بزرگان معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معمار ایرانی بهرام شیر دل

یکی از ایرانیانی که در انتهای دهه 80میلادی توانست هم سو با متفکران بلندآواز اروپایی-آمریکایی مباحث مهمی در حیطه معماری مطرح کند، بهرام شیر دل بود. او در سال 1330 خورشیدی در تهران متولد شد و در سال 1978 میلادی از دانشگاه تورنتو کانادا در رشته معماری فارغ‌ التحصیل شد . در سال 1982 میلادی دوره تخصصی معماری را در آکادمی هنری کرنبورک در ایالت میشیگان آمریکا، زیر نظر «دانیل لیبسکیند» گذراند . او فعالیت حرفه‌ای خود را با تاسیس دفتر «مهندسان مشاور آکس رونو» در لس‌آنجلس آغاز و پس از آن با عنوان «مهندسان مشاور شیردل و کیپنیس» در لندن ادامه داد. این دفتر از سال 1376 خورشیدی و با نام «مهندسان مشاور شیردل و همکاران» در تهران فعالیت معماری خودرا دنبال نمود.

بهرام شیردل علاوه بر انجام پروژه‌های حرفه‌ای معماری ، به عنوان مدیر و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه AA لندن و همچنین به عنوان استاد در «انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی» دانشگاه هاروارد ، هیوستون تگزاس، میامی، شیکاگو، انستیتو تکنولوژی جورجیا، دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه‌های دیگری در آمریکا و اروپا به تدریس معماری پرداخته است. معماری او بارها در نشریات و نمایشگاه‌های مختلف دنیا در معرض نمایش قرار گرفته است . او برنده نشان طلا در سال 1995 میلادی برای شهرسازی شهر جدید شانگلیو در چین و مدال نقره   «کریستوفر رن» از انجمن صنفی معماران کانادا در سال 1982 و همچنین نماینده ملکه بریتانیا در سال 1979 شده است.

شیردل در سال 1373 خورشیدی بعداز یک مهاجرت طولانی برای مدت کوتاهی به ایران آمد و در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود، خبر از شکل‌گیری جریانی تازه در معماری غرب می‌داد که متفاوت از آن چیزی بود که در محیط دانشگاهی ایران در دهه 70 خورشیدی به آن می‌اندیشید. بحث اصلی شیردل، شکل‌گیری «فضای سوم» بود . بحث فضای سوم برای محیط دانشگاهی ایران که در حول و حوش فضای پست مدرن کلاسیسم رابرت ونتوری و تاریخ‌گرایی لوئی کان و تا حدودی معماری دیکانستراکشن دور می‌زد، بسیار غیرمترقبه و شوک‌آور بود.

او در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود سعی در شرح فضای سوم داشت. فضای سوم مطرح شده توسط شیردل، چیزی متفاوت‌تر از مباحث مطرح شده معماری مدرن معماری پیش‌از مدرن است. او در شرح دیدگاه‌های خود چنین اظهار نمود : “معماری  من جهان را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش می‌پذیرد . بدی‌ها را به خاطر آن که خوبی‌ها از درونش خارج می‌شوند، می‌پذیرد. شیوه کار من یک سبک نیست، کار من لبه ندارد.”
او در جای دیگر نیز می‌افزاید : “چندان مایل نیستم به معماری به عنوان یک هنر فکر کنم، بلکه در پی آن هستم که بدانم چگونه می‌توان معماری را به صورت رشته‌ای علمی درآورد که همانند فیزیک و ریاضیات در تکنولوژی اثر بگذارد و همان‌گونه که پدیده‌های علمی به پیشرفت تمدن بشر کمک می‌کنند، معماری نیز این رسالت را پیدا کند. در همه جوامع این بحث است که آیا هنوز باید گرایش مدرنیسم را ادامه داد یا به معماری پیش از مدرن بازگشت. من یکی را «فضای اول» و دیگری را «فضای دوم» می‌نامم. اگر وظیفه ما در معماری تولید فضاست، باید چیزی جز آن دو ایجاد کنیم که آن را «فضای سوم» نام داده‌ایم.”

آثار معماری شیردل را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد:

1- استفاده از دیاگرام‌های هندسه فولد

شیردل قبل‌از بازگشت به ایران، سه پروژه موفق در عرصه بین‌المللی طراحی کرد که همه آنها اهمیت دارند . بحث اصلی در شکل‌گیری فرم این پرو‌ژه‌ها ، هندسه فولد و سطوحی است که بر هم تا می‌شوند . شیردل دراین‌باره گفته است : “بحث درباره نظریه فولدینگ تقریباً دوسال است که به صورت فعلی مطرح شده است و به نظر من از تحولاتی است که در کارما و آرشیتکت‌های دیگری که به آن شهرت یافته‌اند، پدید آمده است . همه پروژه‌هایی که طراحی کرده‌ایم، در ادامه یکدیگر قرار دارند، تحولی که خود پایه‌ی تحول دیگر می‌شود . زمانی که پروژه‌هایی را در لوس آنجلس آغاز کردیم و بخصوص طرح کتابخانه اسکندریه ، اساس طراحی بر فولدینگ بود ، بدون آنکه از این مبحث ریاضی که یک ریاضیدان فرانسوی پایه‌گذار آن است اطلاعاتی داشته باشیم . برحسب اتفاق با این نظریه آشنا شدیم و در پروژه‌های بعدی با دقت نظر بیشتری نسبت به آن، فضاها را طراحی کردیم . مثلاً در طرح نارا ، کار قبلی را از نظر فضایی با این نظریه‌های ریاضی تطبیق دادیم .

2- استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری

شیردل در این مرحله به مجسمه‌های رایمو اوتراینن (94-1927) علاقه‌مند شد و در پروژه‌های معماری‌اش از دیاگرام فرم آثار اوتراینن استفاده کرد و توانست به پروژه‌های موفقی از لحاظ تولید فرم و فضای تجزیه نشده دست یابد. همچنین جریان معماری نواری- که محصول دوران پست مدرن و نگاه پلورآلیستی به جهان هستی است- در این دوره مورد توجه شیردل بوده است

3- استفاده از دیاگرام فرم بدون مرکز

شیردل در پروژه‌های اخیرش نوعی بازگشت به معماری ایران را تجربه کرده‌است. سازماندهی فرم در اطراف یک تهی، ساختاری است که منشاء شکل‌گیری مساجد، مدارس و خانه‌های بسیاری در معماری ایران بوده است. البته این سازماندهی که شیردل حول تهی مطرح می‌کند، بسیار پیچیده‌تر است و با خود مفاهیم معماری معاصر را به همراه دارد. -مانند طرح توسعه حرم حضرت معصومه که به آن اشاره شد- او در پروژ‌ه مجموعه مسکن استیجاری یزد(1379) از این سازماندهی استفاده کرده و دو فضای خالی عظیم را در مجموعه قرارداده و با شبکه راه‌های شیب‌دار و پیوسته‌ای، سطوح مختلف پروژه را سازماندهی می‌کند.

آثار معماری شیردل

_ طرح تالار همایش نارا (1992)
_ موزه ملی اسکاتلند (1992)
_ طرح کتابخانه اسکندریه
_ پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (1374)
_ پروژه تجاری ایران (1376)
_ طرح توسعه حرم حضرت معصومه (1378)
_ پروژ‌ه مجموعه مسکن استیجاری یزد(1379)
_ ریاست جمهوری (پاییز 1380)
_ سفارت ایران در برزیل(1380)


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی معمار ایرانی حسین امانت

دانلود پاورپوینت معرفی معماران گیسو و مژگان حریری

دانلود پاورپوینت معرفی معماران هرزوگ و دمورن

دانلود فایل بیوگرافی و معرفی آثار معمار ایرانی هوشنگ سیحون

دانلود پاورپوینت درونگرایی در معماری ایرانی

دانلود پاورپوینت معرفی کامل معماران معاصر ایران

دانلود فایل معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران


این فایل دارای 66 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا