عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت معرفی انواع سقف های فلزی

در ساختمان­ها، محلی که انسان روی آن حرکت می­کند و می­خوابد و غذا می­خورد توسط سطحی صافی به نام سقف انجام می­شود که سطحی مسطح، روی ستون سوار شده و باید به صورت یکپارچه در مقابل نیروهای جانبی وارده، عمل کند سقف­ها در ساختمان به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
۱ ـ سقف طبقات
۲ ـ سقف بام
همانطور که می­دانید پوشش طبقه آخر که مرتبط با هوا و محیط بیرون است؛ و باید طبقه زیرین را از دست سرما، گرما، باد و باران در امان دارد؛ بنابراین پوشش آن طبقه، با بقیه طبقات متفاوت است و با توجه به منطقه و نوع مکان به سه نوع ۱ ـ شیروانی ۲ ـ مسطح ۳ ـ قوسی (گنبدی یا پوسته­ای) تقسیم می­شود مثلاً در مناطق خشک ایران، بیشتر از نوع مسطح استفاده می­شود؛ و در مناطق شمالی کشور که باران خیلی زیادی می­بارد از سقف­های شیروانی استفاده می­شود و در جاهایی که با توجه به طرح معمار، نمی­توانیم زیاد از ستون استفاده کنیم و سقف ما باید دهانه بسیار بزرگی را بپوشاند، یا اینکه داخل مساجد و همچنین داخل آمفی تئاترها و سینماها از سقف­های گنبدی و قوسی و پوسته­ای استفاده می­شود که سقف­های فضا کار هم برای پوشاندن این نوع فضاها بکار می­رفت.
نکته: یکی از موارد بسیار مهم در مورد سقف­ها صلب بودن سقف می باشد صلب بودن سقف بدین معنی می باشد که با وارد شدن بار روی سقف، سقف دارای خیز نشود و تغییر شکل ندهد و در ستون­ها ایجاد لنگر نکند زیرا اگر ساختمان را مانند شکل زیر به صورت دو بعدی مدل کنیم و سقف صلب باشد فقط بار به روی هر ستون وارد می­شود و حال اگر سقف انعطاف­پذیر باشد و دارای خیز شود به نقاط d و c لنگر وارد می­شود و باعث اعمال نیروی بیشتر و یا اعمال نیروی کششی در ستون می نماید.

_ سقف­های مسطح طبقات

سقف­های طبقات با توجه به نوع آوری و تکنولوژی متفاوت و در حال پیشرفت می­باشد و به طور کلی سقف­های طبقات به دو دسته کلی تقسیم می­شود ۱ ـ دال یک طرفه ۲ ـ دال دو طرفه
دال یک طرفه: اگر دهانه بتن­ریزی ما طوری باشد که نسبت ابعاد از ۲ بیشتر یا از ۵/۰ کمتر باشد را دال یک طرفه می­نامند.
دال دو طرفه: اگر دهانه بتن ریز ما طوری باشد که نسبت ابعاد آن بین ۲ و ۵/۰ باشد در دال دو طرفه می­نامند.
انواع دال­های سقفی معروف و در سطح وسیعی استفاده می­شود را در زیر به آن اشاره می­کنیم.

_ معرفی سقف تیرچه بلوک

این سقف در حال حاضر در ایران پر کاربردترین نوع سقف می باشد که به دلیل مقاومت خوب در مقابل آتش به آن سقف آتشپادی هم گفته می­شود. این نوع سقف از نوع دال یک طرفه می باشد برای ساختن این کف ها بر روی قالب بندی و شمع گذاری، ردیف هایی از تیرچه بتنی که بین آنها را بلوک سفالی مجوف چیده می شود ساخته می شود پس این نوع سقف از ترکیب یک مقطع بتنی نازک مسلح با تیرچه­هایی که آریش آرماتورها در آنها به صورت خرپایی هستند تشکیل می­شوند بلوک ها به عنوان قالب بندی دائمی عمل می کنند.

_ معرفی میلگرد حرارتی

میلگردی که معمولاً نمره ۶ می­باشد و نخست عمود بر تیرچه و معمولاً حدود ۱۸ تا ۲۵ سانتیمتر از هم فاصله دارند و در ردیف بعدی به همان قواعد بالا و به صورت موازی با تیرچه­ها ریخته می­شوند و تقریباً هر یک متر به وسیله سیم­های مفتولی به تیرچه متصل می­گردند.

_ معرفی میلگرد ممان منفی

این میلگردکه معمولاً در محل اتصال تیرچه به تیر استفاده می­شود و از نظر اجرا مانند شکل زیر می­باشد بوسیله خم ۴۵ درجه از روی تیر عبور کرده و دوباره به سطح تیرچه می­رسد و در جاهایی که از کنسول استفاده می­شود باز هم از این نوع میلگرد استفاده می­شود.

_ معرفی کنسول در سقف تیرچه بلوک

در سقف­های تیرچه بلوک با توجه به نحوه قرارگیری تیرچه­ها در ساختمان، می­توان دو نوع کنسول ایجاد کرد که با استفاده از میلگرد ممان منفی اقدام به این کار می­کنند.
در این سقف، آجر عامل پر کننده بین تیرآهن­های پوشش می­باشد و خود این تیرآهن­ها روی تیر آهن­های قویتر که پل نامیده می­شوند اتصال و نصب شده­اند در ساختن این سقف باید به نکات زیر توجه کافی مبذول گردد.
برای پوشش سقف بوسیله طاق ضربی ابتدا تیرریزی انجام شده و سپس بین آنها میل مهار قرار داده می­شود، علت وجود میل مهار، اولاً تیرهای کناری که بخاطر بار نامتقارن جابجا می­شوند را ثابت نگه می­دارد دوم اینکه از تغییر شکل دادن تیرها و جابجایی آنها بخاطر نیروهای وارده (در جهات مختلف) جلوگیری می­کند.
آهن کشی سقف بوسیله ضد زنگ (سرنج) پوشانده می­شود و زیر تیرآهن­ها تور سیمی جهت چسبندگی به گچ قرار داده می­شود.

_ معرفی سقف کامپوزیت

این نوع سقف همانطور که از نام آن پیداست یعنی سقف ترکیبی. که ترکیبی از تیرآهن و بتن آرمه می­باشد.
این نوع سقف دارای دو نوع معمول است که عبارتند از:
نوع اول: تیر فولادی غیر محاط در بتن
نوع دوم: تیر فولادی محاط در بتن
که هر دو نوع را در شکل­های پایین مشاهده می­کنید.

_ معرفی دال دو طرفه

سقفی که از تیر بتنی و سقف بتن مسلح تشکیل گردد را سقف دال بتنی می‌گویند و حال اگر نسبت طول بزرگتر نسبت به طول کوچکتر دهانه از ۲ کمتر باشد به دال دو طرفه معروف است در دال دو طرفه لازم نیست که حتماً سقف ما تخت و صاف باشد و دارای انحنا نباشد نمونه­ای از سقف دال دو طرفه که دارای انحنا هم می­باشد را در شکل زیر مشاهده می­کنید. در شکل زیر نحوه اتصال میلگرد را به تیر میانه و تیر کناری را مشاهده می­کنید نکته­ای که در شکل اتصال سقف به تیر کناری مشاهده می­کنید نحوه اتصال و خم شدن میله گرد به تیر کناری می­باشد.

_ میلگردگذاری به طریق آهن­های خم شده

عملی­ترین و اقتصادی­ترین روش میلگرد گذاری سقف­های یکسره، می­باشد که در شکل نحوه این میلگرد گذاری را با جزئیات مربوطه مشاهده می­نمائید بطوریکه مشاهده می­نمائید در دهانه خارجی میلگرد مستقیم d-d و میلگرد خم شده c-c به صورت یک در میان در دهانه قرار می­گیرند و در دهانه میانی میلگرد a-a و میلگرد b-b که مشایه همدیگر می­باشند یک در میان قرار می­گیرند.

_ میلگرد LACER BARS

این آرماتورها اغلب در طرح نشان داده نمی­شوند چونکه از آرماتورهای نازکی هستند که صرفاً به منظور نگهداشتن آرماتورهای بالا بکار می­روند تا اینکه آرماتورها در موقع بتن­ریزی تغییر مکان ندهند.

_ معرفی باز شو در سقف دال

برای ایجاد داکت یا سوراخ آسانسور باید تمهیداتی در سقف­های دال انجام شود.
میلگرد گذاری در این سقف­ها بدین صورت است که میلگرد مصرفی در این سقف نباید کمتر از مقدار میلگردی باشد که توسط سوراخ حذف می­شود و میلگرد باید در دو طرف سوراخ قرار بگیرد میلگرد اضافی باید تا ۴۰ برابر قطر در هر طرف سوراخ ادامه یابند همچنین بهتر است که ۴ آرماتور اضافی همانطور که در شکل نشان داده شده است به صورت مورب بر تیر قرار داده شوند ولی در مورد سوراخ­های بزرگتر باید به تیرهای باربری که توسط مهندس محاسبه می­گردد ختم شود.

_ معرفی سقف کرمیت

مزایای کرمیت:
عدم نیاز به شمع­بندی: طراحی سقف کرمیت با این فرض انجام می­شود که تیرچه­ها به تنهایی (قبل از گرفتن بتن) توانایی تحمل وزن خود، بلوک، بتن خیس و عوامل اجرایی را داشته باشند. بنابراین سقف کرمیت نیازی به شمع­بندی در هیچ یک از مراحل عملیات اجرایی ندارد.

_ معرفی یکپارچگی سقف و اسکلت

به علت جوش شدن تیرچه ­ها به اسکلت، پس از گفتن بتن، سقف و اسکلت یکپارچه شده و می­تواند مانند یک دیافراگم صلب عمل کند. در اسکلت بتنی نیز با در نظر گرفتن قلاب­های مخصوصی امکان یکپارچگی بیشتری ایجاد می­شود.

_ معرفی سقف ضربی کرمیت

وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف­های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون­ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری باعث شد تا در سال ۱۳۵۶ با ارائه طرحی بهینه سقف ضربی کرمیت محکمتر و سیستم طاق ضربی اصلاح گردید در سیستم طاق ضربی کرمیت وجود بتن روی سقف می­تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون­ها ایجاد کند و همچنین به علت باز بودن جان تیرچه­ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه­جویی شود.

_ معرفی سقف لانه زنبوری

از آنجا که در ساخت این نوع سقف، بتن و آرماتوربندی کمتری به کار می­رود این سقف­ها به طور عمده به جای دال مسطح در جا با کف معلق متشکل از دال و تیر مورد استفاده قرار می­گیرند. از این نوع کف می­توان برای کاهش تعداد تیرها و ستون­های لازم و در نتیجه صرفه­جویی در فونداسیون­ها استفاده کرد. طرح لانه زنبوری سقف زیرین با ایجاد نقش­های سایه روشن جذاب به زیبایی منظره سقف می­افزاید. بتن کف بر روی قالب­های سبکی از جنس الیاف شیشه، پروپیلن یا فولاد ریخته می­شود و سقف پدید آمده در دو جهت حالت دنده­ای دارد این قالب­ها بسیار سبک و مقاوم هستند و تمام بارهای معمولی کارهای ساختمانی را تحمل می­کنند به لحاظ اینکه قالب­ها در ردیف­های موازی چیده می­شوند و میان ردیف­های موازی حایلهای موقتی قرار می­گیرند، تعداد حایلها به حداقل کاهش می­یابد.

مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت بررسی سقف فلزی در ساختمان

این فایل دارای ۵۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا