معماری جهان

معرفی کامل سبک معماری دنیای شرق (معماری چین )

چین

سرزمین چین در دورترین قسمت آسیا قرار کرفته و از هندوستان به وسیله کوهستان ها ی بلند جدا گردیده است . و این سرزمین از مناطق وسیعی ، پوشیده از کوهستان ها تشکیل شده است . نواحی جلگه ای بیشتر در شمال شرقی قرار دارند و حاصلخیز ترین بخش چین در همین نواحی به شمار می رود . که از قدیمی ترین ایام ، مسکونی بوده است . دو رودخانه عمده چین رود زرد ( هوانگ هو ) و رود آبی ( تسی یانگ ) هستند و اقیانوس کبیر در شرق این کشور واقع شده است .

معماری

درباره معماری چین ، کمتر سخنی گفته یا مطلبی نوشته شده است ؛ علت شاید این باشد که ساختمان های اندکی از روزگاران گذشته برجا مانده اند یا سبک معماری چین در طی سده های گذشته دستخوش تحولات چشمگیر نشده است . ساختمان در چین امروز ، دقیقا به نمونه اولیه خویش در هزار سال پیش شباهت دارد . به بیان دقیق تر ، نیمرخ مسلط بر سقف ، که بخش بزرگی از خصوصیات معماری چینی از آن سرچشمه می گیرد ، احتمالا به دوره چو یا شانگ مربوط می شود . حتی ساختمان های ساده ای که در کنده کاری های سنگی دوره هان ترسیم شده اند ، حکایت از وجود سبک و روشی در ساختمان سازی دارند که امروزه نیز شالوده معماری این کشور به شمار می روند . اجزای ضروری این ساختمان ها عبارتند از یک تالار چهار گوشه ، زیر یک بام نوک تیز با قرنیز های برآمده ، بر روی یک شبکه نگاه دارنده و ستون های چوبی . دیوارها هیچ نقشی در نگاه داری از سقف ندارند بلکه در حکم پرده ها یا تیغه های جداکننده اند .

معابد بودایی :

آیین بودایی چند گاهی بر روان چینی ها چیره گردید و منجر به ساختن معابد بزرگی گردید که خرابه های ان ها در ترکستان کشف شده و در سراسر چین معابد بودایی نسبتا باشکوهی دیده می شود . به این معابد راههای طبیعی زیبایی منتهی می شود ، که معمولا بر سرازیرهای پیچ در پیچ کشیده شده و با دروازه های آراسته ای به نام « پای لوش » مشخص گردیده است . برای رهانیدن شیطان در بعضی مدخل ها پیکره های کراهت انگیز گذاشته است . یکی از بهترین زیارتگاههای بودایی معبد « بودای خفته » در نزدیکی کاخ تابستانی خارج پکن است .
عمده مصالح معابد بودایی چوب و سنگ است . سقف شیروانی و از پوشش سفالی یا چوبی ساخته می شد . در بیشتر معابد روی سقف بنایی به شکل کشتی قرار دارد که از نظر هنر بودایی سمبلیک است و به طور کلی این بنا ها دارای تزیینات پرکاری است . از جمله از اژدها و سیمرغ ، طاووس ، نقش انسان و بعضی از حیوانات مورد علاقه بودا مثل اسب ، میمون ، فیل ، که گاهی از شیشه های رنگین در انواع تزیینات استفاده شده است ، در معبد ، رنگ مسلط بر مجموعه بنا ، رنگ قرمز است .

معابد کنفوسیوسی :

دلاویزترین معابد چین آن هایی است که در پکن به دین ملی و رسمی آن کشور اختصاص داده شده است . معبد کنفوسیوسی دارای طاق هایی باشکوهی است که با ظرافت بسیار کنده کاری شده ولی خود معبد بیشتر نمودار حالت فلسفی دارد ، تا هنری . این معبد را در قرن سیزده ساخته اند و از آن پس بارها تغییر شکل داده و تعمیر شده است . روح استاد اقدس نیاکان ، کنفوسیوس ، در روی پایه ای چوبین در طاقچه ای نصب گردیده است . مذبح اصلی وقف استاد و سرمشق ده هزار نسل شده است .معبد آسمان و مذبح آسمان نزدیک دیوار جنوبی پکن واقع است .
به طور کلی ستون های معابد ، چوبی و سنگی است و غالبا به صورت ستون پیکره ای از اژدها و سیمرغ که در روبروی مدخل معبد قرار داده شده است . نقشه مصور معبد کنفسیوس در جوفو شانتونگ این واقعیت را نشان می دهد که چینی ها به آیین ملی و میهنی خویش تا چه اندازه اهمیت داده اند .

پاگودا :

از آثار برجسته و شاخص هنر معماری خاور دور چین پاگودا است . این بناهای چتری شکل ، چند طبقه اند که تعداد آن ها فرد است . چون عدد زوج در نزد چینی ها نحس است . پاگودا از درون دارای پله های مارپیچی و گردان است . هر چتر به ایوان گردی حتم می شود که ماموران حکومتی در این ایوان ها مسائل مملکتی را بررسی می کردند . دوم اینکه جهت دعا و نیایش بوده و سوم پیشگویان چین در آن بخش طالع بینی می کردند و از طرفی جهت باد را مشخص می نمود . گاهی به عنوان میل راهنما هم مورد استفاده قرار می گرفته است . و بر روی طبقه بالایی آن احتمالا چراغی روشن می کردند .
معماری بودایی ، شکل خاصی از ساختمان سازی را به نام پاگودا به معماری جهان عرضه کرد ، که در نظر برخی ها به نماد کشور چین تبدیل شده است . این برج ها که در روستا ها برافراشته شده اند و جزء طبیعی آن نقاط به نظر می رسند از استوپاهای هندی تقلید شده اند . بیشتر پاگوداهای چوبی ، با تعداد زیاد قرنیز های بالدارشان ، تشابهی اندک به گنبد های یکپارچه سانچی یا آماراواتی دارند ؛ ولی منشاءشان ، مانند بودای چینی ، باید قند هار بوده باشد چون در اینجا یکزمانی گونه های پیوسته و رفیع استوپا زائران چینی را تحت تاثیر عظمت خویش قرار داده بودند . چینی ها با چنان سرعتی ساختمان استوپا را تقلید کردند که حتی کهن ترین پاگودا ها ( سده ششم تا سده هشتم ) نشانه های اندکی از منشا هندی خویش دارند . در پاگوداهای چوبی چینی ، آنچه از کل استوپای هندی برجا ماند ، یاستی و چتر آفتابی بود ، که در راس ساختمان مزبور قرار داده شد . چینی ها به جای نقشه گرد ، نفشه چهار ، شش ، یا هشت ضلعی را ترجیح می دادند و طبقات را تا ارتفاع حداکثر ۹۰ متر روی یکدیگر می انباشتند . هر طبقه با قرنیزهای برجسته یا برآمده خودش که خطوط منحنی اش رو به آسمان کشیده می شدند ، مشخص می شد.

خانه چینی :

اولین سکونت گاههای چینی گودال هایی هستند که به صورت دایره ساخته شده اند و روی آن را با شاخ و برگ درختان پوشانده اند . سپس با پیشرفت در فن خانه سازی ، خانه ها از گودال به خانه هایی در روی زمین و از جنس خشت و گل تغییر یافت . این خانه ها در حدود ۳ تا ۵ بلوک با هم در یک ردیف قرار می گرفتند .
نمونه ای از خانه های دوره « هان » که همانند خانه های جدید به صورت تعدادی حیاط بود و در اطراف آن ها عمارت جداگانه ای وجود داشت و هر یک به اتاق های کوچکی تقسیم می شد . باید اشاره نمود سقف بلند و ستون دار آن ها با سفال پوشش یافته است فقط انحنای بام تغییر کرده است .

 

پلان ، نما و مقاطعی از پاگودای چینی
پلان ، نما و مقاطعی از پاگودای چینی
از نظر تزیینی نمونه های خانه گلی دوره هان کاملا شبیه سبک های موجود در چین است . مدخل اصلی در داخل توسط « مانع ارواح » ( دیواری در مقابل مدخل ) حفاظت می شود ، به طوری که حیاط از داخل خانه از نظر پنهان است . بر اساس عقاید چینی ، شیاطین و ارواح پلید در خط مستقیم حرکت می کردند و این دیوارها در مقابل مدخل مانع ورود آنان به خانه ها می شده است .

دیوار چین :

مهم ترین آثار چینی ها دیوار چین است ، که تا امروز پا برجا مانده است . این دیوار از شمال شرق چین به سمت شمال غرب امتداد دارد ، که طول آن ۶۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع دیوار ۷ الی ۵/۷ متر است . عرض دیوار هم حدود ۵/۷ متر است . به فاصله هر چند متر برج های دیده بانی در دیوار بزرگ تعبیه کردیده است . خاصیت برج ها در این است که به هنگام رویت نیروهای دشمن در پشت دیوار ، مشعل برجهای روبرویی روشن شده و به فاصله بسیار کوتاهی سرتاسر دیوار مشاهده می گردد . ( از مشعل های بزرگ و روشن دیوار بزرگ نمایان است ) . دیوار دارای چهار دروازه بزرگ است که در دوره های گذشته چین با قدرت حفاظت شده است . مصالح این دیوار از آجر و سنگ است . سازنده این دیوار ، « شی هوانگ دی » خاقان « بنیانگذار سلسله چین » بود . این دیوار جهت حفاظت چین از هجوم اقوام بیابانگرد زرد پوست به نام هون ها ، ساخته شد . این دیوار از قرن ۴ ق . م به صورت دیوارهای بریده از چینه و گل وجود داشته است . یعنی هر قبیله یا حکمرانی ، برای جلوگیری از هجوم بیگانگان یک بخش دیوار را ساخته و هنگاهی که « شی هوانگ دی » از سلسله چین به قدرت رسید این دیوارهای مجزا را به هم متصل نمود و از مصالح سنگ و آجر در آن استفاده کرد . در هر ۵/۲ کیلومتر برج های دیده بانی ، در هر ۵ کیلومتر پست های نگهبانی ، در هر ۱۵ کیلومتر سنگر ها و استحکامات و در هر ۵۰ کیلومتر پادگان هایی احداث گردید . این دیوار از سنگ و آجر ، مخلوطی از آهک و رس ساخته شده و از خلیج بوهای در مشرق تا استان گان سو در شمال مرکزی امتداد دارد . این دیوار عملا شامل دو دیوار موازی است که ۱۰ متر ارتفاع دارند و جاده ای پهن بر بالای آن ها سقف زده است . بر فراز دروازه های هر دو انتهای دیوار چین کتیبه هایی قرار دارند که مشرقی آن « اولین گذرگاه در زیر آسمان و دروازه غربی آن » آخرین گذرگاه د ر زیر آسمان نامیده می شود . این دیوار نقشی فراتر یک دیوار دفاعی داشته و در حقیقت ، راهی برای تامین ارتباط سریع در امپراتوری شده است

سبک های معماری چین ( شمالی و جنوبی ) :

در ساختمان های مذهبی اعم از پاگودا ها و معبد ها ، می توان دو سبک مشخص معماری چینی را مشاهده کرد . این دو سبک معمولا شمالی و جنوبی خوانده می شود ، ولی آن ها همیشه دقیقا مطابق جغرافیایی نبوده است . در یونا ، که یکی از جنوبی ترین ایالات چین است ، سبک شمالی رواج دارد ، و در جنوب منچوری ، نمونه هایی از سبک جنوبی دیده می شود .

 

نمونه هایی از طراحی خانه های ابتدایی چینی
نمونه هایی از طراحی خانه های ابتدایی چینی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا