انسان طبیعت معماری

پاورپوینت معرفی گل نیلوفر درس انسان،طبیعت،معماری

چکیده:

گل نیلوفر آبی یکی از شاخص ترین نمادهای گیاهی و باستانی است و با توجه به بررسی های انجام شده در کشورهای ایران , هند و مصر بیشتر از سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است . در مصر باستان از این گل برای آیین تدفین و زندگی پس از مرگ استفاده میشد و در کشور هند با الهه گان و خدایان ارتباط داشته است , در ایران نیز با توجه به پیوند آن با آفتاب و آب , معمولا همراه با الهه های میترا و آناهیتا معرفی می شود .

معنی کامل گل لوتوس ( نیلوفر آبی – سوسن شرقی ) :

این نقش که گل زندگی یا مایه ی آفرینش نیز نامیده می شود , در اغلب کشورهای آسیایی به عنوان سمبل و نماد همگانی مطرح گردیده است . از آنجایی که این رمز ریشه در باورهای دینی – مذهبی و اسطوره ای دارد , با گذشت زمان , تغییر آداب , عقاید و شرایط اجتماعی نه تنها حضورش کم رنگ نگردیده بلکه مستحکم تر به جلوه گری خود ادامه داده و قدرت , صلابت و پایداریش را تثبیت کرده است.
در کتاب فرهنگ اساطیر آمده است : گل های لوتوس یا نیلوفر نام همگانی یک گروه از گلها و گیاهانی است که به فارسی گل آبزاد یا گل زندگی و آفرینش نامیده می شوند . در اساطیر کهن ایرانی نیلوفر گل آناهیتا به شمار رفته و آناهیتا تصور اصلی مادینه ی هستی در روایات دینی ایران قدیم بوده است که از جهانی با معتقدات هندیان باستان مشابه است .
ظهور نیلوفر از آب های اولیه که عاری از هرگونه آلودگی بوده نشانه ی خلوص , پاکی و نیروی بالقوه است که از درون آن نیروی مقدس حیات , دانش و معرفت ظهور می کند . این گل بیانگر نمادهای مختلف مشترک با عقاید سایر ملل نیز هست , سمبل باروری , کامیابی , قدرت حاصل خیزی زمین , حمایت از هر موجود زنده , صلح جهانی , زیبایی , تندرستی , مظهر عشق , ریاضت , عبادت و مظهر روشنایی می باشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا