عنوان:
طراحی باغ- فرهنگسرای هنر های بومی
(با رویکرد پایداری ارزش ها و هنر های محلی نمونه موردی: محله دخانیات شهر ساری)
چکیده
مقصود اصلی از پژوهش حاضر، ارائه طراحی باغ- فرهنگسرای هنرهای بومی جهت زنده نگه داشتن فرهنگ غنی استان مازندران و بالا بردن کیفیت کالبدی منطقه میباشد. رهنمودها و معیارهای طراحی معماری باغ- فرهنگسرای هنرهای بومی جهت معرفی فرهنگ و هنر به ویژه در مراسم و اعیاد این منطقه و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی و فروش محصولات بومی میباشد.
در طراحی مجموعه سعی بر آن بوده تا از روشهای باغ سازی دوره صفویه که نمونهای از آن در شهرستان بهشهر موجود میباشد و معماری بومی منطقه استفاده شود. همچنین از عناصری مانند پیوستگی بصری، محصوریت بصری، تضاد و تنوع، دید، خروجی و ورودی، منظرسازی که حس مکان و تعلق را افزایش میدهند نیز استفاده شده است. در طراحی کالبد فرهنگسرا سعی بر آن بوده یادآور ارزشهای فرهنگ ایرانی و معماری بومی منطقه باشد و بتواند پاسخگوی نیاز های آن باشد.
برای انجام مطالعات میدانی، چند فرهنگسرا در ایران و جهان با توجه به شرایط محیطی و نوع معماری بررسی گردید و پس از تحلیل ، مقایسه و جمع بندی نتایج به دست آمده از مطالعات نظری و میدانی، طرح مورد نظر ارائه گردیده است.
در ساختمان طراحی شده در این پایان نامه از معماری سنتی بهره گرفته شده است و نمادهای فرهنگی معماری گذشته مانند جلوخان، حیاط مرکزی، نمای ساده و بدون تزئینات در بیرون و … در آن رعایت شده است. این فرهنگسرا به شکل مجموعه ای از ساختمان های کوچک و کم ارتفاع در اطراف یک حیاط ساخته شده و این موضوع از معماری سنتی ایران و حیاط مرکزی اقتباس شده که ساختمان های اطراف به آن دید کامل یا نیم نگاهی دارند. استفاده از رنگها و سقفهای شیبدار و تمامی این موارد به عنوان نماد فرهنگی و نشانه در ذهن بیننده باقی میماند و باعث ایجاد حس تعلق میشود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات تحقیق
۱- ۱- ضرورت طرح ——————————————————
۲ ۱-۲- بیان مسئله———————————————————
۲ ۱-۳- فرضیهها ———————————————————-
۳ ۱-۴- اهداف تحقیق ——————————————————
۴ ۱-۵- پرسشهای تحقیق —————————————————
۴ ۱-۶- جنبۀ نوآوری وجدیدبودن تحقیق —————————————–
۴ ۱-۷- روش تحقیق ——————————————————-
۴ ۱-۸- پیشینه تحقیق——————————————————-
فصل دوم:شناخت موضوع طراحی
۲- ۱- معماری و فرهنگ —————————————————
۷ ۲- ۱- ۱- فرهنگ چیست؟ ————————————————-
۷ ۲- ۱- ۱- ۱- پیشینه واژه فرهنگ——————————————–
۸ ۲- ۱- ۱-۲- ریشه واژه فرهنگ ——————————————–
۹ ۲- ۱- ۱-۳- معتای امروزی واژه فرهنگ از نظر بعضی از صاحب نظران —————–
۰ ۱ ۲- ۱-۲- رابطه فرهنگ و معماری ——————————————–
۱ ۱ ۲- ۱-۳- کارکرد و مظاهر فرهنگ در معماری ————————————
۲ ۱ ۲- ۱-۴- الگوهای فرهنگی و نمودهای معماری ———————————-
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ارتباط بین الگوهای فرهنگی و معماری ———————————
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ۱- اهمیت مفهوم شکل و فرم در معماری ——————————-
۲۱ ۲- ۱-۵-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری———————-
۲۱ ۲- ۱-۶- انحطاط معماری ایران ———————————————
۲۲ ۲-۲- حس مکان ——————————————————–
۲۴ ۲-۲- ۱- معنای حس مکان ————————————————
۲۴ ۲-۲-۲- ارتباط بین فرهنگ و ایجاد حس مکان ———————————-
۲۷ ۲-۲-۳- اهمیت حس مکان در ارتقای کیفیت فضای معماری ————————-
۲۷ ۲-۲-۴- عوامل شکل دهنده حس مکان ————————————— ۲۸
۲-۲-۴- ۱- عوامل موثر در تقویت حس مکان———————————-
۳۲ ۲-۳- باغ سازی ———————————————————
۳۴ ۲-۳- ۱- باغ ایرانی——————————————————
۳۴ ۲-۳- ۱- ۱- پیشینه تاریخی باغ در ایران ————————————–
۳۵ ۲-۳- ۱-۲- ساختار و عناصر باغ ایرانی دردوران باستان —————————
۳۶ ۲-۳- ۱-۳- انواع باغ های ایرانی ——————————————-
۳۹ ۲-۳- ۱-۴- اصول طراحی باغ ایرانی —————————————-
۴۲ ۲-۳- ۱-۵- هماهنگی و سازگاری معماری و طبیعت —————————–
۴۵ ۲-۳- ۱-۶- ورودی در باغ ایرانی ——————————————
۴۵ ۲-۳-۲- بررسی نقش باغ سازی در ارتقاء حس مکان در معماری و باغ سازی سنتی ایرانی —–
۴۸ ۲-۴- معماری و هنر در مازندران ———————————————
۴۹ ۲-۴- ۱- هنرهای بومی و سنتی مازندران —————————————
۴۹ ۲-۴-۲- معماری سنتی و بومی مازندران —————————————
۵۰ ۲-۴-۳- باغ سازی در مازندران ———————————————
۵۴ ۲-۴-۳- ۱- ویژگیهای باغسازی مازندران باتأکید بر عصر صفویه ——————–
۵۵ ۲-۵- نتیجه گیری ——————————————————–
فصل سوم:نمونه موردی
۳- ۱- فرهنگسرای خاوران (جوان)———————————————
۶۳ ۳-۲- فرهنگسرای نیاوران ————————————————–
۷۰ ۳-۲- ۱- بررسی از نظر اقلیم ———————————————–
۲-۲-۳ ۳-۲-۳- سر در ورودی ————————————————–
۷۴ ۳-۲-۴- حیاط مرکزی —————————————————
۵-۲-۳ ۳-۲-۶- بخش اداری —————————————————-
۷-۲-۳ ۳-۲-۸- سالن گوشه —————————————————-
مجسمهها —————————————————-
۸۴ ۳-۳- فرهنگسرای ملل (امیرکبیر)———————————————-
۳-۳- ۱- تاریخچه عمارت قیطریه——————————————–
۸۷ ۳-۴- مرکزملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو ————————-
تاریخچه ——————————————————
۸۹ ۳-۴-۲- مشخصات ساختمان ———————————————-
۳-۴-۳ ۳-۵- مجموعه فرهنگی ژان ماری تجیبائو
Centr Cultural Tjibaou Marie-jean) ———— 94 3-5-
معرفی سایت پروژه (شبه جزیره نیوکالدونیا) ——————————
۹۶ ۳-۵-۲- مسابقه طراحی ————————————————–
۹۷ ۳-۵-۳- تبدیل سازههای بومی به های تک- تک لایه ای —————————-
۹۸ ۳-۵-۴- فضای داخلی —————————————————
۹۹ ۳-۶- معبد و موزه آکشاردهام————————————
تاریخچه ساخت بنا ———————————————–
۱ ۰ ۱ ۳-۶-۲- طرح ساختمان ————————————————–
۲ ۰ ۱ ۳-۷- نتیجه گیری ——————————————————–
فصل چهارم: برنامه فیزیکی، ضوابط واستانداردها
۴- ۱- مطالعه و تعیین عناصر اصلی مجموعه ————————————–
۸ ۰ ۱ ۴-۲-حوزه اداری ——————————————————–
۹ ۰ ۱ ۴-۲- ۱- اتاق مدیریت —————————————————
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۲- اتاق منشی —————————————————-
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۳- اتاق معاون—————————————————–
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۴- اتاق کارمندان —————————————————
اتاق جلسات —————————————————
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۷- اتاق رایانه —————————————————–
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۸- آبدارخانه و سلف کارمندان —————————————–
۹-۲-۴ ۴-۲- ۰ ۱- سرویس بهداشتی ———————————————–
۳ ۱ ۱ ۴-۳- حوزه آموزشی و کتابخانه ———————————————-
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- حوزه آموزشی ————————————————–
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- ۱- نور و روشنایی محیطهای آموزشی ———————————
۴-۳- ۱-۲- کلاسهای درس ———————————————
۴-۳- ۱-۲- ۱- کلاسهای نظری ——————————————
۴-۳- ۱-۲-۲- کلاسهای عملی ——————————————
۴-۳- ۱-۲-۳- کلاس سمعی و بصری ————————————–
۴-۳- ۱-۳- دفاتر کار اساتید و مربیان —————————————
۴ ۴-۳-۲- ۱- ساختار کلی کتابخانه ——————————————
۴-۳-۲-۲- بخش نگهداری کتاب (مخزن) ————————————
۴-۳-۲-۳- نگهداری سایر منابع فارسی و لاتین ——————————–
۴-۳-۲-۴- سایت کامپیوتر ———————————————-
۴-۳-۲-۵- سالن مطالعه ————————————————
حوزه نمایشگاه و آمفی تئاتر———————————————
۴-۴- ۱- نمایشگاه ——————————————————
۴-۴- ۱- ۱- نورپردازی نمایشگاه ——————————————-
۴-۴- ۱-۲- سرویس بهداشتی نمایشگاه ————————————–
۴-۴-۲- آمفی تئاتر —————————————————–
۴-۴-۲- ۱- بخش اداری سالن ——————————————–
۴-۴-۲-۲- فضای انتظار بیرونی ——————————————-
۴-۴-۲-۳- فضای انتظار داخلی (سرسرا) ————————————-
۴-۴-۲-۴- سالن اصلی نمایش——————————————–
۴-۴-۲-۵- اتاق نور و صدا ———————————————-
۴-۴-۲-۶- پشت صحنه ————————————————
۴-۴-۲-۷- اتاق کارگردان ———————————————–
۴-۴-۲-۸- پش اتاق استراحت گروه —————————————-
۴-۴-۲-۹- اتاق گریم————————————————–
۴-۴-۲- ۰ ۱- اتاق تعویض لباس ——————————————-
۴-۴-۲- ۱ ۱- اتاق مطالعه ————————————————
۴-۴-۲-۳ ۱- سرویس بهداشتی——————————————–
۳۱ ۱ ۴-۵- حوزه اطلاع رسانی و خدماتی ——————————————-
۴-۵- ۱- ورودی ——————————————————-
۴-۵-۲- قسمت نگهبانی————————————————–
۴ ۴-۵-۵- چایخانه و تریا ————————————————–
۴ ۴-۵-۷- نماز خانه——————————————————
۹-۵-۴ ۴-۵- ۰ ۱- انبارهای عمومی ———————————————-
۴-۵- ۱ ۱- سرویس بهداشتی ———————————————–
فصل پنجم: مطالعات منطقهای وتحلیل سایت
۵- ۱- شناخت وضعیت اقلیمی استان مازندران ————————————-
۱ ۵-۲- موقعیت جغرافیایی استان مازندران —————————————-
۱ ۵-۳- دریای مازندران —————————————————–
۱ ۵-۴- عوامل مؤثر بر اقلیم استان مازندران —————————————-
۴۳ ۱ ۵-۴- ۱- توده های هوایی مؤثر بر آب وهوای استان مازندران ————————-
۱ ۵-۴-۲- ناهمواری ها —————————————————
۵-۴-۳- پوشش گیاهی استان مازندران —————————————-
۴-۴-۵ ۱——————————————————–
۵-۴-۵ ۵-۵- تحلیل سایت ——————————————————-
۱ ۵-۵- ۱- شناخت بستر طرح در مقیاس شهر————————————-
۱ ۵-۵-۲- ابعاد سایت —————————————————-
۱ ۵-۵-۳- عوارض سایت ————————————————–
۱ ۵-۵-۴- دسترسی سایت————————————————–
۱ ۵-۵-۵- مکانیابی عناصر فرهنگسرا ——————————————
۱ ۵-۵-۶- نظام ارتباطی —————————————————
۷-۵-۵ ۵-۵-۸- تصویر انتزاعی طرح (پلان و حجم) ————————————
۵-۶- نتیجه گیری ——————————————————– ۵۲ ۱
فصل ششم: روندطراحی ۶- ۱- روند طراحی مجموعه ————————————- ۵۴ ۱
مراجع ————————————————————— ۵۷ ۱
فهرست پلانها پلان اندازه گذاری طبقه همکف پلان مبلمان طبقه همکف پلان اندازه گذاری طبقه اول پلان مبلمان طبقه اول نماها برش ها سایت پلان تصاویر
مطالب مشابه:
این فایل در قالب word شامل 159 صفحه می باشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا