عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت معرفی پانل های سه بعدی در ساختمان

سیستم پانل های سه بعدی

سیستم پانلهای سه بعدی اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط شخصی به نام ویکتور وایزمن در کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید.
شرکتهای متعددی در جهان به ساخت این پانلها و اجرای ساختمانهای پانلی مبادرت ورزیده اند از سوی آن شرکتها کارهای آزمایشگاهی و مطالعات نظری متعدد در مؤسسات تحقیقاتی مختلف برای مستند سازی و تهیه مدارک فنی مربوط به طراحی و اجرا انجام شده است اکثر مدارک فنی مذکور به صورت مدارک انحصاری برای شرکتهای مذکور درآمده و صرفاً برای تولیدات آن شرکت قابل استفاده است به همین دلیل تا کنون آیین نامه مدونی از این سیستم ساختمانی در ادبیات فنی جهانی ملاحظه نمی شود.

این پانل ها ترکیبی است از شبکه های مش در طرفین پانل که این شبکه ها تشکیل شده از مفتول های 3mm که به روش کششی سرد از مفتول 6/5mm تهیه شده است و در جهت ارتقا کیفیت جوش این مفتولها به صورت اسید شور شده میباشند و با تکنولوژی جوش های نقطه ای به صورت شبکه در آمده است  و صفحه EPS(پلی استایرن) با ضخامت 3-20 cm در بین شبکه جوش شده قرار میگیرد و شبکه های مش طرفین پانل توسط خرپاهای مورب (مفتول های برشگیر)به یکدیگر جوش میشوند تا استحکام خود را تواماً از ترکیب فولاد و بتن بدست آورند و همانند یک قطعه بتن آرمه عمل نماید.

در این سیستم به علت یکپارچگی دیوارها و سقف سازه و نیز باربر بودن پانلها و مکانیزم رفتار باکسی ساختمان ستونها و تیرها حذف میشوند و به دلیل کاهش وزن سازه نیروهای دینامیکی ناشی از زلزله و عوامل محیطی دیگر به شدت کاهش می یابند.

قابلیت عالی برش پذیری پانلها امکان اجرای هرگونه طرح معماری را فراهم میسازد لازم به ذکر است این پانلها به دلیل دارا بودن لایه پلی استایرن صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت و انرژی دارند و همچنین بهترین عایق برای تبادل صوت میباشد.

پانل های سه بعدی را میتوان به هر شکل و ابعاد مورد نیاز راحتی برش داد و برش بازشوها  اعم از درب و پنجره به راحتی امکان پذیر است و تاسیسات برق و مکانیکی قبل از بتن پاشی پانلها در فضای خالی بین مش و پلی استایرن به سهولت قابل اجرا بوده و در نتیجه زمان نصب تاسیسات در این روش سریعتر از روشهای دیگر میباشد .

مشخصات فنی پانلهای سه بعدی

مفتول سرد کشیده شده

مفتولی که طی فرآیندهای متوالی کشش تنش زدایی و کشش مجدد که با تقلیل قطر نسبت به مفتول مبنا همراه است ساخته میشود .

شبکه جوش شده (مش )

از اتصال مفتولهای فولادی سرد کشیده شده با آرایش عمود بر هم به صورت جوش مقاومتی به یکدیگر شبکه ای ایجاد میشود که شبکه مش نامیده میشود قطر اسمی مفتولهای شبکه جوش شده از 5/2 تا 6 میلیمتر میباشد .

به سطح حاصل از تقاطع دو مفتول تار و پود به صورت متوالی در شبکه جوش اطلاق میشود ابعاد چشمه شبکه جوش در محدوده 50 تا 80 میلیمتر توصیه میگردد .

برشگیر

عضو خرپای فولادی که با آرایش تعیین شده توسط جوش مقاومتی به دو لایه شبکه جوش شده متصل میشود این اعضاء در آرایش منظم در پانل قرار میگیرند به طوری که اتصال آنها در خواص مکانیکی شبکه جوش و پانل تولید شده نهائی خللی ایجاد نکند .

محاسن استفاده از پانل های سه بعدی در ساخت

* کاهش وزن ساختمان به علت سبکی سقف و دیوارهای ساخته شده از پانلهای 3D در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی و صرفه جویی در هزینه های فونداسیون و شناژ و اسکلت (از 700 کیلوگرم به 280 کیلوگرم وزن دیوار کاهش می یابد)

* کاهش وزن آهن و بتن مصرفی به میزان قابل ملاحظه

* کاهش زمان اجرای ساختمان به میزان 50 درصد

* آزادی عمل در ساخت و ساز دیواره های داخلی و خارجی

* عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش در فضا

* مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله و یکپارچه کردن سازه در این حالت

* با توجه به سبکی پانل ها حمل و نقل با هزینه کم صورت گرفته در نتیجه صرفه جویی در کرایه حمل و تخلیه حاصل خواهد شد و در نتیجه هزینه مصالح برای ساخت یک ساختمان ویلایی به حداقل می رسد.

کاربرد متنوع پنل های سه بعدی :

قطعات پیش ساخته 3D PANEL قابل استفاده برای ساخت هر نوع کار ساختمانی است این قطعات به عنوان اجزا دیوار باربر پارتیشن ، انواع سقف ها ، پله ها و پارگرد ها استفاده میشوند . در همه این موارد تمامی شکل های هندسی – در سطوح صاف و قوس دار – قابل اجرا است و براحتی در محل سایت قابل برش است و خصوصیات عایق بندی حرارتی و صوتی مقاومت در برابر اتش قابلیت جابجایی و نصب اسان را برای هر نوع استفاده به بهترین انتخاب تبدیل میکند .

توجه :این فایل شامل ۷۳ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا