سبک های معماریمعماری جهان

معرفی معماری معاصر-دنیای نوین سبک رومانتیسیسم

مقدمه

عصری که با نام دوران نوین و یا عصر روشنگری از آن نام می بریم به علت انقلابات بنیادینی که جهان را از پایه دگرگون کردند ، با گذشته تفاوت بسیار دارد . انقلاب صنعتی و اختراعات و اکتشافات علمی پی در پی چهره جهان را دگرگون می کردند و آغاز عصر ماشین بشمار می آیند.
همزمان با اوجگیری غلبه علم و فن بر تصورات و نظرات کهنه درباره جهان مادی ، انقلابات سیاسی نیز که در اواخر سده هجدهم آغاز شده بود با حکومت های مطلق کلیسا و شاهان درافتاد و هدف ها و ارزش های نوینی چون دموکراسی ، ناسیونالیسم و عدالت اجتماعی را پی افکند.
تحولات انقلابی دنیای نوین درتمام جبهه ها – علمی و فنی –صنعتی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی – درجهت روحیات مشخص کننده عصر ما حرکت می کنند : آمیخته ای از بی قراری ، شیفتگی به ترقی و نوآوری ، تردید و آزمایش و ستیزه جویی بی پایان با قدرت.
سبک هایی که دراین شرایط در دنیای هنر و معماری شکل می گیرند هریک دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود هستند که دراین بخش به مهمترین جنبش های هنری در عرصه معماری خواهیم پرداخت.

رومانتیسیسم

سبک هایی که به عنوان رومانتی سیسم مشخص می شوند تقریبا در فاصله سال های ۱۷۵۰ و ۱۸۵۰ طلوع و غروب کردند ولی حقیقت آن است که خصوصیات رومانتیک در هنر ها تا به امروز دوام آورده است . این اصطلاح در اواخر سده هجدهم در میان عده ای از منتقدان آلمانی مطرح شد که هدفشان متمایز ساختن خصایل نوین یا مدرن از خصایل کلاسیک در عرصه هنر ها بود .
آزادی تحقیق و بیان ، دوشادوش انتقاد به پیش می رود و سده هجدهم عصر بزرگ انتقاد است . بحث های پرشور درباره خیرو شر در زندگی و هنر و نهاد های اجتماعی ، زمینه فکری رومانتی سیسم را تشکیل می د هند .
معماری دیگر الزاما به این علت که تناسبی هماهنگ دارد و در جزییاتش خطایی دیده نمی شود خوب به شمار نمی رود بلکه چون می تواند عواطف لذت بخش آدمی را برا نگیزد چنین تلقی می شود .

آثارمعماری

در انگلستان یعنی زادگاه رومانتی سیسم ، شورش علیه قاعده مندی معماری کلاسیک ، زودتر از کشورهای دیگر آغاز شد. در اواخر سده هفدهم ، گونه ای از اشتیاق به هنر چینی ، مخصوصاً باغ های چینی ، پدید آمد و باغ های انگلیسی به تقلید از آنها به صورتی طبیعی و پر پیچ و خم طراحی شد و طبیعی بودن در معماری جای با قاعده بودن را گرفت .
خانه چیزیک در لندن در میان یک باغ غیر رسمی نمونه از معماری رومانتیک است . این بنا در سال ۱۷۲۵ میلادی و توسط ریچارد بویل و ویلیام کنت ساخته شد . (تصویر ۸۶)
تصویر 86- ریچارد بویل و ویلیام کنت ، خانه چیزیک ، نزدیک لندن ، 1725م.
تصویر ۸۶- ریچارد بویل و ویلیام کنت ، خانه چیزیک ، نزدیک لندن ، ۱۷۲۵م.
بنای استراوبری هیل در تویکنم انگلستان نمونه از معماری این دوره است که با استفاده از عناصری مانند برج ها ، کنگره ها ، طرح ها ی جناغی بالای پنجره ها و شیشه های رنگی رد پایی از معماری گوتیک را به نمایش گذاشته است . ( تصویر ۸۷)
تصویر 86- ریچارد بویل و ویلیام کنت ، خانه چیزیک ، نزدیک لندن ، 1725م.
تصویر ۸۶- ریچارد بویل و ویلیام کنت ، خانه چیزیک ، نزدیک لندن ، ۱۷۲۵م.
تصویر 87- هارس والپول ، بنای استراوبری ، تویکنم ، 1777 م.
تصویر ۸۷- هارس والپول ، بنای استراوبری ، تویکنم ، ۱۷۷۷ م.
از نمونه باغ های انگلیسی می توان به باغ های هگلی پارک اشاره کرد که در آن یک بنای ویرانه شبه گوتیک متعلق به سال ۱۷۴۷ م . برجامانده است . ( تصویر ۸۸)
تصویر 88- ساندرسن میلر ، ویرانه شبه گوتیک ، هگلی پارک ، 1747 م .
تصویر ۸۸- ساندرسن میلر ، ویرانه شبه گوتیک ، هگلی پارک ، ۱۷۴۷ م .

مطالب مشابه:

معرفی معماری معاصر- دنیای نوین سبک رئالیسم

معرفی معماری معاصر- دنیای نوین سبک نئو کلاسیسیسم

معرفی سبک معماری دوران نوین و عصر روشنگری


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا