورند. در این تبخیر طبیعی مواد جامد از جمله نمک تبخیر نشده و در سطح خاک یا دریا باقی می­ماند. امروزه از همین روش در بعضی نقاط برای تولید نمک استفاده می­شود. در این روش آب شور را در استخرهای کم عمق جمع و پس از تبخیر طبیعی آب، نمک باقی مانده را جمع می­کنند. آب شیرین را می­توان با منجمد کردن از اب شور بدست آورد. پس از یخ زدن آب شور، املاح از آب جدا می­شود و پس از ذوب یخها آب شیرین بدست می­آید.
_ تجهیزات اصلی سیستم آب شیرین کن
_ گلخانه های خورشیدی
_ کنترل شرایط داخل گلخانه
_ گلخانه های خانگی
_ جزئیات ساختمان یک گل خانه ی خورشیدی
_ موتور حرارتی خورشیدی
_ کاربرد موتور حرارتی خورشیدی
_ موتور بخار آب خورشیدی

مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت بهره گیری از انرژی خورشید در صنعت ساختمان

دانلود پاورپوینت کاربرد سامانه های خورشیدی در ساختمان

این فایل دارای ۴۸ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا